۶۰ درصد از کل جمعیت حداقل یک نوبت واکسن دریافت کرده‌اند

واکسیناسیون علیه کرونا همچنان با قدرت ادامه دارد و حالا نوبت به ۱۲ ساله‌ها رسیده و متولدین ۱۳۸۸ و قبل از آن در سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه salamat. gov. ir محل و زمان تزریق واکسن کرونا را انتخاب کنند. تاکنون حدود ۱۹ درصد جامعه کاملاً با واکسن ایمن شدند و حدود ۶۰ درصد از کل جمعیت هم حداقل یک نوبت واکسن دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر با تکمیل تدریجی واکسیناسیون در کشور، بحث تزریق دوز سوم یا یادآور واکسن‌های کووید هم داغ شده و بناست با بررسی‌های کمیته فنی واکسیناسیون کشوری کووید۱۹، از نیمه مهرماه گروه‌هایی که مشمول اولویت دریافت دوز یادآور سوم واکسن هستند هم مشخص شود.
با وجود سر به زیری کرونا، مرگ‌های کرونایی هنوز هم سه رقمی است. در ۲۴ ساعت تا روز ۷ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۲۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۹۱ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۹۶۲ نفر رسید.
در همین زمان، ۲۷۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۰ هزار و ۱۶۰ نفر رسید. تا‌کنون ۵میلیون ۹ هزار و ۶۷۳ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
۶ هزار و ۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۳۲ میلیون و ۸۷ هزار و ۱۳۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.


ایمنی ۱۹ درصد جامعه با تزریق دو دوز واکسن
سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۵۲ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است، گفت: «از تعداد یاد شده قریب بیش از ۳۶ میلیون نفر دوز اول واکسن و بیش از ۵/۱۵ میلیون نفر هم دوز دوم را دریافت کردند و واکسیناسیون آن‌ها کامل شده‌است و بر این اساس حدود ۱۹ درصد جامعه کاملاً با واکسن ایمن شدند و حدود ۶۰ درصد از کل جمعیت هم حداقل یک نوبت واکسن دریافت کردند.»
وی در رابطه با لزوم تزریق دوز یادآور و مدت زمان ایمنی زایی واکسن‌ها اینگونه توضیح داد: «سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌است افرادی که به کرونا مبتلا شوند به طور معمول تا شش ماه در برابر ابتلا به فرم‌های شدید حفاظت نسبی دارند. در مورد واکسن‌ها هم این تصور وجود دارد و حداقل شش تا هشت ماه در مقابل ابتلا به فرم‌های شدید ایمنی ایجاد می‌کنند؛ در نتیجه کشور‌هایی که برنامه تزریق دوز سوم را دارند برای بالای شش ماه برنامه‌ریزی می‌کنند. البته هیچ اطلاعات علمی فعلاً از این موضوع پشتیبانی نمی‌کند که همه مردم باید نوبت یادآور واکسن را دریافت کنند و کشور‌هایی که در زمینه تزریق دوز سوم برنامه‌ریزی می‌کنند فعلاً به گروه‌های خاص مثل افراد دچار نقص سیستم ایمنی و کادر درمان فکر می‌کنند.»
به گفته وی در کشور ما این موضوع در کمیته فنی واکسیناسیون کشوری کووید۱۹ در حال بررسی است و احتمالاً تعریف گروه برای دوز یادآور در حال انجام است و احتمالاً از نیمه مهرماه این گروه تعیین شوند که اولویت دریافت کنندگان دوز یادآور سوم مشخص شود.
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن در خصوص کارت‌های دیجیتال واکسن کرونا هم گفت: «افرادی که دو دوز واکسن تزریق کردند با مراجعه به سامانه vcr. salamat. gov. ir/fa داده‌ها را وارد می‌کنند و کارت واکسن برایشان اینترنتی صادر می‌شود. فعلاً امکان صدور کارت دیجیتال انگلیسی زبان برای همه مسافران سفر‌های خارجی فراهم است، ولی در مورد صدور کارت فارسی زبان سامانه در حال تکمیل است و مشکلات احتمالی به زودی رفع می‌شود. با توجه به مسائلی که پیرامون هوشمندسازی کنترل کرونا مطرح می‌شود، قطعاً در روز‌های نزدیک مشکلات احتمالی سامانه رفع می‌شود.»