توسعه هنرستان‌ها در دولت سیزدهم ادامه می‌یابد

فرهنگی/ دختران هنرآموزهنرستان موسیقی سال تحصیلی 1401-1400 را با نواختن زنگ، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کردند. محمدمهدی اسماعیلی در مراسم نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی هنرستان موسیقی دختران تأکید کرد که توسعه هنرستان‌ها در دولت سیزدهم ادامه می‌یابد. او از این موضوع سخن گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال توسعه کمی و کیفی هنرستان‌ها در دولت جدید است و تلاش بر این است که در هر مرکز استان حداقل یک هنرستان دخترانه و پسرانه داشته باشیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حاشیه این مراسم به سؤال اهالی رسانه درباره انتصاب مدیران جدید معاونت‌های مختلف این وزارتخانه، مواضع این وزارتخانه به برخی حاشیه‌های پیرامونی «ساترا»، آموزش موسیقی دختران و اولویت برنامه‌های حمایتی از اهالی فرهنگ و هنر پاسخ گفت.
توسعه کمی و کیفی هنرستان‌ها در دولت جدید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز بازگشایی مدارس با نواختن زنگ هنرستان موسیقی دختران، با یاد علی لندی نوجوان ایذه‌ای به عنوان قهرمان ملی در ادامه از اهمیت ارتقای هنرستان‌ها، سخن گفت. او تصریح کرد: «وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه کمی و کیفی هنرستان‌ها در دولت جدید است، از این رو حضورم در این مراسم به خاطر احترام به تمام اصحاب هنر، استادان، معلمان و هنرآموزان است، وقتی من آمار اشتیاق نوجوانان و جوانان به تحصیل در هنرستان‌ها را می‌بینم بیانگر این است که ما باید وظیفه تسهیلگری خود را برای حضور افراد و داوطلبان بیشتر در این هنرستان‌ها بهتر انجام دهیم.»محمدمهدی اسماعیلی در ادامه با تأکید بر توسعه و تکمیل هنرستان‌ها، از تلاش برای راه‌اندازی یک هنرستان دخترانه و پسرانه در هر مرکز استان گفت: «امیدواریم بتوانیم هنرستان‌های کشور را همانند همین هنرستان موسیقی دختران که جزو هنرستان‌های نمونه است به کل کشور تسری بدهیم، چنانچه استعداد و هنر فرزندان ایرانی زمینه رشد و نمو داشته باشد قطعاً شاهد ظهور هنرمندان بزرگ در همه حوزه‌ها خواهیم بود و این وظیفه را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قوت ادامه خواهد داد.» گرامیداشت هفته‌ دفاع مقدس بخش دیگری از صحبت‌های محمد مهدی اسماعیلی در این مراسم بود. او با ذکر یاد و خاطره دانش‌آموزان، معلمان و اساتید شهید، شرایط آرام و توأم با امنیت و آرامش امروز برای آموزش و امور مختلف را مرهون فداکاری آنها عنوان کرد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی آرزو کرد با رفع مشکلات شرایط حضور در این راهپیمایی در سال‌های آینده برای همگان فراهم شود.
حل حاشیه بدون جنجال رسانه‌ای


در حاشیه این مراسم، اهالی رسانه فرصت کردند سؤالاتشان را در باره موضوعات مختلف از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جویا شدند. موضوع پر حرف و حدیث شبکه نمایش خانگی و اعلام نظر خانه سینما و صنف کارگردانان مبنی بر برگرداندن نظارت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سؤالات مهم مطرح شده بود که باز هم محمد مهدی اسماعیلی ضمن تأیید دوباره مواضع قبلی بر پیگیری این موضوع در فضای آرام و دور از جنجال تأکید کرد. او گفت: «در چندسال گذشته در جریان بحث این دو حوزه بوده‌ام و معتقدم بدون جنجال رسانه‌ای باید این موضوع حل شود، همه‌چیز کاملاً روشن است و ما همه اقدامات را در چهارچوب قانون باید انجام دهیم، در حال حاضر با دوستان در صدا و سیما، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی گفت‌و‌گوهای فشرده‌‍‌ای داشته‌ام و کار در حال جمع‌بندی است تا در مراکز قانونی تصمیم‌گیری انجام شود.» طبق گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه افزود: «ما معتقدیم که جایگاه و شأن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی و نظارت بر مباحث مربوطه قطعاً در مسیری که وجود داشته باید به روال خود ادامه دهد و اگر ابهامی و موضوعات جدیدی به وجود آمده آن هم با رعایت قوانین و رویه‌ها باید به پیش برود.» اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره علت تأخیر در انتخاب برخی مدیران این وزارتخانه گفت: «تقریباً انتخاب مدیران انجام شده است و به زودی انتصاب‌ها انجام می‌شود، البته برخی از دوستان در پست‌های خود ابقا شده و از ظرفیت سایر دوستان نیز استفاده خواهیم کرد.»
باید حضور خانم‌ها را تسهیل کنیم
اسماعیلی در باره اولویت‌ برنامه‌های حمایتی از جامعه فرهنگی و هنری و رسانه‌ای توضیح داد: «در کوتاه‌مدت بسته‌های حمایتی که به تصویب رئیس محترم جمهوری رسید و در حال حاضر در اختیار صندوق اعتباری هنر قرار گرفته است از ماه آینده به عنوان تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه تعلق خواهد گرفت. اما کار دوم که باید به زودی انجام شود این است که همه‌ فعالیت‌های فرهنگی و هنری به تدریج راه‌اندازی شود و با تکمیل چرخه واکسیناسیون شاهد از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور خواهیم بود.» او در پاسخ به اینکه آیا درباره آموزش موسیقی دختران برنامه خاصی در نظر دارند، گفت: «در حوزه هنر و هنرآموزی معتقد به تفاوت جنسیتی نیستیم و حتی خانم‌ها در عرصه هنر بعضاً از آقایان جلوتر هستند.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: «به عنوان مجموعه دولت باید حضور خانم‌ها را تسهیل کنیم. برنامه ما این است که حلقه هنرستان‌ها را در سطح کشور تکمیل کنیم، به هر حال بحث آموزش هفت رشته تخصصی هنر در انحصار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در همه استان‌ها و تمامی رشته‌ها حداقل یک هنرستان پسرانه و دخترانه باید بماند.»