رفتار دیپلماسی مسیر اقتصاد را تعیین می‌کند فراز و نشیب اقتصاد در نیمه دوم سال

کیمیا نجفی
اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بیشماری روبه‌رو بوده و سایه این مشکلات روز‌به‌روز سفره خانوارها را کوچک‌تر کرده است. در کنار مشکلات معیشتی، بازارهای اقتصادی نیز با چالش‌های بسیاری مواجه شد و این مشکلات همچنان ادامه دارد. چالش‌ها و مشکلات در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند اقتصاد در نیمه دوم سال ممکن است در مسیر بهتری قرار بگیرد.
احیای برجام، رفع برخی از تحریم‌ها، تسهیل مبادی ورود ارز به کشور و کنترل نرخ ارز از جمله مسائلی بود که در نیمه اول سال و پیش از انتخابات بارها از آن صحبت شد. اما اقتصاد در نیمه اول سال با اتفاق شگرفی در حوزه اقتصاد روبه‌رو نشد و این در حالی است که برخی از کارشناسان به بهبود وضعیت در نیمه دوم سال امیدوار هستند. اما هستند کارشناسانی که معتقدند در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نباید منتظر تحولی بود و راه سختی پیش روی اقتصاد است. به گفته آنها اگر مشکلات بین‌المللی برطرف نشود و تحریم‌ها همچنان بر جای خود باقی بماند وضعیت نابسامانی برای اقتصاد پیش‌بینی می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود اقتصاد در نیمه دوم سال در کدام یک از مسیر پیش‌بینی شده قرار می‌گیرد؟
هر تغییری نیاز به زمان دارد


سیاوش غیبی‌پور، دکترای اقتصاد با تاکید بر زمان‌بر بودن ایجاد تغییرات به بررسی وضعیت اقتصاد در نیمه دوم سال پرداخت و در این خصوص به «ابتکار» گفت: هرگونه تحولی نیاز به زمان دارد، به عبارتی دیگر مدت تغییرات اقتصادی کوتاه نیست و برای هر تغییری باید زمینه‌هایی فراهم شود تا به مرور زمان وضعیت هر یک از بخش‌های اقتصادی سامان یابد. از گذشته هم گفته می‌شد که ابتدا باید بذری کاشته و زمانی طی شود تا محصولی را برداشت کرد. غیبی‌پور افزود: بدون شک اقتصاد هم برای تحول نیاز به زمان دارد و نمی‌توان شرایط را در کوتاه‌مدت تغییر داد.
این دکترای اقتصاد با تاکید بر ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری برای بهبود شرایط اقتصاد ادامه داد: اولین گام برای بهبود، ایجاد سرمایه‌گذاری است. این در حالی است که جذب و ایجاد سرمایه‌گذاری داخلی طی سال‌های اخیر به دلیل برخی از مسائل داخلی و خارجی کاهش یافته است و از سوی دیگر انگیزه‌ای برای جذب سرمایه‌های خارجی نیز ایجاد نشده است.
وی اظهار کرد: هنگامی که سرمایه‌گذاری نباشد ما رشد اقتصادی نخواهیم داشت. وقتی که رشد اقتصادی در میان نباشد ما با چالش‌هایی برای ایجاد اشتغال نیز مواجه خواهیم بود. بنابراین افزایش سرمایه‌گذاری گامی بسیار مهم در اقتصاد است که برای بهبود شرایط باید به آن توجه شود.
غیبی‌پور در ادامه گفت‌وگو به چگونگی سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال اشاره کرد و در این خصوص گفت: در نیمه دوم سال نباید انتظار داشته باشیم که جذب سرمایه آنچنان بالا باشد. اما اگر زمینه‌های لازم فراهم شود در سال‌های بعد باید منتظر افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باشیم.
رفتار دیپلماسی و رفتار تیم اقتصادی دولت مسیر اقتصاد را تعیین می‌کند
این دکترای اقتصاد با اشاره به برخی شروط برای بهبود شرایط اقتصاد در شش ماهه دوم سال ادامه داد: اینکه اقتصاد در شش ماهه دوم در چه مسیری قرار بگیرد به دو موضوع بستگی دارد. اولین مسئله برنامه‌های دولت برای مذاکرات است. به هر حال مذاکره یک جریان دو طرفه بوده که باید از جانب هر دو طرف به یک نتیجه برسد.
وی افزود: مسئله دوم وعده‌هایی وزرای اقتصادی در خصوص ایجاد اشتغال، تولید مسکن، تولید خودرو و ... است.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اگر وعده‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی عملی شود در شش ماهه دوم باید سرعت تورم کاهش می‌یابد، به عبارتی دیگر نمودار قیمتی در بخش‌های مختلف نباید با شیب زیادی صعودی باشد.
اگر وعده‌ها عملی نشود...
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بررسی اقتصاد در شرایطی که وعده‌ها عملی نشود پرداخت و در این خصوص گفت: اگر رفتار دیپلماسی و رفتار کارکردی و عملکردی تیم اقتصادی دولت به‌گونه‌ای باشد که ما شاهد تغییرات مثبت نباشیم طبیعتا اقتصاد با تحول روبه‌رو نخواهد بود و ممکن است نرخ ارز بالاتر از نرخ‌های فعلی برود و تورو در انتظار برخی از کالاها خواهد بود.
غیبی‌پور ادامه داد: اینکه می‌گویم تورم در انتظار برخی از کالاها خواهد بود به این دلیل است که اثر کسری بودجه پس از مدتی خود را در بازارها نمایان می‌کند و اگر منابع مالی مناسبی در کار نباشد کسری بودجه خود به خود تورم را افزایش خواهد داد.
سایر اخبار این روزنامه
مقدماتی جام ملت‌های فوتبال بانوان آسیا ایران صفر (4) - اردن صفر (2) صعود تاریخی دختران ایران سید حامد مرندی بزنگاه بازگشت اعتماد مردم به بورس جدال لفظی وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر زمان مذاکره چالش «به زودی» برای از سرگیری مذاکرات معیارهای رنگ‌بندی شهرها تغییر کند کاهش مرگ‌های کرونایی در واکسن‌زده‌ها پاکستان و آمریکا بر سر چه موضوعاتی با هم اختلاف دارند؟ رویارویی هم پیمانان بر سر افغانستان رفتار دیپلماسی مسیر اقتصاد را تعیین می‌کند فراز و نشیب اقتصاد در نیمه دوم سال مراسم جاماندگان پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار خواهد شد دل در راه سفر دوست رئیس جمهوری مطرح کرد واکسینه شدن ۷۰ درصد جمعیت ایران طی چند روز آینده وزیر کشور: ظرفیت های بالقوه توسعه همه جانبه در کشور وجود دارد سرلشکر باقری: سربازان نقش موثری در ایجاد قدرت بازدارندگی دارند وزیر دادگستری خبر داد انعقاد موافقت‌نامه انتقال محکومین بین ایران و تاجیکستان کویت‌: فلسطین همچنان موضوع محوری جهان اسلام است خروجی مثبت سفر رئیس جمهوری به ایلام