یک شب آتش در نیستانی فتاد

  مهدی امامقلی
امروز او باید در مقطع تحصیلی بالاتری به کلاس درس می‌رفت اما خود ‌آموزگار مکتب ایثار و فداکاری شد. «علی لندی» پسر ۱۵ ساله‌ای که دو خانم همسایه را از مهلکه آتش نجات داد و با سوختگی 90 درصد راهی بیمارستان شد، دو روز پیش - دوم مهرماه 1400- ققنوس‌وار به آسمان پر کشید تا تجلی‌بخش «حسین فهمیده» دهه هشتادی ایران و یادآور قهرمانانی باشد که نامشان از 40 سال پیش بر سر زبان‌ها افتاده است.
در زمانه‌ای که در فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری، قهرمان‌های تخیلی را تولید می‌کنند و هیولاهای دیجیتال، مرد آهنی، مرد عنکبوتی، سوپرمن و... را به تصویر می‌کشند و از آنها قهرمان‌سازی می‌کنند، روح بزرگ حسین فهمیده‌ها در جسم کوچک نوجوانان و جوانان ایرانی حلول می‌کند و «علی لندی» را در قد و قواره قهرمان واقعی پرورش می‌دهد تا نمونه عینی از نسل جوان امروز ایران (نسل چهارم انقلاب اسلامی) باشد.
اگر شهیدان «بهنام محمدی» و «حسین فهمیده» ابرقهرمان‌های نوجوان دفاع مقدس بودند، امروز شهیدان «محسن حججی»، «علی لندی»، شهدای امر به‌ معروف و نهی از منکر، شهدای مدافع حرم، شهدای جهادی، شهدای خدمت و... با اینکه جنگ و دوران امام را ندیده بودند، ترجمان شعار «جهاد ادامه دارد» و همان ایثار و روحیه فداکاری برآمده از انقلاب اسلامی هستند.


این روزها دو عکس از «علی لندی»، قهرمان 15 ساله ایذه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ یک عکس او با لبخند ملیحی که بر چهره دارد در باغ ارم شیراز و یک عکس دیگر که در آن کم‌ سن و سال‌تر است، با لباس عشایر که پشت زمینه آن تصویر بزرگی از رهبر معظم انقلاب است. جزئیات دیگری در دست نداریم اما هرچه که هست، این است که کار مسیحاگونه او بیانگر این حقیقت است که تربیت‌یافته‌های مکتب انقلاب اسلامی چگونه با دمیدن روح امید در کالبد جامعه ایرانی، ما را به آینده‌ای روشن امیدوار می‌سازند و این نوید را می‌دهند که در دنیایی که مدرنیته ما را احاطه کرده است، همچنان چراغ جوانمردی و فداکاری روشن است.
بی‌جهت نیست که رهبر معظم انقلاب چند باری تأکید کرده‌اند که توانایی و ایمان جوان امروز از جوان دهه ۶۰ کمتر نیست.
آیت‌الله خامنه‌ای 31 مرداد 95 در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران به نکته قابل‌تأملی اشاره می‌کنند و ادعای برخی کارشناسان مبنی بر ضعف ویژگی‌های انقلابی در نسل جوان امروزی و فاصله گرفتن آن‌ها از اصول و آرمان‌های اولیه انقلاب را رد می‌کنند.
ایشان می‌گویند: «اینکه بنده بارها تکرار می‌کنم که جوان امروز، از جوان اوّل انقلاب و دوران جنگ اگر جلوتر نباشد، بهتر نباشد، عقب‌تر نیست - و من معتقدم که جلوتر است - به خاطر این است که امروز بااین‌همه ابزارهای تبلیغی، با این همه شگردهای گوناگونِ فرو ریختن پایه‌های ایمان، جوان انقلابی ایستاده است..»
ایشان قبل‌تر از آن‌هم (9 اسفند 79) در برابر برخی نظریه‌پردازان سیاست زده که از تفاوت نسلی و برخورد نسلی یا گسست و شکاف نسلی و دور شدن جامعه از مبانی اولی انقلاب سخن به میان می‌آوردند به این مسئله اشاره می‌کنند که «می‌گویند نسل سوم انقلاب از ایده‌های انقلاب جدا شده است!... می‌گویند این حرف متکی به یک فلسفه است! آن فلسفه چیست؟ آن فلسفه این است که همواره در همه انقلاب‌ها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگردانده‌اند! حرف دروغ، حرف غلط، حرف چرند! کدام انقلاب‌ها را می‌گویید؟»
بر همین اساس است که اردیبهشت 94 باز هم معظم‌له بر این نکته اشاره کرده و درخصوص نسل چهارم انقلاب گفتند «بنده عقیده‌ام این است که جوان امروز از جوان دهه ۶۰ توانایی و همت و عزم و ایمانش کمتر نیست؛ این اعتقاد من است بر اساس آشنایی و آگاهی و گزارش و مطالعه‌ میدان؛ این را عقیده داریم.»
نکته دیگر آنکه جامعه ایرانی با پدیده‌هایی مانند شهدای مدافع حرم، شهدای امر به ‌معروف، شهدای خدمت، شهدای امنیت، شهدای سلامت و... به یک جامعه ترازی رسیده و در بطن آن مفاهیمی چون نوع‌دوستی، وجدان عمومی، همبستگی و ایثار و گذشت و اساساً مفاهیم اعلای اخلاقی و انسانی قدرت و قوت گرفته است.
پررنگ بودن این ویژگی‌ها و مؤلفه‌ها در نظام ارزشی جامعه ایران و قهرمان شدن علی لندی برای نسل چهارم انقلاب، خط بطلانی بر ادعای تئوریسین‌های غربی و البته بدخواهان نظام اسلامی است که می‌گفتند نسل جدید ایران از آرمان‌ها و ارزش‌های خود تهی شده است! نیاز به توضیح نیست که در جوامع غربی که فردیت، خودخواهی و خودمحوری بر آن سیطره انداخته، هرگز نمی‌توان پدیده‌هایی مانند محسن حججی و علی لندی و... را سراغ گرفت. علی با حماسه خود در قلب مردم ایران جاودانه شد. ثبت و نشر هنرمندانه ماجرا، وظیفه‌ای در برابر این ایثار و شجاعت است.