سایه سنگین واردات بر دامپروری


گروه کشاورزی – مسلم پاک‌گهر: مدتی است لبنیات و فرآورده‌های دامی و گوشت به دلیل گرانی‌های هر روزه و تمام نشدنی از سبد خانوار بسیاری رخت بر بسته و دیگر جایی در سفره‌ی بخش قابل توجهی از مردم ندارد. عدم تناسب درآمد با هزینه‌های روزمره‌ی زندگی باعث کوچک‌تر شدن سفره ایرانی‌ها شده است. اتفاقی که تبعات آن در چند سال آینده به شکل کاملا ملموسی نمایان خواهد شد و هزینه‌های بسیاری را به تمامی ارکان کشور و نظام بهداشت وارد خواهد کرد. در این بین دولت سیزدهم با واردات سعی در کنترل عرضه و تقاضا داشته و با پیشی گرفتن نسبت عرضه به تقاضا به دنبال کنترل اسب سرکش قیمت‌ها به ویژه‌ گوشت قرمز است. این در حالی است که قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با انتقاد از تصمیم دولت مبنی بر واردات گوشت قرمز خواستار توقف این موضوع شده و معتقد است ما در کشور نه تنها کمبود گوشت قرمز نداریم بلکه مازاد گوشت هم داشته و توانایی صادرات نیز داریم.
قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: مطرح شدن واردات گوشت قرمز در شرایطی که با مازاد دام زنده مواجهیم، تاسف بار است. موسی رهنمایی، در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه صادرات شیرخشک از کشور، موجب حذف لبنیات از سبد غذایی خانوار می‌شود، گفت: تا قبل از گسترش یافتن کارخانجات شیرخشک، با مازاد شدید شیرخام مواجه بودیم و این مساله موجب می‌شد که کارخانجات لبنی هر طور دوست دارند با دامداران برخورد کنند چرا که مازاد تولید منجر به این می‌شد که دامداران ناچار به عرضه محصول خود با هر قیمتی باشند.
وی ادامه داد: بعد از ایجاد و گسترش کارخانجات شیرخشک، مازاد تولید شیرخام در کشور مدیریت شد و دامداران توانستند محصول خود را به قیمت واقعی‌تر عرضه کنند و نفس بکشند.رهنمایی تاکید کرد: کسانی که خواهان عدم صادرات شیرخشک هستند، می‌خواهند همچنان با مازاد شیرخام مواجه باشیم تا کارخانجات بتوانند در زمینه خرید و تعیین قیمت شیرخام جولان دهند ضمن اینکه صادرات و واردات محصولات سلیقه‌ای نیست که با حرف یک نفر بتوان آن را متوقف کرد یا از سر گرفت، در این حوزه قانون داریم و باید به قانون عمل کرد.
وی تصریح کرد: ما نیز خواهان این هستیم که مصرف فرآورده‌های لبنی در کشور افزایش یابد و جای بیشتری را در سبد مصرفی خانوار داشته باشد و با توجه به اهمیت این مساله و ارتباط آن با نظام سلامت جامعه، دولت باید به مصرف کنندگان یارانه بدهد و قدرت خرید آنان را در این زمینه افزایش دهد.



رهنمایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطرح شدن بحث واردات گوشت قرمز به کشور اظهار داشت: مطرح شدن چنین مباحثی در شرایطی که با مازاد دام زنده در کشور مواجه هستیم، جای تاسف دارد. وی تاکید کرد: چه لزومی دارد وقتی با مازاد دام مواجه هستیم و نیاز به صادرات آن داریم دولت اقدام به واردات گوشت قرمز کند؟ چرا نیاز کشور را از منابع داخل تامین نمی‌کنند؟

نهاده های دامی چگونه سر از بازار آزاد در می آورند؟
یک فعال اقتصادی گفت: واردکنندگان و توزیع کنندگان نهاده های دامی به هیچ عنوان نمی توانند کالاهایی خود را خارج از شبکه رسمی بفروشند و همه کالاهای آنها رصد و در سامانه بازارگاه عرضه می شود. عماد شیعه در پاسخ به اینکه آیا واردکنندگان می توانند خارج از شبکه رسمی اقدام به فروش نهاده های دامی کنند یا خیر، گفت: با توجه به بخشنامه دولت فروش هر نوع نهاده دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود تخلف بوده و قاچاق کالا و ارز محسوب می‌شود. به همین دلیل هیچ یک از واردکنندگان با توجه به تبعات این موضوع و مشکلاتی که در تخصیص ارز دوره بعد برای آنها ایجاد خواهد شد، مرتکب چنین اقدامی نمی شوند.
وی ادامه داد: سال های قبل به دلیل نبود سامانه بازارگاه و مشکلاتی که در سیستم توزیع وجود داشت گاهی اوقات بارها جابه جا می شد. اما بعد از استقرار و اجبار سامانه بازارگاه از سال ۹۸، تمام نهاده ها بایستی در این سامانه خرید و فروش شوند وتمام کسانی که کالا وارد می کنند برای اینکه بتوانند گزارش های منظمی به وزارت جهاد کشاورزی بدهند تمام کالاها را داخل سامانه بازارگاه عرضه کرده و به فروش می رسانند.این واردکننده و توزیع کننده نهاده های دامی در پاسخ به اینکه پس نهاده های دامی چطور سر از بازار آزاد در می آورند، گفت: یکی از مشکلاتی که در سامانه بازارگاه وجود دارد این است که کسانی که بر این سامانه نظارت دارند متخصص در بخش برنامه نویسی و کامپیوتری هستند و هیچگاه به بخش توزیع نهاده های دامی ورود نکرده اند.