تیم جوان من می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد

حامد جیرودی/  مسابقات جهانی کشتی آزاد 2021 با حضور تیم ملی ایران از ۱۰ تا ۱۳ مهر در شهر اسلو نروژ برگزار می‌شود. تیم ملی در حالی دیروز عازم این رقابت‌ها شد که پس از پایان المپیک توکیو، پژمان درستکار به جای غلامرضا محمدی هدایت آن را برعهده گرفت. مربی 45 ساله‌ای که خود دو مدال طلای قهرمانی آسیا، طلای رقابت‌های دانشجویان جهان، برنز جام جهانی و عضویت در تیم ملی در المپیک 2000 سیدنی را در کارنامه دارد. درستکار با علیرضا سرلک ٥٧ کیلوگرم، رحمان عموزاد ٦١ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی ٦٥ کیلوگرم، عرفان الهی ٧٠ کیلوگرم، یونس امامی ٧٤ کیلوگرم، محمد نخودی ٧٩ کیلوگرم، حسن یزدانی ٨٦ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور ٩٢ کیلوگرم، مجتبی گلیج ٩٧ کیلوگرم و امیرحسین زارع ١٢٥ کیلوگرم به مسابقات جهانی رفته و امیدوار است در اولین گام جدی‌اش به موفقیت برسد. درستکار دارای سابقه سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد ناشنوایان و قهرمانی با این تیم در رقابت‌های المپیک ترکیه و جهانی روسیه و البته قهرمانی در لیگ برتر کشتی آزاد است.
او درخصوص شرایط آزادکاران به خبرنگار «ایران» گفت: «بچه‌ها در شرایط خوبی قرار دارند. وقتی 30 مرداد کارمان را آغاز کردیم، هر کدام از بچه‌ها وضعیت متفاوتی نسبت به هم داشتند. یکسری از بچه‌های ما از المپیک برگشته بودند، یکسری از مسابقات جوانان جهان و تعدادی هم انتخابی داشتند. به همین علت ما برای 3 گروه خاص طراحی تمرین کردیم و کار را طوری پیش بردیم که به حد ایده‌آل برسند. البته با توجه به اینکه امسال اولین سالی است که مسابقات جهانی در فاصله کمی نسبت به المپیک و جوانان جهان برگزار می‌شود، شرایط بدنی بچه‌ها فرق می‌کند ولی ما سعی کردیم بهترین تصمیم را برایشان بگیریم و امیدوارم به خواسته‌مان برسیم.» آیا می‌توان امیدوار بود تیم ملی در نروژ روی سکو برود؟ او چنین پاسخ داد: «ناامید که شیطان است. من خیلی به این بچه‌ها امیدوارم اما فراموش نکنید که 5 نفر از اعضای تیم، زیر 20 سال هستند و فکر می‌کنم این جوان‌ترین تیم کشتی تاریخ ایران است. رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی، عرفان الهی، محمد نخودی و امیرحسین زارع هنوز هم کشتی‌گیران رده جوانان هستند و شرایط سختی است. با این حال فکر می‌کنم می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.» یکی از کشتی‌گیرانی که دوستداران کشتی خیلی درباره وضعیت او سؤال می‌کنند، حسن یزدانی است که در المپیک 2020 با شکست برابر دیوید تیلور به مدال نقره دست یافت و خیلی‌ها در انتظار پیروزی او مقابل این کشتی‌گیر امریکایی هستند. درستکار درباره این موضوع چنین واکنشی داشت: «من خواهشم از رسانه‌ها و مردم این است که راجع به حسن حساسیت زیادی ایجاد نکنند. کشتی او مثل کشتی‌های دیگر است. با این تفاوت که آنها چند بار مسابقه داده‌اند و نتیجه دلخواه به نفع حسن رقم نخوره ولی او خیلی با روحیه و آماده است و انگیزه زیادی برای این کشتی دارد و ما توصیه‌ها و آنالیزهایی را برای او داشته‌ایم و ان شاءالله که بتواند نتیجه خوبی بگیرد و در این کشتی خاص پیروز شود.»
درستکار وضعیت کشتی آزاد ایران در چند سال اخیر را این گونه ارزیابی کرد: «اگر به طور کلی بخواهم بگویم، ما ضعف داریم و نیاز به کار بیشتری داریم. انتظارات علاقه‌مندان به کشتی آزاد در المپیک توکیو آن طور که باید برآورده نشد. نمی‌خواهم ایراد از شخص یا گروه خاصی بگیرم ولی در بعضی از اوزان ضعف داریم و در بعضی از اوزان هم پشتوانه‌سازی نشده و باید برنامه‌ریزی خوبی در رده نوجوانان و جوانان انجام دهیم و با تقویت تیم بزرگسالان، تیم خوبی برای المپیک 2024 پاریس آماده کنیم.» به نظر می‌رسد اقبال عمومی در جامعه و خانواده‌ها برای کشتی‌گیر شدن فرزندان‌شان کم شده است. درستکار این موضوع را تأیید می‌کند: «آنچه آمار می‌گوید، همین است. شرایط مختلفی دست به دست هم داده تا این طور شود اما کشتی ورزش اول و ملی ماست و نباید آن را از دست بدهیم. 65 درصد از افتخارات ورزش ما در المپیک توسط کشتی به دست آمده و باید برایش هزینه کنیم و وقت بگذاریم و همه باید کمک کنند تا کشتی اقبال عمومی قبل را پیدا کند.» او با اشاره به حضور سید حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: «خواسته و آرزوی جامعه ورزش این بود چهره‌ای سکان هدایت ورزش را دست بگیرد
که آن را با پوست و استخوانش لمس کند. آقای سجـــــــادی خـــــودش قهرمان ملی و قهرمان آسیا بوده و سختی‌های ورزش را چشیده و با کمبودها آشناست و مدارج عالیه را هم کسب کرده و من حضور ایشان را بسیار مفید می‌دانم. امیدوارم موفق شود و با حمایت‌های ایشان کشتی هم به وضعیت بهتری دست پیدا کند.»



برش
چرا مبارزه یزدانی و تیلور را نباید از دست داد؟

یکی از مبارزاتی که در مسابقات جهانی کشتی آزاد از حساسیت زیادی برخوردار است و اتحادیه جهانی کشتی نیز در گزارشی به آن اشاره کرده، احتمال رویارویی حسن یزدانی و دیوید تیلور در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم برای چهارمین بار است. سایت Flowrestling در گزارشی به تحلیل این مسابقه پرداخت‌ و با تیتر «چرا نباید چهارمین مبارزه یزدانی و تیلور را از دست بدهیم؟» نوشت: «بسیاری از مردم می‌گویند این یک رقابت نخواهد بود چرا که تیلور با برتری در ۳ مبارزه از حریف ایرانی خود پیش است اما در اینجا باید بگوییم این یک مبارزه حساس است و نباید تماشای آن را از دست داد. دو مسابقه اول یزدانی و تیلور تقریباً مشابه هم بود اما در المپیک توکیو مبارزه متفاوتی را شاهد بودیم. یزدانی توانست سرعت مسابقه را بخوبی کنترل کند اما در ۲۰ ثانیه پایانی تیلور پیروزی را از آن خود کرد. با توجه به اینکه مبارزه سوم دو کشتی‌گیر خیلی به هم نزدیک بود، وقتی به اسلو می‌رویم سؤالات زیادی مطرح می‌شود‌. چرا که شکست دادن یک کشتی گیر برای چهارمین بار پیاپی بسیار دشوار است. هر دو کشتی گیر چه برنامه‌هایی را انجام خواهند داد؟ آیا یزدانی سعی می‌کند همان برنامه قبل را اجرا کند یا در وضعیت بهتری است و حملات دیرهنگام را متوقف می‌کند؟ آیا یزدانی می‌تواند در مبارزه چهارم هم آنقدر نزدیک به تیلور باشد؟ ایران تیم شایسته‌ای را به نروژ می‌آورد اما مسابقه واقعی بین ایالات متحده و روسیه خواهد بود بنابراین برد تیلور می‌تواند در موفقیت امریکا تأثیرگذار باشد. رقابت‌ یزدانی و تیلور مانند کشتی سعدله‌یف و اسنایدر تاریخی است. مسابقاتی که طرفداران کشتی مدت‌ها در مورد آن بحث خواهند کرد. می‌دانیم تیلور مقابل یزدانی ۳ بار برنده شده اما فراموش نکنیم یزدانی طلای المپیک و ۲ طلای جهان را در کارنامه دارد.  این دو ورزشکار از بزرگ‌ترین کشتی‌گیران هستند که کشورشان معرفی کرده و کشتی آنها در بالاترین سطح است.