امکان جذب 2 هزار سرمایه گذار افغانستانی تا پایان سال

ایران زمین: حساب و کتاب‌های اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نشان می‌دهد این استان ظرفیت ورود روزانه ۵ میلیون دلار سرمایه را از افغانستان دارد. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی بر همین اساس و به‌دلیل وجود برخی موانع قانونی برای جذب سرمایه‌های خرد افغانستان، خواستار بومی‌سازی قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای خراسان رضوی و شرق کشور شد. او تقاضا کرد جذب نرخ سرمایه‌گذاری در شرق کشور تا ۱۰۰ هزار دلار کاهش یابد. وی همچنین پیش‌بینی می‌کند با رفع این موانع تا پایان سال 2 هزار سرمایه‌گذار خرد افغانستان جذب طرح‌های اقتصادی خراسان رضوی شوند.

نقاط ضعف اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی
به گزارش ایرنا، حسین امیررحیمی خراسان رضوی را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از نظر تعداد طرح، استان پیشروی کشور دانست و گفت: «اما از نظر رقم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، با توجه به استقرار طرح‌های بزرگ حوزه پتروشیمی در جنوب ایران، رتبه‌های نخست را ندارد و این رتبه‌ها متعلق به استان‌های جنوبی کشور است.»او نوسانات ارزی را یکی از دلایل خروج سرمایه از کشور اعلام کرد و گفت: « برای نمونه در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال با توجه به این که شرایط بانکی بین‌المللی ما مناسب نیست معمولاً کسانی که می‌خواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس می‌روند که محدودیت‌های مالی ما را ندارند.»


مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به بازدید اخیر انجام شده از مرز دوغارون با افغانستان گفت: روزانه به طور میانگین هزار افغانستانی متقاضی ورود به کشور ایران به‌عنوان مقیم، پناهنده و سرمایه‌گذار هستند که از این تعداد حداقل ۱۰۰ نفر تمام منابع مالی‌شان را به‌صورت نقد و اسکناس آماده دارند تا بیایند و در ایران سرمایه‌گذاری کنند.
امیررحیمی افزود: آن دسته از اتباع افغانستانی که منابع زیاد مالی داشتند تا قبل از این در ایران و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما از این ۱۰۰ نفر در روز که می‌توانیم سرمایه‌هایشان را جذب کنیم هرکدام به‌صورت میانگین ۵۰ هزار دلار در اختیار دارند که در مجموع روزانه معادل پنج میلیون دلار می‌شود بنابر این با جذب سرمایه‌گذاران خُرد افغانستان می‌توانیم به تأمین مالی طرح‌های اولویت دار استان و اقتصاد ملی کمک کنیم.

مروری بر قوانین موجود کشور در خصوص جذب سرمایه‌های خارجی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی با اشاره به قوانین موجود کشور در خصوص جذب سرمایه‌های خارجی گفت: نخستین مورد، ماده ۶ قانون جذب سرمایه خارجی است که طبق آن حداقل سرمایه مورد نیاز برای حمایت دولت و ضمانت بازگشت اصل و سود معادل ۲۵۰ هزار دلار است.
امیررحیمی افزود: در این قالب می‌توان اقدام به جذب سرمایه‌های خرد مردم افغانستان کرد و اقامت سه تا پنج ساله ایران هم به چنین سرمایه‌گذارانی اعطا می‌شود.وی ادامه داد: دومین موردی که می‌توان در قالب آن سرمایه‌های خُرد کشور افغانستان را جذب کرد، این است که آنها می‌توانند با اخذ پروانه کار از ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقامت یک ساله برای خود و خانواده‌شان بگیرند اما ایرادی که در این میان هست این  که اداره تعاون نمی‌تواند پول این افراد را در عمل در جایی سرمایه‌گذاری کند و قانون اجازه آن را نداده است و این منابع مالی در بانک‌های دولتی بلوکه می‌شود. بنابراین سرمایه به بخش تولید و سرمایه‌گذاری نمی‌رود و در حقیقت سرمایه مولد محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه با نوسانات نرخ ارز هم بانک‌ها اجازه تسهیلات دادن به این منابع را ندارند و در عمل هیچ بهره اقتصادی از آن برده نمی‌شود.

بومی‌سازی قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای استان خراسان رضوی و شرق کشور
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: این موارد در جلسات مختلف استانی و ملی مطرح شده و دو خواسته ما برای تسهیل جذب سرمایه‌های خرد و سرگردان افغانستان در درجه اول بومی‌سازی قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی صرفاً برای استان خراسان رضوی و شرق کشور است زیرا مبلغ سرمایه‌گذاری در این بخش از کشور پایین است و تقاضای ما این است که نرخ سرمایه‌گذاری خارجی در شرق کشور تا ۱۰۰ هزار دلار کاهش یابد.
امیر رحیمی دومین تقاضا را فراهم شدن امکان تشکیل صندوق جذب اعتبارات سرمایه‌گذاری خُرد با محوریت خود سرمایه‌گذاران افغانستان اعلام کرد و افزود: می‌توان در این قالب گروهی را جمع کرد و تمام افرادی که سرمایه دارند با حداقل ۱۰ هزار دلار نام‌نویسی و اسامی را برای تأیید اهلیت به وزارت امور خارجه فرستاد تا افراد از این طریق بتوانند سرمایه‌های خود را با اولویت نیازهای سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی وارد استان کنند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: برآورد می‌شود حداقل ۱۰۰ نفر در روز و حداقل ۲ هزار نفر را تا پایان امسال  بتوان از این محل با متوسط نفری ۵۰ هزار دلار و حدود ۱۰۰ میلیون دلار در مجموع جذب استان کرد و این رقم علاوه بر سرمایه‌گذاری سالانه ورودی استان است که معادل ۱۵۰ میلیون دلار در سال است.امیررحیمی ویژگی این مدل سرمایه‌گذاری خارجی را درصد جذب صد درصدی و نقد بودن آن دانست و افزود: با جذب این سرمایه‌ها می‌توان تأمین مالی را اولویت‌دهی کرد و تأمین مالی‌های مورد نیاز استان را بر مبنای این سرمایه‌ها انجام داد. ضمن این که این افراد دنبال ارجاع پول به افغانستان و جاهای دیگر نیستند و آمده‌اند تا برای ادامه زندگی بمانند و مانند برخی سرمایه‌گذاران خارجی دیگر به‌دنبال این نیستند که سودشان را از کشورخارج کنند.  وی از وزارت امور خارجه خواستار سرعت بخشی در بررسی درخواست‌های ورود به کشور شد و گفت: ممکن است این نگرانی به وجود بیاید که مشهد و استان خراسان رضوی شاهد ورود زیاد سرمایه‌گذاران کشور افغانستان نسبت به سرمایه‌گذاران داخلی هستند و نیز شمار ورودی مردم افغانستان به این استان افزایش یابد اما یک برآورد ساده نشان می‌دهد که ورود ۲هزار سرمایه‌گذار خرد تا پایان سال‌جاری با در نظر گرفتن پنج نفر برای هر خانوار و در مجموع ۱۰ هزار نفر ورودی به استان در مقایسه با جمعیت سه و نیم میلیونی مشهد معادل ۳ هزارم درصد می‌شود که بسیار ناچیز است.
امیر رحیمی ورود سرمایه‌گذاری خارجی را موجب هدایت سرمایه‌ها به سمت صنایع و بخش‌های مورد نیاز دانست و گفت: به‌عنوان نمونه سال گذشته هفت شرکت حمل‌ونقل با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران افغانستان در خراسان رضوی افتتاح شد که در قالب آن محصولات ایران به کشورهای شرق آسیا صادر می‌شد که نو بودن ناوگان آنها کمک خوبی به توسعه صادرات شرق کشور کرد.
او با بیان این که زمان ثبت شرکت به‌نام سرمایه‌گذاران خارجی در این استان هم اکنون به کمتر از سه روز کاهش یافته است، گفت: به این ترتیب با ثبت شرکت در این مدت در خراسان رضوی، رکورد کشوری این فرایند به‌نام این استان ثبت شده است.

نیم نگاه

برآورد می‌شود حداقل ۱۰۰ نفر در روز و حداقل ۲ هزار نفر را تا پایان امسال بتوان از این محل با متوسط نفری ۵۰ هزار دلار و حدود ۱۰۰ میلیون دلار در مجموع جذب استان کرد که  این رقم علاوه بر سرمایه گذاری سالانه ورودی استان به حساب می آید که معادل ۱۵۰ میلیون دلار در سال است