سینماگر چندوجهی و بی‌حاشیه

محمدرضا ورزی
فیلمساز
درگذشت سیامک اطلسی را به جامعه دوبلاژ و جامعه هنری تسلیت می‌گویم. او سینماگری چندوجهی بود، هرچند که عامه تماشاگران او را به عنوان بازیگر می‌شناسند. سیامک اطلسی علاوه بر اینکه هنرپیشه کلاسیک مؤثری در سینما و تلویزیون بود، گوینده خوبی در دوبلاژ بود. صدای او در فیلم «محمد رسول‌الله» مصطفی عقاد به جای شخصیت ولید، برادر هند جگرخوار، جزو صداهای ماندگار در تاریخ دوبلاژ است؛ در کنار بازیگری به دوبله علاقه زیادی داشت. هر وقت به واحد دوبلاژ جام جم می‌رفتم او را سراپا شوق این کار می‌دیدم. سیامک اطلسی فقط گوینده و بازیگر نبود. قلم خوبی داشت و قصه‌پرداز خوبی بود. چند تجربه کارگردانی هم داشت که نمونه‌اش «سفر پرماجرا» با حضور مهرانه مهین‌ترابی و فردوس کاویانی است. در این فیلم در حد یک سکانس بازی هم کرد که حضور قابل قبولی بود. کارنامه بازیگری اطلسی کارنامه ای حرفه‌ای و متنوع است که همه جور فیلمی در آن هست از فیلم‌های تجاری تا آثار فیلمسازانی همچون بهرام بیضایی، کیانوش عیاری و... که در آنها خوش درخشید. عامه مردم او را با سریال‌هایش به‌خاطر دارند بخصوص نقش مصطفی در «پدر سالار» اکبر خواجویی که خاطراتش این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود. سریال «عقیق» ساخته حمید تمجیدی از دیگر سریال‌های خوب و خاطره‌ساز اطلسی در قاب تلویزیون است. دیگر سریال خاطره‌ساز او «هشت بهشت» اکبر خواجویی است که سیامک اطلسی یک نقش معمولی را چنان قوت بخشید که در ذهن‌ها ماندگار شد. او نقش عیار را در کنار زنده‌یاد هادی اسلامی، سیروس گرجستانی، خسرو شجاع‌زاده، کاظم افرندنیا، حسین پناهی و... بازی کرد، عجیب اینکه اغلب آنها از بین ما رفته‌اند. نقش حصین بن نمیر در «مختارنامه» داوود میرباقری از دیگر آثار شاخص اطلسی در تلویزیون است. در سریال «معمای شاه» هم به‌خوبی از عهده نقش شاپور بختیار برآمد. علاوه بر این سریال در «پدرخوانده» نیز افتخار همکاری با ایشان را داشتم. در تمام طول کار او را شخصیتی اخلاق‌مدار دیدم. مراوده و تعامل خوبی با گروه داشت. ساعت‌ها راجع به لحظاتی از نقش با هم حرف می‌زدیم. این‌طور نبود که فقط جلوی دوربین برود و بازی کند، برای در آوردن نقش دغدغه داشت. همیشه می‌گفت اول باید با نقش ارتباط برقرار کنم و بعد آن را بپذیرم. روی مهندسی نقش خیلی تأکید داشت.