«تست اجباري» در مرزها را جدي بگيريد

آرمان ملی- وحید استرون: در شرایطی که کشور به یک ثبات نسبی در حوزه شیوع کرونا رسیده و بر تعداد شهرهای آبی و زرد کشور هر روز افزوده می‌شود، یکی از مسائلی که می‌تواند به تداوم این شرایط کمک کند، کنترل سفر بیش از 80 هزار زائر ایرانی به کشور عراق است که این روزها آمار مشخص و دقیقی درخصوص شیوع کرونا ندارد. بدون تردید هیچکس تمایلی به لغو این سفر معنوی ندارد و دولت عراق نیز ضمانت حضور 60 هزار زائر ایرانی را در کشور خود، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق دو دُز واکسن کرونا، تست منفی پی سی آر و از راه هوایی داده بود، اما هجوم مردم به مرزهای کشور و ورود غیر قانونی به عراق در شرایطی که ضمانتی و آماری وجود ندارد که چند نفر از آنها واکسن زده یا تست پی سی آر منفی داشته‌اند، این نگرانی وجود دارد که ایران با افزایش شیوع کرونا مواجه شود. این نگرانی زمانی بیشتر جلوه پیدا می‌کند که مسئولان برنامه‌ مشخصی برای انجام تست‌های مربوطه ندارند و با کمترین تمهیدات، زائران را به منزل خود می‌فرستند که در این میان برگزاری سنت‌های فرهنگی از جمله دید و بازدید افراد فامیل از زوار، می‌تواند این نگرانی را افزایش دهد که کشور با پیک ششم کرونا مواجه می‌شود، با این تفاوت که دیگر رمقی در کادر درمانی وجود ندارد و این‌بار جان هزاران نفر در معرض خطر است. بنا براین کنترل مرزهای زمینی و هوایی اولین راهکار در این رابطه است. هرچند که در روزهای اخیر مسئولان و وزیر کشور بر واکسیناسیون سراسری تاکید و اتفاقات خوبی در این رابطه افتاده و سرازیر شدن سیل واکسن به کشور سبب شده، که آمار شیوع بیماری کاهش پیدا کند، اما نگرانی این موضوع وجود دارد که سهل انگاری ها زحمات چند ماهه دولت را تحت الشعاع قرار دهد و بار دیگر به افزایش شیوع کرونا منجر شود. برکسی پوشیده نیست که جان هزاران نفر و نابودی میلیون‌ها دلار که برای خرید واکسن پرداخت شد، با عدم کنترل این شرایط در خطر است.  با این حال، هنوز مشخص نیست که کدام مرزها برای ورود زائران زمینی باز است و صحبت‌ها در این رابطه متناقض است. آن‌طور که احمد  وحیدی، وزیر کشور گفته است: «دو مرز زمینی شلمچه و مهران برای بازگشت زائران ایرانی در نظر گرفته شده است» این گفته در شرایطی مطرح شده که رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه هم‌اکنون مرزهای زمینی بسته است، گفته بود: «فقط مرز زمینی مهران برای بازگشت زائران باز خواهد بود.» همچنین فرماندار دشت آزادگان ‌از باز شدن مرز چذابه برای بازگشت زائران اربعین خبر داد و گفته است: «از روز دوشنبه آماده استقبال از زائران اربعین حسینی در مرز چذابه هستیم و کلیه امکانات با برپایی مواکب و استقرار اتوبوس‌ها برای استقبال از زائران فراهم شده است.»  پس با این توصیفات مرزهای مهران، چذابه و شلمچه باید آمادگی ورود مسافران را داشته باشند. 
پیک ششم، با ورود مسافران
اما یکی از موضوعات نگران کننده در این رابطه صحبت‌های رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی بود که در خصوص تست کرونای زائران هنگام بازگشت اعلام کرد که «مقرر شد برای تسریع در تخلیه و انتقال زائران، این تست به‌صورت چشمی و بدون انجام تست پی سی آر انجام شود.»‌ اما در شرایطی که دو مرز مهران و چذابه (بنا به گفته مسئولان) برای ورود زوار ایرانی بازگشایی شده‌اند و از روز سه شنبه کشور میزبان زائران اربعین حسینی است، وزیر کشور گفت: «همه زائران ایرانی در بازگشت از مراسم اربعین حسینی هنگام ورود به کشور از مرزهای هوایی و زمینی باید تست PCR بدهند.» دبیر و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز درباره تمهیدات بازگشت زائران ایرانی به کشور گفته است: «تست کرونا در زمان بازگشت این افراد توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و انتقال و قرنطینه افراد مشکوک یا بیمار در بدو ورود به کشور اتفاق خواهد افتاد.» با این حال سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفته است: «زائران اربعین برای بازگشت به کشور چه از مرز هوایی و چه مرز زمینی باید تحت بررسی و آزمایش pcr قرار گرفته و افراد با تست مثبت باید تحت قرنطینه هوشمند باشند. حتی در شرایط واکسیناسیون با گستره بالا نیز نباید رویکرد بهداشت‌محور و انضباط اجتماعی در برابر شیوع ویروس کرونا تضعیف شود.»
 به آزمایش pcr اعتماد نکنید


در شرایطی که هنوز بیش از ۱۴هزار و ۴۷۰ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۲۸۹ بیمار در یک روز (بنا به آمار رسمی روز جمعه) جانشان را از دست می‌دهند، ۶ هزار و ۲۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین  ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. این آمار از کاهش نسبی شیوع کرونا نسبت به هفته‌های قبل خبر می‌دهد و کارشناسان معتقدند با سهل انگاری و بدون برنامه‌ریزی به استقبال زئران ایرانی رفتن، تکرار اشتباهات گذشته است و کشور بار دیگر با یک پیک شدید روبه‌رو خواهد شد. این موضوع را دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی تایید می‌کند و به «آرمان ملی» می‌گوید: حداقل ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر از مرزهای زمینی برای زیارت اربعین راهی کشور عراق شده‌اند و به‌نظر من تست pcr حدود 40 درصد افراد را مثبت نشان می‌دهد و بقیه منفی کاذب هستند. یعنی افرادی مبتلا هستند ولی تست‌شان منفی است.  تست‌های چشمی و دیگر تست‌ها نیز به همین ترتیب هستند و خطای بسیار دارد. برخی از افرادی نیز راهی این سفر شده‌اند، مدت زمانی یک یا دو روز در کشور عراق هستند، و این زمانی که تست از آنها گرفته می‌شود، ممکن است با وجود ابتلا به کرونا، منفی نشان دهد. از این رو انتظار می‌رود بسیاری از افرادی که به این سفر معنوی رفته‌اند، به صورت ناقل و بیمار بازگردند و این در افزایش سخت‌گیری مسئولان موثر باشد.» وی در ادامه می‌افزاید: «جمعیتی بزرگ از ایرانی‌ها در مرز تجمع داشتند و این جمعیت می‌تواند عامل شیوع بیماری باشد، چون کافی است یکی- دو نفر از آنها بیمار باشند و یکی عطسه یا سرفه می‌تواند افراد زیادی را مبتلا کند در این شرایط، ما از وضعیت کشور عراق‌ بی‌خبر هستیم و آمار شیوع کرونا در این کشور را نداریم. بیش از 80  هزار نفر راهی این سفر شده‌اند و عکس‌ها و  فیلم‌ها نشان می‌دهد خیلی به رعایت پروتکل‌ها پایبند نبودند. وقتی این افراد از سفر برگردند عده‌ای از آنها استقبال خواهند کرد و بدون رعایت پروتکل ها همدیگر را بغل می‌کنند، دولت باید این مسائل را در نظر بگیرد و بیمارستان‌ها در آمادگی کامل قرار داشته باشند.» 
 مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود 
اما با وجود واکسیناسیون سراسری و تزریق 52 میلیون دُز واکسن، کارشناسان باور دارند که هر کجا که تجمعی صورت بگیرد، شیوع کرونا نیز همراه خواهد بود و تنها واکسن نمی‌تواند مانع از انتقال کرونا باشد، همان‌طور که دیدیم در مرزها، هزاران نفر بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، تجمع داشتند، این موضوع می‌تواند زحمات دولت جدید را تحت الشعاع قرار داده و به قرمز شدن مجدد شهرهای کشور کمک کند. اما برای بررسی این موضوع نیز رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا نیز در گفت‌وگو با «آرمان ملی» این نگرانی‌ها را تایید می‌کند و می‌گوید: «هر‌بار که وضعیت کشور به حالتی نرمال و طبیعی  باز‌ می‌گردد، سهل انگاری مسئولان این نگرانی را به‌وجود خواهد آورد که با یک پیک جدید مواجه شویم. دکتر حسین کرمانپور در اداه می‌افزاید: «مدیریت ارشدی که باید در این موضوع دخالت کند قدرت و شهامت مقابله را از خود سلب می‌کند، یعنی دقیقا در بزنگاهی که می‌توانیم به نقطه شفا و بهبودی نزدیک شویم، اتفاقی رخ می‌دهد و مسیر کنترل کرونا معکوس خواهد شد و مجددا دچار تلاطم می‌شویم. آمار‌های ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا هنوز بالاست و ما از آمار مرگ و میر کمتر از 100 نفر در فروردین ۱۴۰۰ تا به این لحظه، بیش از 250 نفر در روز فوتی داریم. انگار مرگ ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در شبانه روز برای ما عادی شده است. وقتی از این رقم مرگ روزانه حرف می‌زنیم، یعنی تعدادی بیش از ده برابر آن رقم عزادار شده‌اند و بیش از بیست برابر دچار آلام و غم شدید می‌شوند. ما امروز در چنین وضعیتی هستیم و دقیقا در لحظه‌ای که باید مدیریت و کنترل شود و شرایط را به روزهای عادی برگردد، تعمدا نارنجی را به قرمز تبدیل می‌کنیم. چه عزاداران حسینی و چه کسانی‌که دین قبول ندارند، از وضعیت تبدیل قرمز به نارنجی و نارنجی به آبی و سپس شرایط سفید خوشحال هستند. چرا در این لحظه که باید کنترل قویتری ایجاد شود، باز ترس این را داریم که دچار سهل انگاری شویم و به‌صورت بسیار نا خوشایندی به شرایط قرمز باز می‌گردیم. این اتفاق چه با عزاداری امام حسین (ع) رخ بدهد، چه با سفر به ترکیه و شرکت در کنسرت‌ها باشد، ناخوشایند است. وی معتقد است که حدیث مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود، برای غربی‌ها کاربرد داشته و ما قرآن را می‌خوانیم و در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید: «در مورد این حدیث هم به نظر می‌رسد غربی‌ها به آن عمل می‌کنند. ما شش بار از یک سوراخ گزیده شده‌ایم. دقیقا در زمانی که باید کنترل کنیم شرایط را رها می‌کنیم. دکتر کرمانپور در ارتباط با شرایط کادر درمانی نیز معتقد است که طاقت کادر درمان طاق شده و این چیزی نیست که بتوان آن را پیشگویی کرد، آنها دیگر حوصله، تمرکز، کیفیت کار و تلاش روزهای اول را ندارند و به اصطلاح بریده‌اند. از پیک چهارم به این طرف، کشش آنها از بین رفته است. اگر مسئولان و ما در خواب هستیم، باید بیدار شویم، اگر به‌طور میدانی با پرسنل و کادر درمان خط مقدم کرونا روبه‌رو شوید، همه این را خواهند گفت امکاناتی که می‌شد بیست سال از آن استفاده کرد در دو سال رو به اضمحلال رسیده و فرسوده شده‌اند. جایگزینی آنها بسیار سخت خواهد بود. تا زمانی که در آی سی یو های کشور بیش از سه هزار بیمار بستری باشد، مرگ و میر کاهش پیدا نمی‌کند. زمان خوشحالی ما، زمانی است که میزان بستری‌های ما در آی سی یو‌ها به کمتر از دو هزار نفر بیمار برسد و به نظر من آن روز زمان خوبی برای گفتن این جمله است که کرونا در کشور کاهش پیدا کرده است، اما علم ثابت کرده که در هر کجا تجمع باشد، کرونا نیز شیوع پیدا خواهد کرد.