بانک مرکزی منابع ارزی را به داخل بازگرداند

روز یکشنبه سفرای جدید انگلیس، اتریش، بلاروس و سریلانکا با رئیس جمهوری کشورمان دیدار و استوارنامه‌های خود را به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تقدیم کردند. رئیس‌جمهوری در این دیدارها بر عزم ایران برای توسعه همکاری با همه کشورها با حفظ احترام متقابل تأکید کرد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی، هنگام دریافت استوارنامه «سایمون شرکلیف» سفیر جدید انگلیس در تهران، استقلال و آزادی را شعار اصلی مردم ایران خواند و تأکید کرد: کشور ما حقیقتاً مستقل است و استقلال ما ادعایی نیست. شما با توجه به آشنایی خوبی که به زبان فارسی دارید، باید مفهوم واقعی این کلمات در ایران را برای دولتمردان خود تبیین کنید. روح استقلال و آزادی خواهی در وجود ملت ایران است و هروقت احساس کنند که کشورهای دیگر زورگویی می‌کنند، زیر بار زور نمی‌روند و عکس‌العمل نشان می‌دهند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بهترین روش برای کارکردن و همکاری با ایران رعایت اصل احترام متقابل است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی هیچ حرف نادرست و برخلاف حق را نمی‌پذیرد و اروپا و غرب بر اساس تجربیات خود باید به ایران به‌عنوان یک کشور مستقل نگاه کنند. وی با اشاره به اینکه امروز حقوق بشر به یک حربه سیاسی برای ضربه زدن به کشورها تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: ما خود را موظف می‌دانیم به حقوق انسان براساس باورها و اعتقادات دینی احترام بگذاریم و شما می‌دانید خیلی از مدعیان حقوق بشر، چه رفتاری با ملت خود دارند.
رئیس جمهوری، گفت: جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها بنای همکاری و تعامل دارد اما این همکاری باید براساس احترام متقابل و در نظرگرفتن منافع ملت‌ها باشد و جریان سلطه گر و نظام سلطه بر این روابط سایه نیندازد. وی خطاب به سفیر جدید انگلیس در تهران، گفت: حقایقی که در ایران مشاهده می‌کنید به‌درستی و واقعی به کشور خود منعکس و منتقل کنید.
«سایمون شرکلیف»، سفیر جدید انگلیس در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به آیت‌الله رئیسی، با بیان اینکه برای دومین بار و بعد از ۲۰ سال در مأموریتی جدید به‌عنوان سفیر به تهران سفر کرده است، گفت: تجربه و شناخت خوبی از ایران دارم و هدف اصلی من تلاش برای بهبود روابط دو کشور با نگاهی مثبت و سازنده است. شرکلیف با اشاره به تاریخ روابط انگلیس و ایران ابراز امیدواری کرد که دوره جدیدی از روابط بین دو کشور ایجاد شود و برای تحقق این هدف نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.


ایران و اتریش خارج از تأثیر دیگران در راستای تحکیم روابط گام بردارند
رئیس‌جمهوری همچنین هنگام دریافت استوارنامه «ولف دیتریش هایم» سفیر جدید اتریش با تأکید بر اینکه روابط و همکاری‌های ایران و اتریش می‌تواند بیش از پیش توسعه یابد، گفت: دو کشورباید خارج از اراده و تأثیر دیگران و صرفاً در راستای منافع دو ملت در مسیر تحکیم و تعمیق سطح مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی گام بردارند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به روابط خوب دو کشور، افزود: ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با اتریش و سایر کشورها کاملاً آمادگی دارد و موانع هرگز ما را متوقف نخواهد کرد.
رئیسی با اشاره به قدردانی سفیر اتریش درخصوص میزبانی ایران از پناهجویان افغانستانی اظهارداشت: آوارگی امروز مردم افغانستان محصول دو دهه سیاست و اقدامات امریکا دراین کشوراست و ما در چنین شرایطی با نگاه انسانی و اسلامی میزبان مهاجران افغانستانی هستیم. رئیس‌جمهوری افزود: با توجه به حضور میلیونی پناهجویان افغانستانی درایران، کشورهای اروپایی به وظیفه خود عمل کنند و اتریش باید این موضوع را به آنها گوشزد کند.
سفیر جدید اتریش نیزدراین دیداربا تقدیم استوارنامه خود به آیت‌الله رئیسی، به روابط سازنده کشورش با ایران اشاره کرد و گفت: اتریش به‌دنبال گسترش همکاری‌های دو کشور بویژه در حوزه تأمین مالی و مبادلات اقتصادی است و در دوره تحریم نیز توانستیم برخی از پروژه‌های دوجانبه را به نتیجه برسانیم. ولف دیتریش هایم، گفت: بسیار مشتاق هستیم که براساس چارچوب‌های مورد تأیید، سطح روابط و تبادلات دو کشور را گسترش دهیم.
رئیس جمهوری هنگام دریافت استوارنامه «دمیتری کالتسوف» سفیر جدید بلاروس در تهران هم با اشاره به ملاقات هفته گذشته خود با رئیس‌جمهوری بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه تاجیکستان، افزود: فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی و شرکت‌های تجاری دو کشور می‌تواند در تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و بلاروس مؤثر باشد. رئیسی در ادامه به درخواست سفیر بلاروس برای تأیید مدارک دانشگاهی این کشور در ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور تعدادی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های بلاروس لازم است برای این مشکل تدبیر مناسب اتخاذ شود.
 «دمیتری کالتسوف» هم گفت: مأموریت اصلی من توسعه روابط دو کشور است و همه تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار خواهم بست. کالتسوف با بیان اینکه بلاروس همیشه دوست ایران بوده و خواهد بود، تأکید کرد: آماده‌ایم سطح مبادلات تجاری را ارتقا دهیم و زمینه حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی را فراهم کنیم.
رئیس جمهوری کشورمان همچنین پس از دریافت استوارنامه «ویشوانات آپونسو» سفیر جدید سریلانکا در تهران، ‌گفت: هیچ محدودیت و مانعی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و انتقال تجربیات بویژه در حوزه فنی و مهندسی وجود ندارد. سفیر جدید سریلانکا نیز روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی دانست و گفت: سریلانکا همواره در مجامع بین‌المللی حامی دولت و ملت ایران بوده و خواهد بود. آپونسو، همچنین با اشاره به ظرفیت‌های توسعه سطح روابط دوجانبه، خواستار توسعه و تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های دو کشور بویژه در بخش‌های انرژی، بازرگانی و تجاری شد.

دستور رئیسی به بانک مرکزی
 منابع ارزی خارج از کشور را به داخل بازگردانید

رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم ایجاد ثبات در بازار و انجام اقدامات پیشگیرانه از نوسانات ارزی، بانک مرکزی را موظف کرد با فعال کردن ساز و کارهای بانکی و اقتصادی ارزهای موجود در خارج از کشور را به داخل بازگرداند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی همچنین سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد را مکلف کرد در بررسی عملکرد بودجه سنوات قبل و تدوین بودجه سال آینده دیدگاه‌های کارشناسانه نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات را لحاظ کرده و اشکالات و آسیب‌های مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه را برطرف کنند. آیت‌الله رئیسی وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد تا در اسرع وقت سامانه جامع تجارت را فعال کند. در ادامه جلسه ستاد اقتصادی دولت موضوع توسعه تجارت و برطرف شدن موانع صادرات و مدیریت واردات با رویکرد صادرات محوری بررسی و اصلاحات لازم در این زمینه انجام و مقرر شد مصوبه اصلاح شده برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شود. اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین بر لزوم اجرای موافقتنامه گمرکی منعقد شده با کشورهای مختلف در راستای برطرف شدن موانع و بهبود شرایط تجارت و نیز تأمین زیرساخت‌های لازم برای افزایش حجم تجارت از جمله در بخش کشتیرانی و حمایت از صادرکنندگان کوچک تأکید کردند.