مجوز حضور زنان در استادیوم فوتبال بدون جار و جنجال!

آفتاب یزد- گروه شبکه: تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ بیستم مهرماه به مصاف هم می‌روند و مهم‌ترین خبر هم در این خصوص مجوز حضور زنان در دیدار ایران - کره جنوبی است که صادر شده است. یعنی بانوان نیز می‌توانند با حضور در ورزشگاه این بازی را از نزدیک تماشا کنند. آخرین باری که زنان در ورزشگاه حضور پیدا کرده بودند آنهم بعد از ۴۰ سال، به مهر ماه سال ۱۳۹۸ بر می‌گردد آنجا که ایران و کامبوج به مصاف یکدیگر رفتند و شاگردان مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی وقت تیم ملی، در ورزشگاه آزادی، کامبوج بی‌نوا را به توپ بستند و ۱۴ بار دروازه‌اش را گشودند. در آن زمان زنان از اینکه این تابو بعد از سال‌ها شکسته شد بود بسیار خوشحال و هیجان زده بودند آنقدر که در باورشان نمی‌گنجید چنین اتفاقی رخ داده است. اگرچه نزدیک به سه هزار نفر از زنان در دیدار ایران و کامبوج در ورزشگاه حضور داشتند اما از یک سو حضورشان در ورزشگاه رنگ وبوی دیگری به فوتبال بخشیده بود و از سوی دیگر همین حضور اندک هم گام بزرگی در راستای تحقق خواسته زنان بود از همین رو آن‌ها گمان می‌کردند که دیگر حضورشان در ورزشگاه ادامه دار خواهد بود تا اینکه کرونا آمد و همه چیز را عوض کرد؛ بازی‌های فوتبال بدون تماشاگر و بعد هم که کلا میزبانی از ایران گرفته شد. اما دراین میان تیم ملی فوتبال بازی‌های مهمی را انجام داد که با پیروزی آن‌ها ختم شد تا اینکه نوبت به بازی با کره جنوبی رسید و درخصوص میزبانی ایران مسئولان جلسات مختلفی را برگزار کردند اما جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال، در دیداری که با رئیس فدراسیون فوتبال ایران داشت، شرط میزبانی از کره جنوبی را دو چیز اعلام کرد VAR و ورود زنان که با روی کار آمدن دولت جدید این دو مهم اتفاق افتاد.
اینکه دوباره زنان می‌توانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند بی‌شک امری خوشحال‌کننده است اما به نظر می‌رسد که پشت پرده این مجوز حضور، ماجرا و فکرهای جالب توجهی در جریان باشد مثلا آنکه دولت جدید بخواهد با این کار بگوید که بارها در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه وعده و وعیدهای بسیاری به خصوص از سوی دولت قبل داده شده بود اما به آن عمل نشده است و اکنون ما به آن جامه عمل پوشاندیم. اگرچه به دولت روحانی در خصوص وعده‌های عمل‌نشده‌اش در خصوص بانوان انتقادهای
زیادی وارد بود اما دولت وقت برای ورود زنان به ورزشگاه رایزنی زیادی با نهادهای مختلف انجام داد و با آگاه کردن آن‌ها از اینکه ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه ممکن است عواقبی برای فوتبال ایران داشته باشد آن‌ها را راضی کرد تا هر طور شده مجوز ورود اندکی از تماشاگران زن به ورزشگاه را صادر کنند. این طور شد که در دیدار با کامبوج بعداز مدت‌ها تلاش، همان تعداد اندک تماشاگر زن پایشان به آزادی باز شد.
حالا به زعم دولت جدید مجوز حضور بانوان در ورزشگاه بدون جنجال صورت پذیرفته است. در این راستا حسن کامرافی‌نفر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال معتقد است: «درباره بانوان صحبت شده است اما اجازه دهید بعد از تصمیم نهایی اظهارنظر کنم. تلاش ما این است که چون استادیوم آزادی بزرگ است، تعداد تماشاگر خوبی داشته باشیم که قابل توجه باشد. درباره تعداد تماشاگران، فکر می‌کنم بیش‌تر از ۱۰ هزار نفر هم ظرفیت داریم.»


> واکنش کاربران
این ماجرا نیز مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «مجوز حضور ‎زنان در ورزشگاه‌ها باید همیشگی صادر بشه نه بازی به بازی از ترس محرومیت...».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «حضور ‎زنان در ‎ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه ‎فوتبال پیش رو آزاد است. دولت قبل آزاد کرد اما بسیار به او توپیدند! اما الان دیگه اشکالی نداره؟»