سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام محض گره نمی‌زنیم

 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه
شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حضور یافت و به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
امیرعبداللهیان درباره تحولات اخیر در مناسبات بین ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: مناسبات مردمی بین دو کشور در عالی‌ترین سطح برقرار است و مناسبات سیاسی و روابط دوجانبه نیز مناسباتی متین و رو به رشد است.


وی اضافه کرد: در نیویورک با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ملاقات و در مسیر دیپلماتیک به صراحت نگرانی خود را راجع به این مسائل عنوان و گفتم که اگر قرار است عوارضی گرفته و محدودیت ایجاد شود در عرف دیپلماتیک باید از مسیر سفارتخانه و مسیر رسمی ‌این ضوابط جدید را به ما اطلاع دهید. بازداشت راننده ‌‌تریلر ‌ترانزیت ایرانی از نظر ما هیچ توجیهی ندارد و رفتار مثبتی تلقی نمی‌شود. رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: نگاه ما در دولت سیزدهم به توسعه همکاری با همسایگان است و شرایط جمهوری آذربایجان را درک می‌کنیم و برخی مداخلات خارجی در این کشور هم کاملاً برای ما روشن است از جمله بازی و دست‌های کثیف صهیونیست‌ها و ما به‌صورت جدی نگران هستیم که صهیونیست‌ها در آینده نه چندان دور برای حکومت آذربایجان ایجاد مشکل کنند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در مسیرهای دیپلماتیک پیام‌های مثبتی را دریافت کردیم از جمله در ملاقات اخیر سفیر جمهوری آذربایجان با اینجانب و فکر می‌کنم از این مرحله داریم عبور می‌کنیم و به زودی هم نسبت به حل مشکل‌ ترانزیت دو طرف گفت‌وگوهایی را خواهیم داشت.
تغییر در مرزهای منطقه پذیرفتنی نیست
وی با بیان این‌که درخصوص مباحث ژئوپلتیک حساسیت جدی داریم و به صراحت به جمهوری آذربایجان گفته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران به دقت این تحرکات را دنبال می‌کند و تغییر در مرزهای منطقه از نظر ما پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: واقعیت این است که در پشت این تحرکات بازیگران خارجی و صهیونیست‌ها و ‌تروریست‌هایی قرار دارند که به دنبال ناامن‌سازی منطقه هستند. ما حداکثر کمک خود را خواهیم کرد که آذربایجانی که همسایه خوب ایران است در این تله قرار نگیرد و به یک کشور و منطقه‌ای تبدیل نشود که جولانگاه صهیونیست‌ها و ‌تروریست‌ها شود و تغییر در مرزهای بین‌المللی ایجاد نشود.
نمی‌آییم پای میز مذاکره
که با شما قهوه بنوشیم
وزیر امور خارجه افزود: نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 در نیویورک در سال‌های گذشته، یک موضوع عادی بود، ولی امسال یک موضوع عادی نبود. در ملاقات‌های دوجانبه به وزرای خارجه سه کشور اروپایی گفتم وقتی بررسی‌های ما در حال انجام است و هنوز جمع‌بندی لازم را نداریم، جلسه گذاشتن و عکس گرفتن برای مردم ما چه نفعی دارد. در نیویورک به گوترش دبیرکل سازمان ملل و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتم از زمانی که برجام توافق شد تا امروز در نیویورک، دائم مصاحبه می‌کنید یک‌بار می‌گویید اینستکس و... و هیچ کار موثری انجام ندادید. به‌زودی از نظر شما یعنی پنج سال و نیم ولی از نظر ایران به‌زودی منطق دارد و شما در این فاصله سیاست‌هایتان را هماهنگ کنید.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: به آنها گفتیم دولت جدید ایران به هیچ وجه به هشت سال و پنج سال و نیم قبل و یک سال قبل باز نخواهد گشت. ما نمی‌آییم پای میز مذاکره که با شما قهوه بنوشیم و هرکس به پایتخت‌های خود برگردد و متن‌هایی را تفاهم کنیم. شما باید نیت و اراده واقعی خود را نشان دهید. همه‌چیز نیاز به مذاکره ندارد.
آزادسازی اموال ایران
وی ادامه داد: من در آنجا بودم و آمریکایی‌ها تلاش‌کردند خیلی از کانال‌ها را باز کنند و به یک شکلی تماسی با من بگیرند و پیام‌هایی را منتقل کنند. به یکی از کسانی که حامل پیام بود گفتم آیا آمریکایی‌ها نیت واقعی دارند؟ گفت تصور می‌کنم نیت واقعی دارند، گفتم اگر نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلا ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مربوط به خود ما را در بانک‌های خارج از کشور را آزاد یا به کشور برگردانند.یک حرکتی کنند که ما بتوانیم بگوییم بایدن با ‌ترامپ یک تفاوتی دارد.
وزیر خارجه اظهار داشت: به همه اروپایی‌ها و دبیرکل سازمان ملل و... به همه گفتم این نمی‌شود که بایدن صحبت از این کند که روش ‌ترامپ را قبول نداریم، ولی همان‌گونه عمل کند.
امیرعبداللهیان با‌ اشاره به اظهارات بایدن درباره سردار سلیمانی گفت:‌ ترور ژنرال سلیمانی پیگیری حقوقی و بین‌المللی دارد و ما کوتاه نمی‌آییم و دولت آمریکا باید جوابگو باشد. وی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام محض گره نخواهیم زد. دولت یک برنامه توسعه اقتصادی دارد که به سرعت پیش می‌رود.
وزیر امور خارجه گفت: در مذاکره جدی هستیم و به مذاکره به زودی بازخواهیم گشت. حتما روش و رفتار طرف مقابل می‌تواند در خروجی و نتیجه تعیین‌کننده باشد. در مذاکره باید متانت، منطق و اقتدار حاکم باشد. توافق و تعهدات طرفینی است و سندی هم هست که راجع به آن بحث می‌شود. امیرعبداللهیان درباره بحث طرح B که از سوی آمریکایی‌ها عنوان شده افزود: در دل این حرفشان یک جور تهدید هم وجود دارد، می‌خواهند ما را وادار کنند که به میز مذاکره برگردیم. من به آنها گفتم نیاز به این حرف‌ها نیست به جای این حرف‌هایی که هیچ نتیجه‌ای نمی‌دهد و مردم ایران را از این طرح‌ها نترسانید. اگر نیت واقعی دارید در رفتارتان این نیت باید روشن شود.
این‌گونه نیست که کشور را
به چین و روسیه گره بزنیم
وی درباره بحث عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای و نگاه ایران به شرق نیز بیان کرد: کشورهای جهان بر مبنای منافع متقابل حرکت می‌کنند و درخصوص شعار سر در وزارت خارجه واقعاً جمهوری اسلامی و نظام نسبت به آن پایبند بوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همان‌قدر که کشور را به غرب و آمریکا گره نمی‌زنیم به چین و روسیه نیز گره نمی‌زنیم.
امیرعبداللهیان بیان کرد: همواره گفته شده که ملاک برای ما تغییر رفتار عملی آمریکاست. در مورد چین ضمن این‌که سیاست خارجی متوازن را دنبال می‌کنیم این‌گونه نیست که کشور را به چین و روسیه گره بزنیم. ما منافع متقابلی داریم که بر اساس آن با کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه و کشورهای غربی رابطه برقرار می‌کنیم.
وی تصریح کرد: خدشه‌ای به استقلال کشور نباید وارد شود. وظیفه ما صیانت از شعار نه شرقی، نه غربی و جمهوری اسلامی است. در بحث تعامل می‌گوییم هم شرقی و هم غربی.