شاهکار سلاطین کشتی

گروه ورزشی/ مسابقات جهانی کشتی آزاد از ابتدای هفته جاری با رقابت 4 نماینده ایران در نروژ آغاز شد که راهیابی حسن یزدانی در 86 کیلوگرم و امیر حسین زارع در 125 کیلوگرم به فینال، از اتفاقات مهم روز نخست این مسابقات محسوب می‌شد. در وزن ۷۴ کیلوگرم یونس امامی و رحمان عموزاد در وزن ۶۱ کیلوگرم 2 کشتی‌گیری بودند که با شکست مقابل رقبا از دور مسابقات کنار رفتند تا روز نخست این مسابقات با این عملکرد آزادکاران کشورمان به پایان برسد. روز یکشنبه دومین روز از این مسابقات بود که ملی پوشان کشورمان در اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم در مرحله مقدماتی روی تشک رفتند، روزی که با درخشش کشتی گیران کشورمان همراه بود و علیرضا سرلک، محمد نخودی، امیرمحمد یزدانی و کامران قاسم‌پور ۴ آزادکار کشورمان بودند که جواز حضور در فینال مسابقات را کسب کردند. در این روز 2 نماینده دیگر کشورمان هم باید در فینال رقابت می‌کردند و روز طلایی ایران در این مسابقات را رقم می‌زدند. نبرد امیر حسین زارع (ایران) با گنو پتریاشویلی (گرجستان) و حسن یزدانی (ایران) با دیوید تیلور (امریکا) که دومی یک نبرد کاملاً انتقامی بود. تیلوری که پیش از این یزدانی را 3 بار شکست داده بود که سرآمد آن پیروزی در المپیک 2021 توکیو محسوب می‌شد. این رقابت جذاب باعث واکنش اتحادیه جهانی کشتی هم شد و در گزارشی نوشت: «تنها ۲ ماه بعد از فینال المپیک توکیو، یزدانی و تیلور بار دیگر با هم دیدار می‌کنند؛ این بار در قهرمانی جهان.» رقابت این دو کشتی گیر ۸۶ کیلوگرم یکشنبه شب برگزار شد و حسن یزدانی (بولدوزر ایرانی) در دیدار با دیوید تیلور (جادوگر) در چهارمین تقابل 6-2 پیروز شد تا هم بعد از 2 ماه انتقام المپیک را بگیرد و هم‌ نخستین طلای کاروان را کسب کند. حسن یزدانی بعد از کسب طلای جهان گفت: «با دعای خیر مردم و پدر و مادرم توانستم این مسابقه را پیروز شوم. امیدوارم دل مردم را شاد کرده باشم. مردم بدانند کم فروشی نمی‌کنم و سعی و تلاش خودم را در همه مسابقات می‌کنم. من همه تلاشم را برای شادی دل مردم انجام دادم.» طلای یزدانی موجی از شادی میان مردم به راه انداخت و تصاویر او بارها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد. در این میان ورزشکاران دیگر رشته ها از جمله فوتبالیست ها و هنرمندان هم در صفحات شخصی شان به چهره محبوب کشتی ایران تبریک گفتند.
رکورد جدیدی که یزدانی ثبت کرد
یزدانی برای کسب این مدال 2 ماه انتظار کشید. 2 ماهی که با نگاه به چهره او می‌شد فهمید که برای او خیلی سخت بود. او بعد از شکست در المپیک توکیو به‌دلیل استرس و فشاری که رویش بود، مقداری از ریش‌هایش ریخت؛ اتفاقی که از نظر پزشکان هم به خاطر استرس زیاد است. حالا یزدانی بعد از کسب این مدال تنها ورزشکار تاریخ کشورمان است که از سال اول عضویت در تیم ملی توانسته در همه مسابقات جهانی و المپیک مدال بگیرد. او از سال 2011 به عضویت تیم ملی درآمد و در نوجوانان آسیا و قهرمانی نوجوانان جهان برنز و نقره گرفت و در جوانان جهان به مدال طلا دست یافت و در جهانی بزرگسالان لاس‌وگاس نقره‌ای شد. 3 طلای 2017 پاریس و نورسلطان و نروژ و برنز 2018 بوداپست 7 مدال اوست و با این تعداد مدال در جدول عملکرد کیفی کشتی‌گیران ایرانی بعد از حمید سوریان و عبدالله موحد در رده سوم قرار گرفت.
پایان ناکامی ایران در سنگین وزن با طلای زارع


پس از یزدانی نوبت به امیرحسین زارع در 125 کیلوگرم رسید و آزادکار سنگین وزن کشورمان در جدال با گنو پتریاشویلی 9-2 به برتری رسید و دومین طلا را گرفت. طلایی که پس از 3 دهه ناکامی تیم ملی در سنگین وزن به‌دست آمد چرا که تیم ملی کشتی آزاد ایران اولین و آخرین بار ۳۲ سال پیش و در پیکارهای جهانی ۱۹۸۹ مارتینی سوئیس توسط مرحوم پهلوان علیرضا سلیمانی در سنگین وزن مدال طلا گرفت و زارع این طلسم را در نروژ شکست.
3 نقره و یک طلا سهم سومین شب مسابقات
دوشنبه شب، 4 کشتی گیر فینالیست کشورمان به رقابت با رقبای خود در فینال پرداختند. در فینال 57 کیلوگرم علیرضا سرلک مقابل نماینده امریکا شکست خورد و نقره گرفت. امیرمحمد یزدانی و محمود نخودی هم در اوزان 65 و 79 کیلوگرم دیگر نقره‌ای‌های دوشنبه شب کشتی آزاد بودند اما کامران قاسم‌پور به‌عنوان آخرین نماینده کشورمان صاحب سومین طلای کاروان کشتی شد. قاسم‌پور پس از کسب مدال طلا اظهار داشت: «اتفاقاتی در گذشته رخ داد که نتوانستم به خواسته‌ام برسم، اما امیدوارم توانسته باشم که جبران کنم و در آینده هم به آن چیزی که می‌خواهم با کمک خداوند و دعای مردم برسم. من بچه روستا هستم و امیدوارم که دل مردم را شاد کنم.» همچنین 2 نماینده کشورمان دوشنبه و سه‌شنبه به رقابت با حریفان خود پرداختند و مجتبی گلیج نماینده ۹۷ کیلوگرم دوشنبه در نیمه نهایی مقابل اسنایدر امریکایی 3-2 در حالی که تا 3 ثانیه پیش از پایان دیدار از حریفش پیش بود، شکست خورد تا برای کسب مدال برنز جهان به مصاف نماینده مغولستان برود. عرفان الهی در 70 کیلوگرم که کشتی حساسی را برای کسب عنوان قهرمانی تیمی برعهده داشت، برابر نماینده ارمنستان شکست خود و از راهیابی به دیدار رده‌بندی بازماند.
جردن باروز  و 13 پیروزی مقابل ایرانی ها
جردن باروز، کشتی گیر نامدار جهان و المپیک از امریکا با پیروزی مقابل محمد نخودی در فینال وزن 79 کیلوگرم به پنجمین مدال طلای جهانی خود دست یافت و با احتساب طلای المپیک ۲۰۱۲ به رکورد ۶ طلای المپیک و جهانی هموطنش جان اسمیت رسید. جردن باروز ۳۳ ساله همچنین ۳ نقره جهانی را نیز در کارنامه خود دارد.
باروز تاکنون 13 بار کشتی با ایرانی ها را برده و به هیچ کشتی گیر ایرانی نباخته است. او 3 بار صادق گودرزی، 3 بار عزت الله اکبری، 2 بار پیمان یار احمدی و یک بار مرتضی رضایی قلعه، علیرضا قاسمی، زنده یاد سید علی موسوی، مصطفی حسین خانی و محمد نخودی را شکست داده است.