جبلی واقعا« رئیس » باشد

آفتاب یزد: روز گذشته خبر رسید که با پایان مدت ۵ ساله ریاست علی عسگری، پیمان جبلی به عنوان رئیس جدید صداوسیما انتخاب شده است. این انتصاب در حالی صورت گرفته است که مشکل امروز سازمان صدا وسیما یا «رسانه ملی» ابتلاء به روزمرگی وسطحی نگری به وقایع وپدیده هاست.اخبار محوری آن هم به نفع جناحی خاص و همچنین نپرداختن به مشکلات اصلی جامعه، رسانه ملی را از رسالت بزرگی که برعهده دارد غافل کرده است. بدون شک «رسانه ملی» که معماربزرگ انقلاب، امام خمینی(ره) آن را «دانشگاه انسان ساز» نامیده رسالت بزرگی برعهده دارد و آن اخلاق مداری، ارزش مداری،
آموزش محوری و فرهنگ‌سازی است. با این همه باید دید رئیس جدید سازمان صدا و سیما باید چه اقداماتی انجام دهد تا بتواند رسانه ملی را به ریل اصلی خود بازگردانده و اقبال عمومی را به سمت آن جذب کند؟
‏nرئیس جدید رسانه ملی کیست؟
پیمان جبلی متولد ۱۳۴۵ در تهران، استاد دانشگاه، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی است که در روز ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ به حکم علی عسکری ریاست وقت سازمان صداوسیما، معاون برون مرزی این نهاد شد. وی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ سفیر ایران در کشور تونس بوده‌ است. جبلی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی است که سال‌ها کارمند صداوسیما بوده و در معاونت سیاسی، مسئولیت‌های مختلفی در بخش خبر داشته است. او در سال ۱۳۷۲ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و تبلیغ از دانشگاه امام صادق می‌شود و سال ۱۳۸۳ مدرک دکترای فرهنگ و ارتباطات را از دانشگاه امام صادق دریافت می‌کند. جبلی قبل از پست معاونت برون مرزی صداوسیما، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، معاون سیاسی (خبر) صداوسیما، دبیر اخبار خارجی بخش شامگاهی رادیو، دبیر اخبار خارجی و داخلی اخبار تلویزیون، سردبیر اخبار سراسری شبکه ۲ سیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت و معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان تصدی سعید جلیلی بود. دانش کلاسیک، تجربه عملی و طی کردن سطوح مختلف مدیریتی در صداوسیما از جمله ویژگی‌های مثبت پیمان جبلی در حوزه مدیریت رسانه است که می‌تواند در ارتقای سطح کیفی و حرفه‌ای این رسانه در تراز نظام جمهوری اسلامی موثر واقع شود. او روز گذشته در اولین اظهارنظر پس از انتصاب به ریاست رسانه ملی تاکید کرد: «صداوسیما به عنوان مصداق واقعی رسانه مردمی، رسانه کسانی خواهد بود که صدایشان به جایی نمی‌رسد. » جبلی درباره جذب نخبگان جوان در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای تاکید کرد: «تمام ظرفیت‌های ملی باید مورد استفاده قرار بگیرد، به ویژه ظرفیت‌های نخبگان جوان در برنامه تحولی دوره جدید صدا و سیما نقش محوری خواهند داشت.» وی با اشاره به اینکه صدا و سیما به عنوان بزرگ‌ترین کنشگر اجتماعی در جامعه ایران همواره مطرح بوده است؛ تصریح کرد:« اقتضای این جایگاه بسیار مهم کنشگری اجتماعی این است که صداوسیما گفتمان‌ساز و هم‌افزا باشد.» رئیس جدید سازمان صدا و سیما درباره برنامه‌های آتی برای پوشش شبکه رادیو و تلویزیون در سراسر کشور نیز گفت:« رسانه ملی امانت مردم و متعلق به آنها و منادی و مجری بازگشت به مردم است.» جبلی با تاکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی رسانه هستند، گفت:« صدا و سیما باید مصداق واقعی رسانه مردمی باشد؛ رسانه صدای کسانی باشد که صدایشان به جایی نمی‌رسد.»پیمان جبلی تاکید کرد:« صدا و سیما باید منعکس‌کننده مطالبات، خواسته‌ها و دغدغه‌های توده مردم باشد و نباید منعکس‌کننده نظرات و منویات یک طبقه خاص آن هم طبقه خاصی که جدای از مردم است، باشد.»


جبلی درباره آرایش و پیوست رسانه‌ای صدا و سیما در کمک به اجرای مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز بیان کرد:« این دوره اولین دوره تغییر و تحول در سازمان پس از صدور بیانیه گام دوم است و شعار صدا و سیما در این دوره گام برداشتن برای تحقق تمدن نوین اسلامی است.»
رئیس سازمان صدا و سیما تصریح کرد: «تمدن نوین اسلامی یعنی ضمن ایجاد تولید محتوا و برنامه برای مخاطب ایرانی، مرزهای مخاطبین را فراتر از مخاطبین ایرانی تعریف کنیم.»وی همچنین درباره اقدامات بعدی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تقویت رسانه‌های برون مرزی گفت:« نگاه بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یک نگاه نمایشی نیست، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های جهانی است.» رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت شبکه‌های برون مرزی افزود:« یکی از سرفصل‌های اصلی اقدامات سازمان صدا و سیما در دوره جدید تقویت شبکه‌های برون‌مرزی خواهد بود.»
‏nصدا و سیما نیاز به اتاق تکانی اساسی دارد
حال سوال اینجاست که جبلی چطور می‌تواند اقبال عمومی را به سمت رسانه ملی جذب کند؟ حسن معظمی، کارشناس رسانه در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« آقای جبلی در وهله اول باید خودش را به عنوان رئیس در این سازمان تصویب کند. متاسفانه آقای عسگری در زمان ریاستشان در سازمان صدا و سیما اذهان عمومی را به این باور رساندند که ایشان صرفا و اسماً رئیس بودند و رسما کسان دیگری در خارج از سازمان صدا و سیما این سازمان عریض و طویل را سیاست‌گذاری می‌کردند! به این معنی که یک جریان فکری بیرون از سازمان
برنامه ریزی می‌کرد و سیاست‌های خودش را به این سازمان دیکته می‌کرد و همه آن سیاست‌ها هم مو به مو در این سازمان اجرا می‌شد. در چنین شرایطی کادر صدا و سیما به ویژه ریاست آن عملا نقشی نداشتند و صرفا مجری دستورات بودند.» وی تصریح کرد:« به نظر می‌رسد آقای جبلی باید در وهله اول سازمان صدا و سیما را به جایگاه واقعی خودش برگرداند یعنی با مدیریتی قوی این سازمان را مدیریت کند. همانطور که در حکم مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده اولین موضوعی که برای صدا و سیما متصور شدند این است که صدا و سیما به جایگاه واقعی خودش باز گردد. رسانه ملی باید دانشگاه باشد و به آموزش عمومی بپردازد، از طرفی تولیدات داخلی باید تقویت شود تا این رسانه فراگیر باشد و به نوعی این رسانه جنبه ملی پیدا کند. اگر آقای جبلی بتواند به این موارد عینیت ببخشد می‌تواند مدیر خوبی برای رسانه ملی باشد.»این کارشناس رسانه تاکید کرد:« صدا و سیما نیاز به اتاق تکانی اساسی دارد تا بتواند به سمت رسانه ملی شدن پیش برود، این رسانه نباید زیر نظر یک گروه فکری باشد. باید از همه افکار و عقاید ایرانی‌ها حمایت کند؛ این موضوعی است که می‌تواند رسانه ملی را به جایگاه اصلی خودش باز گرداند و تولیداتش را فاخر کند و به این نحو اقبال عمومی به سمت رسانه ملی بازگردانده خواهد شد.»
‏nرسانه ملی به ابزار تسویه حساب سیاسی
یک جریان خاص تبدیل شده است
موضوع دیگری که در خصوص رسانه ملی همیشه مطرح است این است که این رسانه با جهت گیری‌های خاص سیاسی تبدیل به تریبونی برای اخبار مربوط به برخی افراد شده است و به همین دلیل هم توجه اذهان عمومی را از دست داده است. علی صوفی کارشناس سیاسی در خصوص اینکه رئیس جدید سازمان صدا و سیما باید چه اقداماتی انجام بدهد که در چنین شرایطی اقبال عمومی را به سمت رسانه ملی باز گرداند به آفتاب یزد گفت:« رسانه ملی باید توجه ویژه‌ای به فضای مجازی داشته باشد، کاری که شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور می‌کنند و به هر شکل ممکن از همه فرصت‌های خود برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. موضوع این است که مخاطب رسانه را باور کند و کار اصلی که رئیس جدید صدا و سیما باید انجام بدهد همین است یعنی باید در انتشار اخبار آن چنان صادقانه عمل کند که مخاطب آن را باور کند تنها به این منوال است که اقبال عمومی به سمت رسانه ملی جذب خواهد شد.»
وی تصریح کرد:« زمانی که آقای ضرغامی رئیس صدا و سیما بود بخش فرهنگی این رسانه خیلی فعال بود و سریال‌های بسیار خوبی در آن زمان ساخته می‌شد مردم از این سریال‌ها استقبال می‌کردند اما در حال حاضر چند سالی است که می‌بینیم آنقدر سخت گیری‌ها در خصوص تولید محتوا صورت می‌گیرد که حتی هنرمندان خوب کشورمان به سمت ساخت محتوا برای رسانه ملی نمی‌روند.»این کارشناس سیاسی افزود:« بعد از سال 88 شاهد بودیم برخی از هنرمندان خوب کشورمان به دلیل مسائل سیاسی و جناحی از رسانه ملی کنار گذاشته شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به استاد شجریان اشاره کرد. رسانه ملی در حال حاضر به ابزار تسویه حساب سیاسی یک جریان خاص تبدیل شده است. این در حالی است که این رسانه باید متعلق به همه باشد. هدف رسانه ملی باید روشنگری کند. مهمترین هدفی که از خلقت بشر وجود دارد آگاهی و آگاهی بخشی است بنابراین رسانه ملی باید اجازه بدهد که افکار و اندیشه‌های مختلف در آن حضور و تعامل داشته باشند. رسانه ملی باید ناشر افکار و اندیشه‌های جامعه باشد، جامعه متکثر است پس رسانه هم باید متکثر باشد.»
‏nچگونه صدا و سیما به یک رسانه ملی تبدیل خواهد شد
از سوی دیگر باید دید از بعد جامعه شناسی، رسانه ملی باید چطور عمل کند تا بتواند اذهان عمومی را با خود همراه سازد. مجید یونسیان،
جامعه شناس در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« صدا و سیما به طور کلی یک رسانه عمومی است وانتظار از یک رسانه در تراز ملی و حکومتی، ایجاد ارتباط بین مردم و حکومت است. صدا و سیما در طی حد اقل دو دهه گذشته تنها یک کار را به درستی انجام داده و آن تبدیل شدن به یک رسانه حکومتی و دولتی است. یعنی تلقی که جامعه در حال حاضر از رسانه ملی دارد این است که این رسانه روابط عمومی یک حزب با گرایش خاص است. اهمیتی ندارد که این حزب یا دسته خاص مربوط
به کدام جناح سیاسی است مهم این است که صدا و سیما از بعد
جامعه شناختی یک رسانه است که باید در سطح ملی عمل کند یعنی قادر
باشد بین مردم و حکومت ارتباط ایجاد نماید اما این رسانه ملی تا کنون نتوانسته این نقش را بازی کند.»وی تصریح کرد:« طبیعی است که اگر بخواهد همین سیر را ادامه بدهد وضعیت گذشته حاصل خواهد شد و این نمی‌تواند باعث رشد و ارتقاع نقش صدا و سیما باشد. آقای جبلی می‌تواند تغییراتی ایجاد کند چون ایشان اهل رسانه هستند و تفاوتش با رئیس قبلی این است که ایشان رسانه را به خوبی می‌شناسند و در این زمینه کار کرده و به همین دلیل هم باید در مسیری حرکت کند که ارتباط گمشده بین مردم و حکومت را دوباره احیا کند. در چنین شرایطی از یک رسانه حزبی و گروهی به یک رسانه ملی تبدیل خواهد شد. برای اینکار ابزار‌هایی مورد نیاز است که می‌توان گفت مهم‌ترین آن حرفه‌ای عمل کردن است یعنی رسانه ملی باید تکنیک‌های پیشرفته بصری را در کنار ادبیات درست رسانه و هدف‌گذاری روشن به کار بگیرد تا بتواند رابطه بین مردم و این رسانه را که تا کنون گمشده بوده، پیدا کند.» این جامعه شناس افزود:« صدا و سیما تا کنون این نقش را داشته که مدافع هر دولتی که روی کار آمده باشد و زمانی هم که می‌آمد در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی تبدیل به منتقد می‌شد کاملا واضح بود که با دولت مستقل زاویه دارد و این زاویه که بر طرف می‌شد انگار آن مشکلات هم حل شده بود و دیگر به آن‌ها پرداخته نمی‌شد. بنابراین بهترین کاری که آقای جبلی به عنوان فردی که سال‌ها در رسانه کار کرده می‌تواند انجام بدهد تصحیح این سیاست‌ها است.»
متن حکم رهبر معظم انقلاب برای پیمان جبلی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی پیمان جبلی را به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب کردند.
به گزارش ایرنا متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر پیمان جبلی دام‌توفیقه
با پایان یافتن دوره‌ مسئولیت پر تلاش جناب آقای دکتر علی‌عسکری که کوشش خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه‌ی آن مدیر مومن و با اخلاص را به همراه داشت، جنابعالی را که از صلاحیت دینی و انقلابی و تخصص و تجربه طولانی در مدیریت‌های سازمان صداوسیما و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظائف رسانه‌ ملی برخوردارید، برای یک دوره‌ پنج‌ساله به ریاست آن سازمان منصوب می‌کنم. رسانه‌ ملی، دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبائی و هنر و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است. هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویجِ سبک زندگی اسلامی- ایرانی و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هایی است که باید با ارتقاء سرمایه‌ انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید ان‌شاءالله. وظیفه‌ خود می‌دانم که از تلاش خستگی‌ناپذیر جناب آقای دکتر عسکری در مدت مسئولیت‌شان که حقاً در خور تقدیر است، صمیمانه تشکر کنم و جنابعالی را به بهره‌مندی از طرح‌های بلندمدت و ناتمام دوره‌ ایشان توصیه نمایم. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسالت می‌کنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۷ مهر ۱۴۰۰»