پاسخ وزارت بهداشت به گزارش آفتاب یزد

آفتاب یزد: در پی درج گزارشی با عنوان «گزارش آفتاب یزد از بی‌عملی مسئولان در قبال ویروس جدید؛لامبدا به مرزهای ایران رسید » در تاریخ 9 شهریورماه 1400 وزارت بهداشت جوابیه‌ای را به دفتر روزنامه ارسال کرد که متن کامل آن بدین شرح است:
سویه لامبدا از سویه‌های جهش‌یافته طبق تقسیم‌بندی سازمان جهانی بهداشت از دسته سویه‌های جهش یافته تحت نظارت می‌باشد و برداشت نویسنده در مورد میزان خطر این سویه کاملا نادرست می‌باشد لازم به ذکر است سویه‌های جهش یافته اسباب نگرانی مانند سویه‌های آلفا (انگلیسی) و دلتا (هندی) به خاطر افزایش سرایت‌پذیری بیماری و نیز افزایش شدت بیماری و کاهش تاثیر واکسیناسیون کرونا از نظر سازمان جهانی بهداشت اسباب نگرانی هستند. هنوز هیچ منبع علمی معتبری اعلام نکرده است بیماری‌زایی سویه لامبدا از دیگر سویه‌ها بیشتر است و یا اینکه در برابر درمان مقاومت بیشتری داشته باشد. در مورد بستن مرزها با کشورهایی که سویه‌های جهش یافته در آنها در گردش می‌باشد باید تاکید کرد: از اواخر آذرماه سال گذشته به دنبال اعلام بروز سویه جهش یافته فهرست کشورها بر مبنای سویه جهش یافته درحال گردش تهیه و از طرف وزارت متبوع به کلیه نهادها و ارگان‌های ذیربط ابلاغ گردید. لازم به ذکر است برخلاف ادعای نویسنده نه تنها این فهرست وجود دارد بلکه بسته به بروز جهش‌ها نسبت به بازبینی آن به طور مرتب اقدام می‌گردد به عنوان نمونه با بروز جهش موسوم به سویه آفریقایی برخی کشورهای آفریقایی به این فهرست کشورهای تردد ممنوع اضافه شدند، در پی گزارش سویه جهش یافته از کشور برزیل و منطقه آمریکای جنوبی برخی از کشورهای این منطقه به این فهرست اضافه شدند. در آخرین مورد هم با گزارش سویه جهش یافته دلتا در هندوستان کشورهای هندوستان و پاکستان به این فهرست اضافه شدند.
در مورد سویه جهش یافته لامبدا تا به حال دستورالعمل تشدید مراقبت‌های بهداشتی مرزی با تاکید بر سویه جهش یافته لامبدا با همفکری آزمایشگاه مرجع سلامت و انستیتو پاستور تدوین شده است. برخلاف نظر نویسنده برای ورود مسافر به کشور، ارائه نتیجه تست منفی پی‌سی آر کرونا برای کلیه کشورها اجباری می‌باشد برای برخی کشورها با شیوع بالای بیماری هم تست مجدد پی سی آر کرونا در مبادی مرزی انجام خواهد شد.
برای کشورهای ویژه علاوه بر تست پی‌سی‌آر مجدد قرنطینه دوهفته‌ای هم اعمال می‌گردد و مسافران به راحتی در کشور تردد نمی‌کنند.


شبکه آزمایشگاهی کشور از توان تشخیص سریع سویه‌های جهش یافته برخوردار می‌باشد به گونه‌ای که در منطقه غالبا جزو کشورهای نخست گزارش سویه‌های جهش یافته هستیم. اندیکاسیون‌های نمونه‌گیری در صورت شک به سویه‌های جهش یافته از جمله لامبدا به کلیه دانشگاه / دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ گردیده است.
اعمال قرنطینه در استرالیا و چین که مورد اشاره نویسنده بوده تنها در کشورهای با بروز پایین بیماری یا در اوایل همه‌گیری و یا بروز در مناطق جغرافیایی بسیار محدود می‌تواند کارایی داشته باشد و در هیچ کجای دنیا پس از شیوع بالای اپیدمی در جامعه از قرنطینه‌های وسیع و گسترده به عنوان ابزار کنترلی استفاده نمی‌کنند.