جدال لفظی وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر زمان مذاکره چالش «به زودی» برای از سرگیری مذاکرات

وزیر خارجه کشورمان گفته بود که به این زودی ما با به این زودی غربی‌ها متفاوت است. کنایه امیرعبدالهیان البته در خصوص بد عهدی‌ها و بدقولی‌هایشان بر سر اجرای تعهداتی مانند اینستکس بود. با این حال اما وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به آن واکنش نشان داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره زمان از سرگیری مذاکرات وین خواستار توضیح ایران درباره زمان شروع مجدد این رایزنی ها شد.
به گزارش ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان مبنی بر اینکه مذاکرات وین به زودی از سرگرفته می شود، گفت: البته ما هم اظهارات امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران که گفته است این کشور به میز مذاکرات باز می‌گردد را شنیده‌ایم. لازم است از آنها پرسیده شود که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چیست.
بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس افزود: این چیزی است که در هفته گذشته بارها شنیده ایم اما هنوز به طور دقیق متوجه نشده ایم که معنی آن چیست.


وی در ادامه مدعی شد: ما به نوبه خود آماده بازگشت به وین و به نتیجه رساندن مذاکرات مان هستیم؛ مذاکراتی که باید به سرعت پیش از بسته شدن پنجره فرصت بازگشت به برجام به نتیجه برسد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا خاطر نشان کرد: ما کاملا آشکارا اعلام کرده ایم که آماده انجام این کار هستیم. تمام اعضای گروه ۱+۵ نیز این هفته و هفته‌های اخیر بر لزوم از سرگیری هر چه سریعتر مذاکرات توافق داشته‌اند و مهم است که این مذاکرات از جایی که در ماه ژوئن متوقف شد، از سرگرفته شود.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مذاکرات وین از سرگرفته شود و اگر ما تمام تلاش خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات در اسرع وقت انجام دهیم، باید مد نظر داشته باشیم که نقطه شروع می بایست بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باشد.
به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفته بود: برخی در ملاقات‌ها دوست دارند مدام بگویند اینکه شما می‌گویید به زودی این به زودی یعنی چند روز، چند هفته، چند ماه؟ به زودی یعنی به محض کامل شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد.
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: البته من به طرف‌های اروپایی وعده‌هایشان از جمله اینستکس [کانال مالی اروپا] را یادآوری می‌کنم که مدام می‌گفتند ظرف چند ماه آینده و به زودی انجام می‌شود.
این دیپلمات عالی رتبه ایرانی افزود: تفاوت بین به زودی ایرانی و به زودی غربی خیلی زیاد است. به زودی از نظر ما یعنی واقعا در اولین فرصتی که بررسی‌هایمان تکمیل شود. مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران.
ایران به مذاکرات برجام بازمی‌گردد، اما اقتصادمان را به این مذاکرات گره نمی‌زنیم
همچنین در ادامه دیدارهای وزیر امور خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حسین امیرعبداللهیان و «نالدی پاندور» وزیر همکاری و روابط بین‌الملل آفریقای جنوبی در نشستی به گفت‌وگو در خصوص روابط دوجانبه پرداختند.
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ایران در این دیدار ضمن تشکر از پیام‌های تبریک رئیس‌جمهوری و دولت آفریقای جنوبی به رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روابط میان دو کشور را بسیار خوب توصیف و تصریح کرد که هیچ مشکلی در روابط میان ایران و آفریقای جنوبی وجود ندارد.
امیرعبداللهیان با اشاره سابقه حمایت دو کشور از یکدیگر در مجامع بین‌المللی، برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و آفریقای جنوبی اعلام آمادگی کرد.
وزیر امور خارجه سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی را سیاستی عمل‌گرایانه خواند و گفت: ایران به مذاکرات برجام بازمی‌گردد، اما اقتصاد خود را به این مذاکرات گره نمی‌زند و در صورتی که طرف‌های مقابل به اجرای تعهدات خود بازگردند، ایران نیز چنین خواهد کرد.
در این دیدار، وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز ضمن تبریک انتصاب امیرعبداللهیان، بر علاقه‌مندی کشورش به همکاری و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. نالدی پاندور با بیان اینکه همکاری‌های بسیار خوبی در حوزه‌های علمی و فناوری میان دو کشور شکل گرفته، گفت در سفرش به ایران شاهد پیشرفت‌های بسیار خوب ایران در زمینه‌های مختلف به خصوص حوزه‌های علنی و فناوری بوده است. وی فعالیت‌های معدنی و حوزه گردشگری را از دیگر زمینه‌های گسترش همکاری میان دو کشور برشمرد. وزیر خارجه آفریقای جنوبی با بیان اینکه عمیقا آرزومند به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای است، گفت که این کشور خواهان رفع تحریم‌ها علیه ایران است.
وی در پایان تصریح کرد که آفریقای جنوبی خواستار همکاری‌های گسترده‌تر دوجانبه و همچنین تماس‌های میان مردم دو کشور و همکاری دوجانبه در مجامع بین‌المللی است.
کدام زود؟
همچنین احمد زیدآبادی در این خصوص نوشت: سانه‌ها به نقل از امیر عبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی، در مورد زمان بازگشت جمهوری اسلامی به مذاکرات وین تیتر زده‌اند: تفاوتِ بینِ «به زودی» ایران و غرب، خیلی زیاد است!
این تیتر چنین القاء می‌کند که منظور عبدالهیان از «به زودیِ» مورد نظرش برای ازسرگیری مذاکرات، به این زودی‌ها هم که ما فکرمی‌کنیم نیست و چه بسا مقصود او از «به زودی» چند ماه یا چند سال یا چند قرن بعد باشد!
متن و زمنیه صحبت آقای عبداللهیان، اما منظور او را روشن می‌کند. او خواسته است بگوید از نظر ایران «به زودی» یعنی واقعاً «به زودی» یعنی همین چند روز یا چند هفته آینده، اما از نظر غربی‌ها، «به زودی» یعنی آینده‌ای دور و نامشخص!
در حقیقت، او با این نوع بیان خود، خواسته متلکی را بارِ غربی‌ها کند، اما رسانه‌ها آن را به صورت معکوس وانمود کرده‌اند.
با این همه، این امکان وجود دارد که ایران در مقامِ عمل آغاز مذاکره را به تاخیر اندازد، اما این چیزی نیست که از سخنان عبداللهیان بتوان برداشت کرد.
از نگاه من، رسالتِ رسانه، کشفِ امرِ واقع یا حقیقت و انتقالِ آن به مخاطب است. این رسالت هم بدون وفاداری محض به حقیقت و احساسِ بی‌طرفی نسبت به مرجعِ آن با هر نوع ماهیتی، به سرانجام نمی‌رسد.
گاهی البته کشف حقیقت و نوع انتقال آن، طاقت‌فرسا و همراه با خطاست، اما سهل‌انگاری یا تعمد برای تحریف در زمینه، نه فقط رسانه را به ابزار تبلیغاتی و دستگاهِ شستشوی مغزیِ مخاطب تقلیل می‌دهد، بلکه اگر فراگیر شود زندگی اجتماعی و حتی تمدن بشری را مورد تهدید قرار می‌دهد. پس برای منافع خودمان هم که شده باید به «فکت»‌ها وفاداری محض داشت.
سایر اخبار این روزنامه
مقدماتی جام ملت‌های فوتبال بانوان آسیا ایران صفر (4) - اردن صفر (2) صعود تاریخی دختران ایران سید حامد مرندی بزنگاه بازگشت اعتماد مردم به بورس جدال لفظی وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر زمان مذاکره چالش «به زودی» برای از سرگیری مذاکرات معیارهای رنگ‌بندی شهرها تغییر کند کاهش مرگ‌های کرونایی در واکسن‌زده‌ها پاکستان و آمریکا بر سر چه موضوعاتی با هم اختلاف دارند؟ رویارویی هم پیمانان بر سر افغانستان رفتار دیپلماسی مسیر اقتصاد را تعیین می‌کند فراز و نشیب اقتصاد در نیمه دوم سال مراسم جاماندگان پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار خواهد شد دل در راه سفر دوست رئیس جمهوری مطرح کرد واکسینه شدن ۷۰ درصد جمعیت ایران طی چند روز آینده وزیر کشور: ظرفیت های بالقوه توسعه همه جانبه در کشور وجود دارد سرلشکر باقری: سربازان نقش موثری در ایجاد قدرت بازدارندگی دارند وزیر دادگستری خبر داد انعقاد موافقت‌نامه انتقال محکومین بین ایران و تاجیکستان کویت‌: فلسطین همچنان موضوع محوری جهان اسلام است خروجی مثبت سفر رئیس جمهوری به ایلام