از موج ششم کرونا غفلت نکنید

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون، این ویروس پنج خیز داشته و خیز پنجم کرونا با سویه دلتا هندی همراه شد که می‌توان آن را مرگبارترین خیز طی چند ماه گذشته برشمرد. تعداد تلفات روزانه کرونا طی این مدت و بویژه در اواخر مردادماه چند بار رکورد زد و در دوم شهریورماه با ۷۰۹ مورد مرگ در بالاترین حد ایستاد. با این حال در پی تسریع روند واکسیناسیون گرچه شیب تلفات روزانه طی روزهای اخیر به زیر ۵۰۰ نفر رسیده اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. با توجه به تسریع روند واکسیناسیون در کشور تقریبا بیشتر نقاط کشور از قله پیک پنجم کرونا عبور کرده‌اند و روند بستری و میزان فوتی‌ها رو به کاهش است. حال آیا این بدان معنا است که کشور با با پیک دیگری مواجه نخواهد شد؟ حمید نژادلو رئیس بیمارستان شهدای یافت آباد در این زمینه می‌گوید: با توجه به اینکه در حال نزولی شدن میزان بستری‌ها و مرگ و میر کرونایی هستیم اما باید مراقب سویه لامبدا که آغاز خیز ششم کرونا است، باشیم، ورودی مرزها باید به شدت کنترل شوند. افزایش واکسیناسیون در کاهش روند بستری و مرگ و میر بیماران کرونا تاثیر خوبی دارد واز طرفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز بهتر شده که بر روند موثر خواهد بود و آمارها کاسته می‌شود.با فرارسیدن فضل پاییز و شیوع بیشتر بیماری‌ها تنفسی ترس از شدت گرفتن مجدد کرونا بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد نباید از خیز ششم کرونا غافل شویم.
>تا زمانی که کووید هست، پیک هم هست
در گفت‌وگو با ایسنا دکتر علیرضا ناجی، ویروس شناس و رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در افرادی که علیه این بیماری واکسینه شده‌اند، در عین حال درباره برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر بروز پیک ششم کرونا در کشور در آبان ماه گفت: تا زمانیکه کووید هست، پیک هم هست؛ اما اینکه اندازه پیک چقدر باشد، وابسته به این است که چه اقداماتی برای مقابله با آن انجام داده باشیم. اگر خوب پیش‌بینی کنیم، خوب نظارت کنیم و بر آنچه که اتفاق می‌افتد، مسلط باشیم، می‌توانیم از بحران جلوگیری کنیم و ارتفاع پیک را کاهش داده و میزان مرگ‌ها را کاهش دهیم مگر کشورهای دیگر موج‌های مختلف نداشتند؟. همه کشورها پیک‌های مختلف داشته‌اند، اما می‌توان پیک را با پیش‌بینی، اقدام و قرنطینه درست و جلوگیری از پخش ویروس و...و در کنار آن پیشبرد واکسیناسیون، کنترل کرد. با توجه به شرایط دنیا، واریانت‌های مختلف ایجاد می‌شوند. از لامبدا و مو گرفته تا بقیه واریانت‌ها. بنابراین انواع مختلف واریانت‌ها در کشورهای مختلف ایجاد می‌شوند که همه ناشی از سیاست‌های بد آن کشورهاست. به هر حال پیک ایجاد می‌شود، اما اگر به موقع و درست اقدام کنیم، می‌توانیم از شدت آن پیشگیری کرده و حتی اجازه ندهیم پیکی رخ دهد. اینکه برخی می‌گویند دو ماه دیگر ممکن است پیک جدیدی داشته باشیم، به این معنا است که ما کاری نمی‌کنیم و به کووید خوشامد می‌گوییم.
> 90درصد جامعه باید واکسینه شوند


وی با تاکید بر اینکه بازگشایی جامعه بدون واکسیناسیون و سطح پوششی بالا خطراتی را در پی خواهد داشت، گفت: میزان مناسب پوشش واکسیناسیون هم در هر جامعه بستگی به این دارد که ما چه ویروس و واریانتی را در کشور داریم. زمانیکه از پوشش واکسیناسیون ۷۰ درصدی در جامعه صحبت می‌کردند، مربوط به واریانت ووهان بود. یعنی ویروس‌های اولیه کووید، اما اکنون واریانت‌ها تغییر کردند و واریانت غالب دنیا دلتا است و قدرت حمله آن که در واریانت ووهان بین ۲ تا ۳ بوده است، درباره دلتا به ۴.۵ تا ۵ رسیده است. بنابراین به بالای ۸۰ درصد واکسیناسیون در جامعه نیاز است. با واریانت‌هایی که اکنون وجود دارد، پوشش واکسیناسیونی که بتواند به ما اطمینان دهد تا بتوانیم بازگشایی‌ها را داشته باشیم، عدد بسیار بالاتری است. بنابراین ما باید ۹۰ درصد جامعه را واکسینه کرده و بعد هم لکه‌گیری کنیم.ناجی با تاکید بر اینکه بنابراین بازگشایی‌ها نباید با عجله انجام شود، گفت: در عین حال در بازگشایی‌ها باید مرحله‌ای پیش رفته و آماده هم باشیم تا اگر خیزی مجددا مشاهده شد، فورا عملکرد داشته باشیم.
> رفتار مردم و رفتار ویروس
در این خصوص هادی یزدانی پزشک و کارشناس به آفتاب یزد گفت:«همیشه این فصل پاییز با سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی مواجه است و اینکه آیا با پیک ششم مواجه خواهیم بود یا نه سوال دیگری است. تقریبا دو هفته پس از تزریق دوز دوم ایمنی مطلوب ایجاد می‌شود و آن هم نه به صورتی که میزان ابتلا را به صفر برساند بلکه شدت ابتلا را کاهش می‌دهد. عملا در اوایل پاییز به صورت سنتی بیماری‌هایی وجود دارد و تازه در آن زمان تزریق دوز اول بسیاری از افراد انجام می‌شود.از سوی دیگر یک احساس ایمنی کاذب و ناآگاهی عمومی نسبت به واکسن‌ها وجود دارد که افراد فکر می‌کنند اگر یک دوز واکسن هم بزنند به بیماری مبتلا نمی‌شوند.بر همین اساس امکان دارد یکسری کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش ماسک زدن‌ها به صورت عمومی به وجود بیاید. رفتار ویروس برای ما بسیار اهمیت دارد یعنی سویه اصلی که دلتا باشد در حال حاضر وجود دارد و این سوال مهم است که آیا سویه‌های دیگر وارد کشور می‌شود یا نمی‌شود؟جهش‌ها به چه صورت خواهد بود و رفتار آن‌ها تهاجمی است یا غیر تهاجمی؟تمام این مولفه در این معادله و خیز پیک ششم تاثیر دارد. اما به نظر من مسئله اصلی این است که فعلا آگاهی بخشی به مردم بشود که حالا این یک دوز واکسنی که تزریق کرده‌اید اتفاق خاصی نیست و مردم فکر نکند با تزریق یک دوز واکسن کرونا تمام شده است و آن‌ها مصون شده اند.من نگران ایمنی کاذبی هستم که در افراد با تزریق یک دوز واکسن به وجود می‌آید.باید بر این تمرکز کنیم تا بتوانیم پیک ششم را مدیریت کنیم تا تبدیل به پیک وحشتناکی مانند پیک پنجم نشود. در همه این مسائل نقش رفتار خود ویروس و رفتار مردم بسیار حائز اهمیت است.»
> امکان خیز پیک ششم وجود دارد
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس هم در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« خوشبختانه با توجه به روند بسیار خوب واکسیناسیون در کشور در صورتی که از طرف دولت و جامعه ساده انگاری صورت بگیرد، می‌تواند باعث بشود که پیک ششم هم به وجود بیاید.یعنی اگر در کنار واکسیناسیون رعایت‌های بهداشتی صورت نگیرد و ارتباطات اجتماعی به سرعت بالا برود امکان خیز پیک ششم وجود دارد.شکی نیست که با توجه شرایط دولت و مردم،روند بازگشایی‌ها باید به صورت تدریجی صورت بگیرد و این کار درست و منطقی است. اما اگر بازگشایی‌ها به سرعت صورت بگیرد و ساده انگارانه نسبت به قضیه واکسن برخورد شود و توانایی مقابله واکسن برای جلوگیری از بیماری بیش از واقعیت تصور شود این می‌تواند که باعث شود که پیک ششم رخ بدهد.در کشورهایی که قبلا واکسیناسیون به خوبی و با سرعت انجام گرفته است ما شاهد این امر بوده ایم. یعنی حتی زمانی که در هند آن فجایع رخ داد میزان واکسیناسیون در آن جا در حد نرخ واکسیناسیون الان کشور ما بود. ساده انگاری یکی از دلایل وقوع فجایع در هند بعد از واکسیناسیون بود. الان در ایالات متحده آمریکا علی رغم اینکه یکی از پیشگامان در زمینه واکسیناسیون است، هنوز مرگ و میر در آنجا وجود دارد و موج‌های مختلف رخ می‌دهد.پس امکان به وجود آمدن پیک ششم در کشور وجود دارد اما شدت آن بستگی به موارد اشاره شده در بالا دارد. یعنی بستگی به آن دارد که رفتار دولت و جامعه نسبت به این شرایط چگونه باشد.اما سیر واکسیناسیون در یکی و دوماه گذشته سیر بسیار خوبی است و به نظر می‌رسد که این سیر ادامه داشته باشد و حتی در رابطه با نوجوانان قرار است از هفته دیگر واکسیناسیون شروع شود.بنابراین این می‌تواند کمک بسیاری برای کاهش خطر بازگشایی مدارس باشد.بنابراین تسریع روند واکسیناسیون بسیار خوب است و می‌تواند جلوی وقوع موج ششم را بگیرد به شرط اینکه رفتار مردم و رفتار دولت نسبت به بازگشایی‌ها بدون عجله و با منطق باشد. »