تحرکات اخیر در اربیل عجیب ومشکوک است


آفتاب یزد - رضا بردستانی: «مایلک ابیل استاد دانشگاه حیفا اسرائیل و کارشناس مسائل عراق و سوریه» در گفتگویی با وبسایت مدیا آنلاین می‌گوید: «عادی‌سازی روابط با عراق احتمالا دور از دسترس است اما با این حال برخی از مسئولان عراقی هستند که تمایل دارند عراق و اسرائیل با یکدیگر رابطه داشته باشند. این استاد دانشگاه اسرائیلی با بیان اینکه مقامات سیاسی کرد در راس کسانی هستند که تمایل به عادی‌سازی روابط با اسرائیل دارند افزود: برگزاری کنفرانس اربیل نشانه مثبتی است اما ممکن است «فعالان طرفدار صلح» را با خطر جدی مواجه کند.
> ماجرای عادی‌سازی چه بود؟!
کلیپی از صحبت‌های «وسام الحردان» از زعمای عشایر غرب عراق که خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده بود آغاز مناقشه‌ای جدید در عراق بود، مناقشه‌ای که یک سوی آن اسرائیل و سوی دیگر ماجرا، گروه‌های مختلف عراقی بودند که در بُهتی سنگین خواهانِ روشن شدن ابعاد مختلف این ماجرا بودند. پس از برگزاری همایشی در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان، با هدف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. وی در سخنانی اظهار داشت: از روز اولی که دولت ما قدرت را به دست گرفته است، هدف این بوده است که توافق نامه آبراهام توسعه یابد. لاپید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه که در عراق رخ داده باعث امیدواری ما نسبت به کشورهای دیگری شده است که قبلا به آن فکر هم نمی‌کردیم.
> سیدعمار حکیم محکوم کرد


«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی در واکنش به کنفرانس صلح و استرداد که در اربیل برگزار شد، گفت: کنفرانس‌ها و نشست‌ها و فراخوان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی غاصب را که درون عراق برگزار می‌شود، محکوم و تقبیح می‌کنیم. حکیم تاکید کرد: مسئله فلسطین اولویت اصلی جهان اسلام و جهان عرب است و بار دیگر بر حمایت کامل خود از ملت فلسطین و مسئله عادلانه آنان و مبارزاتشان برای بازپس‌گیری حقوق غصب‌شده‌شان حمایت می‌کنیم. رهبر جریان حکمت ملی عراق اظهار داشت: مسئله فلسطین چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود، بلکه به مرور زمان در وجدان نسل‌های عرب و مسلمان تحکیم
بیشتری می‌یابد.
> مخالفت قاطعانه دولت عراق با نشست اربیل
دفتر رسانه‌ای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای، نشست برگزار شده در اربیل که شعار عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود را با نشست‌های غیرقانونی که توسط برخی عشائر مقیم اربیل در اقلیم کردستان برگزار شده و شعار عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده است، اعلام می‌کند. در ادامه بیانیه اشاره شده است که دولت عراق تاکید می‌کند که این نشست‌ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق برگزار نمی‌شود اما برخی شخصیت‌ها سعی دارند این نشست‌ها را به نام ساکنان آن اعلام کنند درحالیکه این مواضع تنها مواضع حاضران در نشست مذکور بوده علاوه بر اینکه تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه‌ای نامطلوب در سایه آمادگی شهرهای عراق است برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان‌های ملت و پی ریزی مسیر ملی که دولت به حرکت در آن اهتمام دارد.
> ریاست جمهوری عراق: مخالف هستیم
ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای نسبت به کنفرانسی که در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل برگزار شده واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: در شرایطی که ریاست جمهوری عراق موضع ثابت عراق در حمایت از قضیه فلسطین و احقاق حقوق مشروع و کامل ملت فلسطین را مورد تاکید قرار می‌دهد، بار دیگر بر مخالفت قاطع عراق با موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام می‌کنیم و خواستار احترام به اراده عراقی‌ها و تصمیم ملی و مستقل آن‌ها در این خصوص هستیم. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: نشستی که اخیرا برگزار شده موضع اهالی و ساکنان شهرهای عراق نیست و تنها موضع کسانی است که در این نشست شرکت کرده بودند. ریاست جمهوری عراق در بخش دیگری از بیانیه خود خواستارعدم طرح موضوعات و مفاهیمی شده است که از لحاظ حقوقی و ملی در عراق مردود است و توهینی به احساسات مردم این کشور به حساب می‌آید. به ویژه اینکه عراق برای برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم خود را آماده می‌کند.
> وسام الحردان: به عادی‌سازی روابط با اسرائیل دعوت نکردم
به گزارش روداو، وسام الحردان رئیس گروه‌های موسوم به «صحوات العراق» در واکنش به حضور او در همایش مربوط به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل گفت: این کنفرانس به دعوت انستیتو جهانی صلح در اربیل برگزار شد و شخصیت‌های متعددی از گروه‌ها و استان‌های مختلف عراق در آن شرکت کردند. اما من دعوتی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل نکردم. وی با بیان این موضوع افزود: ما طرفدار بازگشت تمام عراقی‌ها به کشور خود، از جمله یهودی ها، هستیم. تصمیم به عادی‌سازی روابط با اسرائیل اقدامی است که باید از سوی دولت انجام شود.
> اقلیم کردستان به جای محکوم کردن، توجیه کرد؟!
اگرچه «سبق پرس»، از واکنش وزارت داخله اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای نسبت به نشستی که تحت عنوان «صلح و استرداد» در اربیل برگزار شده خبر داد اما آگاهان معتقدند در این بیانیه که آشکارا مشخص است در راستای توجیه این نشست است، تصریح شده است: این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده و به هیچ وجه بیانگر موضع دولت اقلیم کردستان نیست. اقدامات لازم در خصوص پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد. »
> حضور اسرائیل در عراق مسئله‌ی تازه‌ای نیست
محمد صالح صدقیان در گفتگو با آفتاب یزد ضمن عجیب و مشکوک دانستن تحرکات اخیر در «اربیل» عراق خاطرنشان می‌سازد: اولاً حضور اسرائیلی‌ها در مناطق کردنشین به دهه‌ی شصت میلادی باز می‌گردد و اصلاً مسئله‌ی تازه‌ای نیست اما آن چه مهم‌تر است مطرح شدن مسئله‌ای به نام «عادی شدن روابط» است که یکی از خطوط قرمز بسیار جدی در این کشور به شمار می‌آید. این کارشناس مسائل عراق با مهم و حساس دانستن تحرکات اخیر اسرائیل در منطقه می‌گوید: «یادمان نرود روزگارانی در دوران صدام حسین، شنیدن اخبار از رادیو اسرائیل قطعا با مجازات زندان رو به رو می‌شد و حال می‌بینیم به آسانی در عراق از روابط با اسرائیل سخن می‌گویند! صدقیان با تاکید بر این مسئله که «اسرائیلی ها» عجله‌ای برای دست یافتن به اهدافی که دارند به کار نمی‌بندند به آفتاب یزد می‌گوید: مهم برای اسرائیلی‌ها حضور در افکار عمومی عراق است حتی اگر تکفیر شوند و همه از آن‌ها متنفر باشند. وی با ذکر مثالی به تبیین این واقعیت می‌پردازد که عملاً این اتفاق یک گام رو به جلو برای تل آویو است و نباید آسان از کنار آن گذشت. صدقیان با دست گذاشتن بر این موضوع که مثل اسرائیلی‌ها، مثل تاجری است که دوست دارد اجناس او در
یک بازار هدف حضور داشته باشد حتی اگر آن کالا در حاشیه‌ی آن بازار به آتش کشیده شود چون بودن در آن بازار از هر مسئله‌ای مهم‌تر است. محمدصالح صدقیان با دست گذاشتن بر گروه‌هایی در عراق که این مسئله را دنبال می‌کنند می‌گوید: مطمئن باشید همین الان نیز اسرائیلی‌ها در مناطق کردنشین و حتی در کنار امریکایی‌ها در بغداد حضور دارند و این حقیقتی است که دولت عراق نیز از آن مطلع است.
> چرا عادی شدن روابط ایران - عربستان برای عراق و سوریه مهم است!؟
در حالی که منابع رسانه‌ای عربی از دیدار ‎عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی و ‎علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بغداد خبر می‌دهند، گزارش‌های دیگری نیز حاکی از آن است که برخی تحولات منطقه‌ای در تلاش برای عربی‌تر کردنِ مسائل خاورمیانه است:
= «شتاب گرفتن تمایل کشورهای عربی به ارتباط با سوریه»
= «استقبال دمشق از نزدیک شدن روابط ایران و عربستان»
= «ابراز امیدواری رئیس‌جمهور عراق نسبت به از سرگیری روابط تهران-ریاض»
صدقیان به نقل از یکی از مقامات بلندپایه‌ی اماراتی که نامش را فاش نکرد در پاسخ به این پرسش آفتاب یزد که اساساً: «چرا عادی شدن روابط ایران - عربستان برای عراق و سوریه مهم است!؟» می‌گوید: سال‌ها قبل یک مقام اماراتی به من گفت: عربستان برای مجموعه‌ای از کشورهای عربی در حکم «عمود خیمه» است فلذا تقابل با عربستان در معنای تقابل با بخش مهمی از جهان عرب محسوب خواهد شد.
> عراق می‌کوشد همزمان با تهران و ریاض ارتباط داشته باشد
این کارشناس آگاه به مسائل عراق و جهان عرب در ادامه‌ی این گفتگو، با اشاره به مباحث اقتصادی و امنیتی در عراق تاکید می‌کند: عراق در تلاش است ضمن حفظ ارتباطات خود با ایران از امکانات بالقوه و بالفعل عربستان نیز برای برون رفت از مخمصه‌ای که در آن گرفتار آمده بهره‌مند شود ضمن آن که می‌کوشد نقش محوری خودرا که از زمان سقوط صدام از کف داده باز پس بگیرد. وی ادامه می‌دهد: مشکلات اقتصادی و کمبود منابع انرژی تقریباً عراق را مستاصل کرده است این در حالی است که عربستان با فروش روزانه ده میلیون بشکه نفت، از قدرت بالایی در اقتصاد برخوردار بوده و عراق نیز در این زمینه به یک پشتوانه‌ی قوی نیازمند است. صدقیان با اشاره به این که همین حالا نیز عربستان کمک‌های بسیاری به برخی کشورهای عربی - آفریقایی فقیر می‌کند یادآور می‌شود: نزدیکی حکام سعودی به مقامات آمریکایی نیز موقعیت ویژه‌ای برای عربستانی‌ها به وجود آورده که هر کشوری را وسوسه می‌کند برای فرار از خشم تهران اول عربستان و ایران را آشتی دهد و بعد روابط خود با ریاض را گسترده‌تر کند.
> آمریکا می‌کوشد عربستان ژاندارم منطقه باقی بماند
محمد صالح صدقیان با اشاره به محوریت و یک نوع شیخوخیت عربستان در بین کشورهای عرب منطقه با نیم نگاهی به سیاست‌های جدید امریکا در خاورمیانه به آفتاب یزد گفت: آمریکا نیز بدش نمی‌آید در سایه‌ی نزدیک‌تر شدن تهران با ریاض، عربستان همچنان ضمن آن که متحد امریکا باقی می‌ماند نقش محوری‌تر و پررنگ‌تری در تحولات منطقه‌ای برعهده بگیرد و شاید
این ماموریت یعنی نزدیک‌تر کردن اذهان مقامات تهران و ریاض از سوی امریکایی‌ها به مقامات بغداد داده شده باشد. وی اظهار می‌دارد: فراموش نکنید برنامه‌ی آمریکا در عربی کردن خاورمیانه در یک معنا می‌تواند حاکی از آن باشد که عربستانی‌ها از این که جایگاه خود در عراق، سوریه، اردن، لبنان، فلسطین و دیگر کشورها را یا از دست داده‌اند یا به ایرانی‌ها واگذار کرده‌اند گلایه‌مند هستند و تلاش‌های اخیر از جمله بازگرداندن عراق و سوریه به اتحادیه عرب و نزدیک‌تر شدن روابط کشورهای عرب منطقه با ریاض نیز در همین راستا است.
> عربستان اگر در یمن پیروز شده بود با ایران صلح می‌کرد
صدقیان با اشاره به طولانی شدن جنگ یمن می‌گوید: تردید نداشته باشید اگر مقامات ریاض توانسته بودند یمنی‌ها را شکست داده و زمینگیر کنند قطعا برای عادی شدن روابط خود با تهران درنگ نمی‌کردند اما آن‌ها در نظر داشتند وقتی پشت میز مذاکره با تهران قرار می‌گیرند به اصطلاح «دست بالا» را در اختیار داشته باشند اما در این برهه عملا حرف از حل اختلافات ایران و عربستان زدن یک نوع خوشبینی است.
> کلید حل بحران‌های منطقه در «وین» است
صدقیان در پایان این گفتگو با اشاره به لاینحل ماندن مذاکرات ایران در وین اظهار می‌دارد: همه‌ی محاسبات منطقه‌ای در حالی به سمت بهبود و عادی شدن پیش خواهد رفت که تکلیف مذاکرات وین آشکار شده باشد. وی ادامه می‌دهد: شک نکنید اگر مذاکرات وین سرعت گیرد و به نتیجه‌گیری نزدیک شود عادی شدن روابط تهران - ریاض تنها چند ساعت به طول
خواهد انجامید که گره خوردنِ مسائل منطقه‌ای با رویدادهای بین‌المللی نیز از ابتکارات آمریکا و اسرائیل به شمار می‌آید!