انتقام به سبک ایرانی

گروه ورزش
ديشب حسن يزداني پهلوان كشتي كشورمان با برتري مقابل رقيب سنتي‌اش يعني ديويد تيلور امريكايي به مدال طلاي وزن ۸۶ كيليوگرم مسابقات قهرماني جهان دست پيدا كرد. حسن يزداني بعد از سه شكست متوالي شب گذشته در رقابت پاياني رقابت‌هاي جهاني نروژ به مصاف تيلور رفت. آخرين مبارزه پادشاه و جادوگر (القاب دو كشتي‌گير) در فينال المپيك بود كه يزداني در فاصله چند ثانيه مانده به پايان رقابت‌ها برد را با شكست عوض كرد و مدال طلا را از دست داد. باخت در آن كشتي كه براي ايراني‌ها جنبه حيثيتي پيدا كرده بود قلب ميليون‌ها هموطن عاشق كشتي را شكست اما همه با سر سلامتي دادن به پهلوان محجوب كشورمان به او روحيه دادند و منتظر آوردگاه جهاني ماندند. خود يزداني هم قول داد شكست در المپيك را خيلي زود جبران كند. اين انتظار و طلسم ديري نپاييد و بالاخره در يكشنبه شب اسلو شكسته شد. حسن يزداني در مبارزه با تيلور موفق شد در يك كشتي برتر و جذاب با حساب ۶ بر ۲ به پيروزي دست پيدا كند و مدال طلا را به گردن بياويزد. پهلوان گل ايراني با اين مبارزه علاوه بر گرفتن انتقام از رقيب امريكايي نشان داد پادشاه كشتي دنيا چه كسي است. 
بعد از کشتی یزدانی امیرحسین زارع، دارنده مدال برنز المپیک توکیو در دیدار نهایی وزن ۱۲۵ کیلوگرم برابر گنو پتریاشویلی دارنده ۳ طلای جهان و یک نقره و یک برنز المپیک از گرجستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع ۹ بر ۲ به برتری رسید و دومین طلای ایران در این رقابت ها را بر گردن آویخت. زارع در المپیک با باخت مقابل همین کشتی‌گیر از رسیدن به فینال بازمانده بود. سنگین‌وزن جوان کشورمان پس از ۳۲ سال، کشتی آزاد ایران را صاحب مدال طلای سنگین وزن در رقابت های قهرمانی جهان کرد.
امروز چهار كشتي‌گير ديگر كشورمان هم به روي تشك رفتند و با نمايشي خيره‌كننده همگي راهي فينال شدند. در وزن 57 كيلوگرم عليرضا سرلك پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتيجه 11 بر صفر جوزپه ويلارو از اكوادور را مغلوب كرد و به مرحله يك‌چهارم نهايي راه يافت. وي در اين مرحله در يك كشتي نزديك و با كامبكي تماشايي در ثانيه‌هاي پاياني با نتيجه 7 بر 6 از سد آريان تسيوترين از بلاروس گذشت و به مرحله نيمه‌نهايي راه يافت. سرلك در اين مرحله سليمان آتلي دارنده مدال نقره جهان از تركيه را با نتيجه 7 بر 4 از پيش رو برداشت و راهي ديدار فينال شد. سرلك در اين مبارزه هم در ثانيه‌هاي پاياني درحالي‌كه عقب بود برنده شد. وي در ديدار فينال به مصاف توماس گيليمان دارنده مدال برنز المپيك و نقره جهان از امريكا مي‌رود.
در وزن 65 كيلوگرم اميرمحمد يزداني در دور اول با نتيجه 10 بر صفر گابريل جاناتچ از اتريش را مغلوب كرد. وي در دور بعد با نتيجه 13 بر 3 مقابل سباستين ريورا از پورتوريكو به برتري رسيد و راهي مرحله يك‌چهارم نهايي شد. يزداني در اين مرحله مقابل كرزيستوف بينكوفسكي از لهستان با نتيجه 4 بر 2 به پيروزي رسيد و به مرحله نيمه‌نهايي راه يافت. وي در اين مرحله با نتيجه 5 بر 4 عليبك عثمان اف از قرقيزستان را مغلوب كرد و به ديدار فينال راه يافت. يزداني امتياز پيروزي‌اش را در فاصله چند ثانيه مانده به پايان به دست آورد. وي در ديدار فينال با ژاگير شاكيف قهرمان اروپا از روسيه مبارزه مي‌كند. 
در وزن 79 كيلوگرم محمد نخودي كه از تيم ملي اميد به رده بزرگسالان آمده در دور اول با نتيجه 11 بر صفر آرون كانوا از ايتاليا را از پيش رو برداشت. وي در دور دوم با نتيجه 8 بر 4 آرمان آواگايان از ارمنستان را مغلوب كرد و به مرحله يك‌چهارم نهايي راه يافت. وي در اين مرحله با نتيجه 11 بر صفر سيف‌الدين آلكما از فرانسه را شكست داد و راهي مرحله نيمه‌نهايي شد. نخودي در اين مرحله با نتيجه 6 بر 5 از سد نيكا كنتچادزه دارنده مدال طلاي زير 23 سال جهان از گرجستان گذشت و راهي ديدار فينال شد. حريف وي در ديدار فينال جردن باروز قهرمان المپيك و جهان از امريكا است.
در وزن 92 كيلوگرم كامران قاسم‌پور دست به كار بزرگي زد و پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتيجه 7 بر صفر از سد آندريل ولاوسف از اوكراين گذشت و راهي مرحله يك‌چهارم نهايي شد. وي در دور بعد با نتيجه 8 بر 1 ايراكلي متسيتوري دارنده مدال برنز جهان از گرجستان را مغلوب كرد و به مرحله نيمه‌نهايي راه يافت. قاسم‌پور در اين مرحله در يك كشتي نفس‌گير مقابل جي دن كاكس كوه عضله و قهرمان جهان از امريكا با نتيجه 3 بر 3 به پيروزي دست يافت و راهي ديدار فينال شد. وي در ديدار پاياني به مصاف ماگومد كوربانوف قهرمان اروپا از روسيه مي‌رود.