در حد دشمنی با ایران نیستید

آفتاب یزد: چند روز پیش بود که حسین قلی اف نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در مصاحبه با روزنامه ینی شفق ترکیه اظهارات گستاخانه‌ای علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که با واکنش‌های تند و تیزی از سوی مقامات کشورمان همراه شد، این اولین بار نیست که اعضای پارلمان آذربایجان گستاخانه تمامیت ارضی کشور ما را نشانه می‌گیرند، پیش از این هم در سال 96 همین نماینده گستاخ پارلمان آذربایجان گفته بود:« آذری‌ها از حق جدا شدن از ایران برخوردارند!» اینکه هر از چندگاهی برخی از نمایندگان پارلمان آذربایجان هوس یاوه گویی به سرشان می‌زند ماجرای تکراری است که طی این سالها بار‌ها شاهدش بودیم اما باید دید جمهوری اسلامی ایران باید چه واکنشی نسبت به این موضوع داشته باشد تا از تکرار آن جلوگیری شود؟ علاوه بر آن دلیل این هم دشمنی عناد با تمامیت ارضی کشورمان چیست؟ در ادامه واکنش مقامات کشورمان را در خصوص صحبت‌های گستاخانه قلی اف مرور می‌کنیم و در گفتگو با کارشناس اقدام متقابلی که ایران می‌تواند نسبت به این یاوه گویی‌ها داشته باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
>واکنش امام جمعه اردبیل
روز جمعه آیت الله عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل گفت: «به مردم کشور جمهوری آذربایجان عرض می‌کنم هفته گذشته، ما در خطبه‌ها، سخن بعضی از نمایندگان شما را نقل کردیم که می‌گویند «ایران را از نقشه جهانی حذف می‌کنیم ایران را تجزیه و به تمام نقاط ایران پرچم ترک را می‌زنیم» و این را هم‌زمان با مانور سه کشور در آن طرف مرز ایران باز پخش کردند. حالا شما حکم باشید و کدام حکم بهتر از شما؟ آیا ما مقصریم یا آنها؟ ما دخالت می‌کنیم یا آنها؟ ما رابطه را بر هم می‌زنیم یا آنها؟ ما تهدید می‌کنیم یا آنها؟ به نظر شما ما باید جواب بدهیم یا ساکت بمانیم؟»
وی افزود: «اگر این سخن در حق کشور شما گفته می‌شد ساکت می‌ماندید یا جواب می‌دادید؟ ما جواب دادیم که زور شما به ما نمی‌رسد ایران مثل شیر است. آیا این حرف اهانت است؟ آیا دخالت است؟ آیا تهدید است؟ آن‌ها جواب دادند ما دم این شیر را قطع می‌کنیم! آیا این جواب برازنده یک شخصیت و یک نماینده است؟»


آیت الله عاملی با خطاب قرار دادن برخی از نمایندگان جمهوری آذربایجان که علیه ایران موضع گرفته بودند، اظهار کرد:« ما با مانور، با موضوع تریلی‌های ایران، با دولت آذربایجان و با ملت آذربایجان کار نداریم مخاطب ما فقط این چند نماینده هستند ما از آن‌ها جواب می‌خواهیم. چه ایرادی دارد ما با آن‌ها در یک گفتگوی صمیمی حاضر شویم چه در ایران و چه در آذربایجان و آن‌ها به ما توضیح دهند که از ایران چه بدی دیدند که می‌خواهند این کشور را از نقشه جهان حذف کنند؟ از ما چه بدی دیدند که می‌خواهند مملکت ما را به تعبیر خودشان تا سه سال دیگر تجزیه و در کل ایران پرچم ترک را نصب کنند من خیلی می‌خواهم بدانم ملت من، دولت و کشور من چه گناهی کرده که باید از صحنه روزگار محو شود؟»
>واکنش سفیر ایران در آذربایجان
روز گذشته نیز سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان گفت: «امروز هیچ قدرت قلدر خارجی نمی‌تواند حتی فکر تجاوز به ایران را به مخیله‌اش راه دهد. جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های نظامی نیرومند در جهان است که توانمندی‌های دفاعی‌اش برای ایجاد بازدارندگی و مقابله با هرگونه تهدیدات خارجی است. قدرت نظامی ایران در خدمت صلح و ثبات منطقه و جهان و همه کشورهای دوست و مسلمان است. قدرت واقعی ایران از روح ایثار و از خودگذشتگی و اتحاد مردمش نشات می‌گیرد.»
>واکنش نمایندگان مجلس
نمایندگان مجلس نیز در صفحات شخصی خود در توییتر به این اظهارات گستاخانه نماینده آذربایجان واکنش نشان دادند.
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در این خصوص نوشت:« خطاب به برخی می‌گویم، کمی تاریخ معاصر مطالعه کنید تا سرنوشت رهبرانی که به‌ آمریکا و صهیونیسم اعتماد کردند را بدانید. مبادا هوس ماجراجویی به سرتان بزند، چرا که ما به تاریخ و هویت‌مان بسیار علاقه‌مندیم؛ بدانید که ما لشکر آذری‌ها گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب اسلامی هستیم.»
محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز نوشت:«‏تقویت و ارتقاء روابط با همسایگان از اولویت‌های ما در سیاست خارجی است. ایجاد تنش در روابط بین ما و همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان، آرزوی دشمنان ما و در راس آن رژیم صهیونیستی است. هرگونه رفتار و موضع و اقدام تنش زا خواسته یا ناخواسته بازی در میدان دشمن است.»
سید علی آقازاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز نوشت:« رویکرد خویشتن‌دارانه جمهوری اسلامی به معنی مماشات نسبت به بداخلاقی‌ها نیست، جمهوری آذربایجان حسن همجواری با جمهوری‌ اسلامی را لحاظ و هرچه سریعتر رفتار خود را اصلاح کند. قطعا ایران در مقابل هرگونه تحرک علیه امنیت ملی پاسخ مقتضی خواهد داد.»
سید غنی نظری نماینده خلخال نیز نوشت:« اظهارات توهم آمیز برخی از مقامات سیاسیِ کشورهای همسایه را جدی نگیرید؛ آنها توان و جرات تجاوز به این کشور بزرگ را ندارند. در جواب آنها باید گفت:‌ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست / عِرض خود میبری و زحمت ما میداری.»
محمدرضا احمدی نماینده رشت هم در واکنش به صحبت‌های نماینده آذربایجان نوشت:« ظاهراً سران باکو در باد پیروزی‌هایی که با دوپینگ ترکیه بدست آمده خوابیده و دچار توهم شده اند. قدمت کشور کوچک شما از عمر جوان‌ترین نماینده مجلس ما نیز کمتر است پس در عرصه سیمرغ عرض خود نبرید...»
ولی اسماعیلی نماینده گرمی هم نوشت:« نماینده پارلمان آذربایجان حواس‌اش باشد اینجا ایران است... شیران بیشه ایران زمین، ۸ سال با بیش از ۲۴ کشور جنگیدند؛ ۳۰۰ هزار شهید دادند یک وجب خاک ندادند. به گواهی تاریخ ما خاک خورده‌ایم اما خاک نداده‌ایم. بازی با ُدم شیر عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.»
احمد نادری نماینده تهران هم در صفحه توئیتر خود نوشت:« بارهاست که برخی نمایندگان مجلس جمهوری باکو جوگیر شده و سخنانی بیش از اندازه و ظرفیتشان می‌گویند. صبر ایران را نشانه بزرگیش بدانید. رعایت حسن همجواری وظیفه کشورهای دوست و همسایه است. در غیر اینصورت، دست به بازو الحاق خواهد شد.»
>آذربایجان در حد دشمنی با ایران نیست
با این همه باید دید دلیل این هم دشمنی و عناد با تمامیت ارضی کشورمان چیست؟ علاوه بر آن جمهوری اسلامی ایران باید چه واکنشی نسبت به این موضوع داشته باشد تا از تکرار این گونه مسائل جلوگیری شود؟
محسن جلیلوند، کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« اول از همه باید این موضوع را مد نظر قرار داد که در آذر بایجان به غیر از خود آقای علی اف بقیه هیچ کاره هستند، مجلس این کشور یک مجلس کاملا فرمایشی است بنابراین نمایندگان مجلس این کشور اصلا در حدی نیستند که بخواهند صحبتی در خصوص کشور ما انجام بدهند و ما بخواهیم صحبت‌های آن‌ها را جدی بگیریم. صحبت‌های این نماینده مجلس آذربایجان هم از باب تحریکاتی است که پانتورکیسم‌ها انجام می‌دهند البته مقداری هم از طرف ترکیه شارژ می‌شوند که این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت.» وی افزود:« ما نمی‌توانیم در هیچ جای دنیا جلوی دهن هیچ کس را بگیریم، به نظر من همین که نمایندگان مجلس ما هم جواب آن نماینده گستاخ آذربایجانی را داده‌اند برای این موضوع کفایت می‌کند. خیلی نمیتوان این موضوعات را جدی گرفت چون پانتورکیسم‌ها از این حرف‌ها همه جا می‌زنند. آن‌ها از زمان مشروطه در حال این یاوه گویی‌ها هستند.» این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد:« تعداد کسانی که تنها در استان تهران به زبان ترکی صحبت می‌کنند از تبریز بیشتر است بنابراین این که ما تصور کنیم احتمال تجزیه طلبی و جدایی وجود دارد به نظر من خیلی دور از ذهن است.»جلیلوند در خصوص دلایل دشمنی کشور آذربایجان با تمامیت ارضی کشور ما گفت:« آذربایجان از همان اول هم به دنبال این بود که تحرکاتی را انجام بدهد اما این موضوع را باید در نظر گرفت که دشمن هم باید در حد خود آدم باشد؛ کل ارتش آذربایجان به اندازه نصف یک لشکر سپاه ما است، بنابراین این کشور اصلا جرات دشمنی با ما را ندارد. آذربایجان اصلا در حدی نیست که بخواهد با ما دشمنی کند این کشور کلا 10 میلیون جمعیت دارد چه دشمنی می‌تواند با ما انجام بدهد؟ اصلا در حدی نیستند که دشمن تلقی شوند. این صحبت‌ها هم تحرکاتی است که پانتورکیسم‌ها می‌کنند تا یک مقدار هزینه‌ها را به ایران بار کنند که البته من دست ترکیه و تا حدودی روسیه را هم در این نوع تحرکات می‌بینم.»