مراسم جاماندگان پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار خواهد شد دل در راه سفر دوست

گروه فرهنگ و هنر – می‌گویند این سفر، سفر دل‌ها است. پیاده می‌روی، گرد و غبار راه روی سر و لباست می‌نشیند اما زنگار دل را می‌زداید. حالا در آستانه اربعین حسینی بار دیگر جهان تشیع در انتظار تجدید بیعتی دوباره با سرور و سالار شهیدان است. گرچه امسال ویروس کرونا اجازه حضور زائران ایرانی را چنانچه که دل‌های عاشقان حضرت می‌خواهد، نداده است اما از همین راه دور نیز می‌توان دیدار تازه کرد.
ماه صفر که آغاز می‌شود، دل‌های عاشقان حسین‌(ع) بی‌قرار دیدار می‌شود. پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های مسلمانان است، دلباختگان امام سوم شیعیان سر از پا نمی‌شناسند تا در این گردهمایی شرکت کنند و پپای پیاده به دیدار دوست بروند.
از نقل‌های تاریخی اینگونه استنباط می‌شود که تشرف به بارگاه ائمه اطهار(ع) با پای پیاده، از زمان حضور ائمه رایج بوده و در نقاط مختلف سرزمین اسلامی انجام می‌شده است. ولی در قرن‌های گوناگون اسلامی و به مقتضای حکومت‌های مختلف، مشکلات بسیاری به خود دیده و همان گونه که زیارت ائمه اطهار(ع) در زمان‌ها و مکان‌های مختلف دچار سختی‌های فراوان بوده، این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است.
حاکمان حکومت‌های شیعی مانند حکومت آل‌بویه و حکومت صفویه، به این سنت حسنه اقدام کرده و سعی در تبلیغ آن بین شیعیان داشتند. علما و بزرگان نیز به پیروی از ائمه اطهار(ع)، اهتمام بسیار زیادی به این سنت حسنه داشته‌اند و نقل شده که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری (قده) مرسوم بوده و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی‌الرضا(ع) رفته‌اند و مرحوم آخوند خراسانی نیز به همراه اصحاب‌شان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف می‌شدند.


تشرف به کربلا با پای پیاده، تا زمان محدث نوری بین طلاب و فضلای حوزه نجف رسم بود، ولی با وارد شدن اولین نوع از اتومبیل‌ها به منطقه، سفرهای کاروانی تعطیل شده و به دنبال آن، زیارت با پای پیاده نیز بسیار کمرنگ شد و به فراموشی سپرده شد. ولی پس از مدتی و با مطرح شدن آیت‌الله‌العظمی سید محمود شاهرودی به عنوان یکی از اساتید و مدرسان با نفوذ معنوی حوزه نجف، به علت التزام و اصرار او در پیاده رفتن به کربلا، مجدداً مسئله پیاده رفتن به کربلا به عنوان یک سفر مقدس رایج شد و با توجه به این که در این سفر، بعضی از ایرانیان نیز گاهی اوقات، او را همراهی می‌کردند، رفته رفته مردم عراق به این مسئله توجه کرده و این‌گونه سفرهای مقدس رواج یافت.
او حدود ۲۶۰ مرتبه، مسیر کربلا را با پای پیاده پیموده و در این سفر معنوی، جمعی از اطرافیان و شاگردان، ایشان را همراهی می‌کردند. این امر سبب شد تا پیاده‌روی کربلا بین طلاب و حوزویان رواج بسیاری پیدا کند و نقل شده است که مرحوم علامه امینی در زیارت‌هایی که به کربلای معلی داشته، براى کسب پاداش بیشتر، بارها مسیر بین نجف تا کربلا را با پای پیاده پیموده است. این امر چنان بین روحانیون ساکن در نجف اشرف رواج پیدا کرده بود که غالب طلاب بارها مسیر این شهر تا بارگاه امام حسین‌(ع) را پیاده پیموده و حتی در غیر زمان اربعین و عرفه نیز گروه‌هایی از طلاب، پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کردند. غالب علمای معاصر نیز در سفر پیاده کربلا شرکت کرده و کرامات و خاطرات زیبایی از این سفرها نقل شده است.
سفر پیاده تا کربلا، به مرور زمان در عراق گسترش بسیاری پیدا کرد و در مناسبت‌های مختلف، زائران امام حسین(ع) از سراسر این کشور، به سمت کربلا حرکت کرده و با پای پیاده مسیر شهرشان تا کربلای معلی را می‌پیمودند و در بین آن مناسبت‌ها، پیاده‌روی اربعین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. با روی کار آمدن دولت بعث عراق، حکومت با این مسئله به شدت برخورد نموده و بسیاری از زائرین پیاده را اسیر و اعدام کرد و این مراسم مذهبی را به تعطیلی کشانید، ولی بعد از سقوط صدام، عشق حسینی، دلباختگان امام حسین(ع) را به سمت خود کشانده و دوباره این سنت حسنه و ارزشمند را برپا کرده است. شیعیان و عاشقان سالار شهیدان(ع)، در مناسبت‌های مختلف، به ویژه در اربعین حسینی، بسیار پرشورتر از قبل، از شهرها و کشورهای مختلف، به سمت کربلا روانه شده، قدم در مکان گام‌های اسیران کربلا قرار داده و مسیرهای منتهی به شهر کربلا را با پای پیاده می‌پیمایند.
پیاده‌روی، تنها کسب آمادگی جسمی نیست، روحِ انسان در جریان این پیاده‌روی، تمرین می‌کند و آماده‌تر می‌شود. پیاده‌روی یک فرصت عجیب و استثنایی است که نباید آن را از دست داد، هر یک قدمی که انسان در این مسیر نورانی بر می‌دارد، پاک‌کننده آلودگی‌های روح انسان است.
امسال اما حضور زائران ایرانی در پیاده‌روی اربعین به دلیل شیوع ویروس کرونا مانند سال‌های گذشته نیست. به دلیل تغییر وصعیت شیوع کرونا دلتا، دولت عراق اعلام کرده در اربعین فقط مرزهای هوایی را به روی زائران باز می‌کند و آنها را بدون ویزا نمی‌پذیرد.
نهادهای داخلی و کنسولگری عراق اعلام کرده‌اند برخلاف سال‌های گذشته، ویزای انفرادی برای زائرن اربعین صادر نمی‌کنند و صدور ویزا در فرودگاه‌های این کشور متوقف شده است. عراق پیش‌تر در بخشنامه‌ای از شرکت‌های هواپیمایی درخواست کرده بود مسافران بدون ویزا را به عراق منتقل نکنند.
البته کسانی به رسم هر سال در کشور پیاده‌روی جاماندگان اربیعین برگزار خواهد شد. مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۰ با توجه به شرایط بیماری کرونا با تدابیر لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به طور محدود از مسیر میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری برگزار خواهد شد.
نوشاد نوشادی، رئیس شورای هیئات مذهبی کشور، با اشاره به محدودیت سفر زائرین برای پیاده‌روی اربعین در کربلا، گفت: مدیریت برگزاری مجالس در داخل کشور بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و در همین راستا هیئات مذهبی در شب و روز اربعین در اقصی نقاط ایران اسلامی با رعایت موارد بهداشتی و پروتکل‌های اعلامی ستاد ملی کرونا در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد با رعایت فاصله اجتماعی در فضای باز امامزادگان و بقاع متبرکه، صحن‌های مساجد جامع، قدمگاه ها، میادین شهرها و روستاها، این مجالس را به صورت باشکوه برگزار می‌کنند.
رئیس شورای هیئات مذهبی کشور با اشاره به این که ماهیت مراسمات اربعین ماهیت زیارت است، نحوه برگزاری آئین های اربعین حسینی را در کشور برای جاماندگان اربعین پیاده‌روی حرم تا حرم یا در نقاطی که فقط یک امامزاده است پیاده‌روی از مبدا تا حرم بدون توقف در مسیر همراه با قرائت زیارت اربعین اعلام کرد.
سایر اخبار این روزنامه
مقدماتی جام ملت‌های فوتبال بانوان آسیا ایران صفر (4) - اردن صفر (2) صعود تاریخی دختران ایران سید حامد مرندی بزنگاه بازگشت اعتماد مردم به بورس جدال لفظی وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر زمان مذاکره چالش «به زودی» برای از سرگیری مذاکرات معیارهای رنگ‌بندی شهرها تغییر کند کاهش مرگ‌های کرونایی در واکسن‌زده‌ها پاکستان و آمریکا بر سر چه موضوعاتی با هم اختلاف دارند؟ رویارویی هم پیمانان بر سر افغانستان رفتار دیپلماسی مسیر اقتصاد را تعیین می‌کند فراز و نشیب اقتصاد در نیمه دوم سال مراسم جاماندگان پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار خواهد شد دل در راه سفر دوست رئیس جمهوری مطرح کرد واکسینه شدن ۷۰ درصد جمعیت ایران طی چند روز آینده وزیر کشور: ظرفیت های بالقوه توسعه همه جانبه در کشور وجود دارد سرلشکر باقری: سربازان نقش موثری در ایجاد قدرت بازدارندگی دارند وزیر دادگستری خبر داد انعقاد موافقت‌نامه انتقال محکومین بین ایران و تاجیکستان کویت‌: فلسطین همچنان موضوع محوری جهان اسلام است خروجی مثبت سفر رئیس جمهوری به ایلام