منتظر تولید آثار فاخر و جدیدی از استاد انتظامی هستیم

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه روز سه‌شنبه همزمان با بزرگداشت هفته دفاع مقدس با مجید انتظامی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. اسماعیلی در این دیدار گفت: «استاد انتظامی دارای آثار ارزشمند و ماندگاری در عرصه موسیقی بویژه آثار دفاع مقدس هستند که همواره در ذهن و خاطره ملت ما به عنوان آثار ماندگار نقش خواهد بست.»
او افزود: «در دوره جدید فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتظر تولید آثار فاخر و جدیدی از استاد انتظامی هستیم و برای این منظور شرایط و نیازهای تولید این آثار را فراهم خواهیم کرد.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «ما دستمان را برای یاری گرفتن به سمت هنرمندان ارجمند کشورمان گشاده‌ایم و استاد انتظامی به عنوان یکی از استادان مبرز جریان موسیقی اصیل کشور همواره توجهشان به رشد و تعالی هنر در جامعه و انتقال ارزش‌هایی چون حماسه‌آفرینی‌های دفاع مقدس به علاقه مندان بویژه جوانان بوده و آثار قابل توجهی در حوزه جریانات عمومی از جمله دفاع مقدس پدید آورده‌اند که هرگز از ذهن و ضمیر مردم دور نمی‌شود. آثاری که مردم نسبت به آن تعلق خاطر و حس خوبی دارند و این امری مهم و ارزشمند است.»
در این دیدار مجید انتظامی با قدردانی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از مشکلات و دغدغه‌های حوزه موسیقی کشور اشاره  و بخشی از خاطرات خود درباره تولید آثارش را بازگو کرد. انتظامی همچنین تأکید کرد: «چنانچه شرایط جسمی‌ام اجازه بدهد و در وضعیت مناسبی قرار بگیرم اولین اثری که خواهم ساخت درباره ارزش‌های والا و معنوی و تعلقات ملت ما بویژه فداکاری‌های سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خواهد بود.»


گفتنی است، در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یک جلد مثنوی معنوی به مجید انتظامی اهدا کرد. محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری درباره فلسفه اهدای این کتاب گفت: «از آنجا که اشعار مولانا به گونه‌ای است که زمینه ساز تولید آثاری مانند آثار استاد انتظامی است و از طرفی مولانا مدافع ارزش‌های متعالی انسانی است، این کتاب به استاد انتظامی اهدا شده است.»
وزیر فرهنگ: هر کاری در مقابل زحمات آتش‌نشانان ناچیز است
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه با حضور در ایستگاه آتش نشانی میدان امام حسین(ع) ضمن اهدای گل و تبریک روز آتش‌نشانی و ایمنی به آنان گفت: «هر کاری در مقابل کار، زحمات و تلاش‌های آتش‌نشانان انجام دهیم، کم و ناچیز است.»
او در ادامه سخنانش افزود: «شغل آتش‌نشانی نمونه بارز و مرتبط با ایثارگری و گذشت است. شما با ایثارگری، جسم و جان خود را به آتش می‌زنید تا جان هموطنان را نجات دهید.»
اسماعیلی در ادامه به حوادثی چون آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو (سال ۹۵) اشاره کرد و افزود: «همه اینها نشان می‌دهد شغل آتش نشانی چه کار پرخطری است.»
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به سخنان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت پیرامون شغل آتش‌نشانی، مراتب تبریک ایشان به مناسبت روز هفتم مهر را به آتش‌نشانان حاضر در این ایستگاه آتش نشانی ابلاغ کرد.
اسماعیلی هدف از حضور خود را ابراز ارادت به آتش نشانان زحمتکش این مرزو بوم عنوان کرد و گفت: «تلاش ما این است تا در مجموعه دولت سیزدهم بتوانیم مسائل و مشکلات آتش نشانان را حل کنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: «با عنایت به سختی و مخاطرات شغل آتش‌نشانی، زبان قاصر از قدردانی است. هرکاری انجام دهیم در مقابل زحمات شما آتش نشانان کم است. وظیفه خود می‌دانیم در حداقل کار در این ایام و به مناسبت روز آتش نشانان برای عرض خسته نباشید خدمت بزرگواران شاغل در این شغل برسیم.»
در ادامه کاظم غلامی معاون طرح و برنامه سازمان آتش‌نشانی با تقدیر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از مجموعه عملکرد آتش نشانان ارائه کرد و گفت: آتش‌نشانی یکی از مشاغل سخت به شمار می‌آید و کار آتش نشانان مترادف با ایثارگری است.
وی افزود: برخی از مشاغل با خطر عجین شده است و کار آتش‌نشانی هم از جمله این مشاغل است و اوج ایثار آنها در حادثه پلاسکو نمود پیدا کرد و آنها جان بر کف جان خود را برای نجات افراد به خطر می‌اندازند.
غلامی در عین حال تأکید کرد: کار آتش‌نشانان در امتداد کار جبهه، ایثار و شهادت است و تلاش‌های آنها جای تقدیر دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدو ورود به این ایستگاه، کاور آرم‌دار آتش‌نشانی را به صورت افتخاری بر تن کرد.

انتصاب محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی

محمد خزاعی که به عنوان تهیه‌کننده سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و مسئولیت‌های اجرایی متعدد در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و حوزه مطبوعاتی و رسانه‌ای فعالیت داشته است، طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منصوب شد.
در بخشی ازحکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به محمد خزاعی آمده است: «با عنایت به جایگاه ارزشمند هنری و تجارب موفق مدیریتی جناب‌عالی در حوزه سینمایی، و برخورداری از روحیه انقلابی و مکتبی که دارید، به موجب این حکم به‌عنوان «معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و سمعی، بصری» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به خداوند قادر متعال ضمن تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت صنوف سینما و جامعه ارجمند هنری و دستگاه‌های مرتبط در جهت تحکیم ارزش‌های اصیل فرهنگ اسلامی ایرانی قرین توفیق و تأیید باشید.»
در بخش دیگری از این حکم، وزیر فرهنگ از رئیس سازمان سینمایی خواسته است تا نکاتی مورد اهتمام قرار گیرد و گزارش پیشرفت کارها در این زمینه ارائه شود. این نکات عبارتند از: «برنامه‌ریزی جهت حفظ و انتقال معارف، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی از طریق آثار سینمایی و مستند در سطح جهان، برنامه‌ریزی برای صدور مجوز، هدایت، حمایت و نظارت در خصوص تأسیس و فعالیت کانون‌ها، انجمن‌ها و مؤسسات و آموزشگاه‌های سینمایی، تعیین ضوابط صدور پروانه تولید و نظارت بر اعمال آن در ساخت آثار سینمایی و سمعی و بصری، تعیین ضوابط و نظارت بر برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی سینمایی و مستند در کشور، تعیین ضوابط شرایط شرکت در جشنواره‌های سینمایی خارج از کشور، تعیین ضوابط خرید و پخش آثار سینمایی و مستند خارجی، تربیت نسل جوان هنرمند باورمند به کشور و انقلاب با استفاده از ظرفیت آموزشی و حمایتی مؤسسات وابسته به سازمان مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان ایران و...، برنامه‌ریزی جهت حمایت از ساخت آثار سینمایی فاخر مبتنی بر فرهنگ و تاریخ غنی کشور و رخدادهای انقلاب و دفاع مقدس، حمایت هدفمند از تولیدات سینمایی با استفاده از ظرفیت بنیاد فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان ایران، تعامل و حمایت از مجموعه‌های صنفی حوزه سینما و مجموعه‌های برگزارکننده جشنواره‌های سینمایی در کشور، افزایش سرانه سالن‌های سینمایی در کشور از طریق تعامل و تفاهم با مجموعه‌های مرتبط بخش خصوصی جهت ساخت و نوسازی سالن‌های سینمایی و سازماندهی وضعیت نمایش خانگی».
پیش از این حسین انتظامی عهده‌دار این مسئولیت در سازمان سینمایی بود.