طوفان حاره‌ای «شاهین» سیستان و بلوچستان را در نوردید

به گزارش خبرگزاری فارس، طوفان حاره‌ای «شاهین» منطبق با انتظارات هواشناسی از بامداد دیروز با شروع بارندگی به شهرستان چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان رسید و سبب غرق شدن و شکستن دو لنج صیادی در بندرپسابندر دشتیاری در ۱۰۰ کیلومتری چابهار شد.
همچنین به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان، مسیر مرزی ریمدان- سه راهی نگور- بریس و مسیر سماچ به سندها بر اثر طوفان حاره‌ای تا اطلاع بعدی بسته شده است.
جلال الدین قادری گفت: پس از اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع طوفان حاره‌ای در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان این اداره‌کل به منظور خدمات رسانی مطلوب در کمترین زمان ممکن به کاربران جاده‌ای تمامی گشت‌های راهداری و ترابری را در حالت آماده‌باش قرار‌داد.
به گفته مدیرکل بحران استانداری سیستان و بلوچستان، تاکنون خسارت جانی از تبعات طوفان شاهین در جنوب سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.


آماده‌باش در سطح استان
مسئولان و تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی استان سیستان و بلوچستان از روز جمعه که زبانه‌های طوفان حاره‌ای «شاهین» خود را به سواحل دریای عمان رسانده در آماده‌باش کاملند و برای مدیریت بحران تلاش می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، با پیش‌بینی وقوع طوفان حاره‌ای «شاهین» در سطح استان سیستان و بلوچستان، ستادهای مدیریت بحران در مرکز استان و چابهار تشکیل شد و از استاندار گرفته تا گروه‌های مردمی، جهادی، بسیج، سپاه همه خود را برای این «شاهین» خطرناک آماده کردند.
مسئولان سیستان و بلوچستان از صبح جمعه در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و شرایط در چابهار کاملاً برای یک مدیریت بحران آغاز شده است. برای مدیریت بحران از روزها قبل تصمیماتی گرفته شده بود. حمیدالدین یوسفی فرماندار کُنارک در جنوب سیستان و بلوچستان گفته بود که تمامی صیادان از رفتن به دریا تا اطلاع ثانوی ممنوع شده‌اند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز از آمادگی
۶ پایگاه پشتیبانی و ۸۳ نوع ماشین‌آلات سنگین برای مقابله با طوفان حاره‌ای خبر داد؛ عبدالرحیم کردی گفت: روند اسکان افراد بی‌خانمان و اقشار آسیب‌پذیر با استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی آغاز شده است.
معاون امور عمرانی فرمانداری چابهار نیز به تجهیز و آمادگی تیم‌های امداد ونجات هلال احمر و فعالین وخیرین مردمی در سطح منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: تمامی سالن‌های ورزشی وسالن‌های ویژه دانشگاه دریانوردی، اداره بنادر، منطقه آزاد و بطورکلی فضاهای عمومی و مساجد برای استفاده عموم که منازلشان در خطر سیل قرار دارد، بازگشایی و آماده شده‌اند.
تعطیلی مدارس
ستاد مدیریت بحران برای مدارس، در اطلاعیه‌هایی از تعطیلی این واحدها و برگزاری مدارس به شکل مجازی صرف خبر دادند.
توصیه‌های هواشناسی
برای جلوگیری از مخاطرات طوفان شاهین
دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان دیروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توصیه می‌شود مردم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی طوفان به هیچ عنوان برای عکاسی یا تفرج به سواحل نزدیک نشوند چراکه در حال حاضر بهترین اقدام در خانه ماندن است.
اله بخش ریگی افزود: همچنان بر عدم فعالیت‌های دریایی اصرار داریم و توصیه می‌کنیم تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت دریایی در جنوب استان انجام نشود.
ریگی با بیان اینکه سازه‌های غیر ایمن در زمان مخاطره جوی بسیار تهدید‌کننده هستند، گفت: مردم از سازه‌های غیرایمن فاصله بگیرند و در صورت سکونت در این سازه‌ها، حتما محل اسکان خود را تغییر دهند و به جای امن بروند.
وی با بیان اینکه مردم از فعالیت‌های کاری در ارتفاعات به ویژه ساختمان‌های نیمه کاره خودداری کنند، گفت: کارگاه‌های عمرانی و ساختمان‌های نیمه کاره به دلیل وزش بادهای شدید و احتمال سقوط اشیاء، به هیچ عنوان امن نیستند.
رئیس‌گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تأثیر چرخند حاره‌ای تنها مربوط به سواحل نیست، بلکه اکثر مناطق نیمه جنوبی استان را با شدت و ضعف در بر می‌گیرد.
ریگی افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی برخی اثرات مخاطره‌آمیز این چرخند شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، فنوج، قصرقند، سرباز، نیکشهر، جنوب ایرانشهر، بزمان، سراوان، سیب سوران و مهرستان را با شدت‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی افزود: مخاطرات جوی مورد انتظار از طوفان شامل بارش‌های شدید، رعد و برق و صاعقه، تندبادهای شدید، سیلاب، بالاآمدن آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا است.مردم مناطق تحت تأثیر سامانه در روزهای پیش رو به ویژه در زمان فعالیت سامانه از قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی حتی رودخانه‌های خشک بپرهیزند.
ریگی ادامه داد: صعود به ارتفاعات به دلیل وزش بادهای شدید، احتمال برخورد صاعقه و رعد و برق، بارش‌های شدید و گردوخاک شدید ممنوع است. دامداران نیز از هرگونه چرای دام به ویژه در ارتفاعات خودداری کنند.
مفقودی سرنشینان دو لنج غرق شده
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان به ایرنا گفت: طوفان حاره‌ای و مواج شدن دریا سبب غرق شدن و شکستن دو لنج صیادی در بندرپسابندر دشتیاری در ۱۰۰ کیلومتری چابهار شد.
محمد شهلی‌بر اظهار داشت: طوفان حاره‌ای از سمت گوادر پاکستان به پسابندر و محدوده نوار ساحلی
چابهار- گواتر سبب خسارت جدی به صیادان شده است.
وی با بیان اینکه دو لنج شکسته و غرق شده که ارزش هر لنج بیش از ۱۰ میلیارد تومان است، افزود: پیرو اطلاع‌رسانی انجام شده توسط کمیته مدیریت بحران‌ شیلات استان، یکی از شناورها از فراساحل در حال ورود به اسکله پسابندر بوده که موتور ایراد پیدا می‌کند که یکی از شناورها برای نجات از حوضچه می‌رود که در خارج از حوضچه اسکله این‌شناور هم دچار خرابی موتور می‌شود و متاسفانه هر دو شناور به صخره‌ها برخورد و متلاشی می‌شوند. تعدادی از خدمه دو شناور مفقود هستند.
تداوم طوفان «شاهین» درآب‌های ایران تا امروز
رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به استقرار چرخند حاره‌ای در دریای عمان، از وقوع بارش‌های شدید و احتمال وزش باد شدید با سرعت بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در شهرهای ساحلی دریای عمان خبر داد.
صادق ضیاییان در گفت‌و‌گو با ایسنا، ضمن اشاره به استقرار سامانه چرخند حاره‌ای در دریای عمان اظهارداشت: فعالیت این سامانه سواحل جنوبی سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار‌داده است و انتظار می‌رود که ادامه فعالیت این سامانه شرق و سواحل شرق هرمزگان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. با این حال این سامانه وارد خلیج‌فارس نخواهد شد.
ضیاییان با بیان اینکه از عمق نفوذ این سامانه به درون سواحل کاسته شده است، افزود: با این حال این سامانه حاره‌ای شهرهای ساحلی دریای عمان را در بر خواهد گرفت و وقوع بارش‌های شدید در سواحل و وزش باد شدید با سرعت بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در شهرهای ساحلی ‌پیش‌بینی می‌شود.
وی با اشاره به افزایش ارتفاع موج در دریای عمان ادامه داد: افزایش ارتفاع موج در برخی سواحل تا چهار متر و در مرکز طوفان یعنی مرکز دریای عمان تا 6 متر انتظار می‌رود.
به گفته رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، اوج فعالیت این سامانه دیروز بود و تا امروز نیز ادامه خواهد یافت. این سامانه از اواخر امروز به سمت کشورهای حاشیه جنوبی دریای عمان و خلیج‌فارس تغییر مسیر می‌دهد و می‌توان گفت که روز دوشنبه به‌طور کامل از سواحل ما عبور می‌کند.
ضیاییان نسبت به وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی، وزش باد خیلی شدید، آبگرفتگی گسترده در معابر و لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها همچنین شکستن درختان و تخریب سازه‌های سست هشدار داد و گفت: در چنین شرایطی ممانعت از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها، آمادگی فرمانداری‌ها و دستگاه‌های امدادرسان، پرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد در جاده‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، استحکام‌بخشی به سازه‌های موقتی و ضعیف همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی توصیه می‌شود.
آماده‌باش امدادگران
برای مقابله با حوادث احتمالی طوفان حاره‌ای
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان وبلوچستان گفت: کلیه نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان برای مقابله با حوادث احتمالی از وقوع طوفان حاره‌ای و هشدار قرمز هواشناسی در آماده‌باش هستند.
به گزارش ایسنا، علیرضا میربهاءالدین افزود: به دنبال هشدار سطح قرمز در پی وقوع طوفان حاره‌ای، برای مقابله با حوادث احتمالی و بر اساس تصمیمات متخذه در جلسه ستاد بحران استان، مقرر شد کلیه نیروهای امدادی، اعضای تیم‌های واکنش سریع و تمامی کارکنان ستادی و شهرستانی در حالت آماده‌باش قرار گرفته و تجهیزات برای مقابله با حوادث احتمالی نیز فراهم گردید.
وی ادامه داد: همچنین به منظور رسیدگی و مدیریت وظایف محوله، معاون امداد و نجات استان در منطقه حضور داشته و تمامی پرسنل و نیروهای نجاتگر، امدادگر به حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و آمادگی حضور در تمامی حوادث برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان را با بهره‌گیری از تجهیزات امدادی سبک، نیمه سنگین و سنگین دارا هستند.
52 بیمار متاثر از پدیده طوفان در منطقه سیستان
تا ظهر دیروز ۵۲ نفر به دنبال عوارض ناشی از پدیده گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان به اورژانس‌های بیمارستانی و پیش بیمارستانی دانشگاه مراجعه کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: ۵۲ نفر به دنبال عوارض ناشی از پدیده گرد و خاک (مشکلات تنفسی‌، قلبی‌، چشمی و حوادث ترافیکی‌) به اورژانس‌های بیمارستانی و پیش بیمارستانی دانشگاه مراجعه کردند که از این آمار ۱۶ نفر بیمار قلبی‌، ۳۱ بیمار تنفسی و پنج بیمار چشمی بودند.
میرزایی افزود: از تعداد ۵۲نفر بیمار پدیده طوفان سه نفر برای ادامه درمان در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زابل بستری شدند و ۴۹ نفر هم به صورت سرپایی از خدمات درمانی بهره‌مند شدند.
تخریب ۲۰ اصله پایه فشار متوسط و ضعیف برق
در جنوب سیستان و بلوچستان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان به خبرنگار فارس گفت: ۱۳ مورد خسارت به شبکه توزیع برق شهرستان‌های چابهار، کنارک، نگور، راسک و پلان طی وقوع طوفان حاره‌ای وارد شد.
خلیل عوض زاده با بیان اینکه ۲۰ اصله پایه فشار متوسط و ضعیف برق تخریب شده است، افزود: پرسنل عملیاتی امور توزیع برق این مراکز جهت رفع خسارت و پایداری مجدد شبکه برق در منطقه حضور دارند ضمن اینکه تمامی پرسنل و تیم‌های عملیاتی توزیع برق سیستان و بلوچستان به حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.
مدیرکل دفتر ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به دنبال ورود چرخند حاره‌ای به سیستان و بلوچستان، نیروهای امدادی و خدماتی به صورت آماده‌باش هستند و دستور تخلیه روستاهای در معرض خطر توسط فرمانداران داده شده است.