جنایات سازمان‌یافته با کارد سیب‌زمینی تنوری!

محمدحسین مهدویان سر صحنه سریال زخم کاری

شهروندآنلاین: بعد از گذشت حدود یک ماه از پخش آخرین قسمت سریال شبکه نمایش خانگی «زخم کاری»، صحبت‌های محمود حسینی‌زاد یک بار دیگر نام جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان را سر زبان‌ها انداخته است. نویسنده رمان «بیست زخم کاری» که به عنوان منبع اقتباس سریال «زخم کاری» شناخته می‌شود، در این صحبت‌های بحث‌انگیز و جنجالی سازندگان سریال «زخم کاری» از جمله شخص محمدحسین مهدویان را متهم کرده به اینکه «داستان ضد فساد اقتصادی گسترده و سازمان‌دهی‌شده رمان را تبدیل کرده‌اند به داستانی آبکی درباره عشق و حسادت سه چهار زن و‌ مردِ مسن دزد و کلاش و‌ تبلیغ تریاک و سیگار»…

حسینی‌زاد همچنین ادعا کرده که از همان ابتدا که صحبت اقتباس از رمان «بیست زخم کاری» پیش آمده، به ‌کارگردان سریال گفته که این ‌کتاب کشش سریال شدن ندارد، مگر اینکه آب به سریال بسته شود و البته از این نیز گفته که عایدی‌اش از این سریال (البته به همراه ناشر رمان) «مبلغی باورنکردنی! در حد یک دست کت و شلوار یک‌کم خوب» بوده است…

زخم کاری از نگاه نویسنده محمود حسینی‌زاد نویسنده رمان «بیست زخم کاری»

انتقادات محمودحسینی زاد، نویسنده رمان «بیست زخم کاری» از سریال «زخم کاری» جنبه‌های متعددی را شامل می‌شود. او درباره سریال محمدحسین مهدویان گفته که «شخصیت‌های این سریال پا در هوا هستند.»



محمودحسینی‌زاد همچنین درباره ماجراها و شخصیت‌های اضافه شده به سریال (مثلا در داستان «بیست زخم کاری» دختری به نام منصوره وجود ندارد و حاج‌عمو دو پسر به نام‌های منصور و ناصر دارد. اخوان وکیل به زن‌ها تمایلی ندارد و البته داستان مائده و میثم و تصادف هانیه و انتقام‌گیری عشقی نهایی هم زاییده تفکرات مهدویان است) نیز دل خوشی ندارد و می‌گوید که «در کل، روایت سریال حفره‌های متعددی داشت، در بخش آخر نیز واقعا چاله عظیمی تشکیل شد!»

نویسنده رمان «بیست زخم کاری» در حساب شخصی‌اش در توییتر، اما، محاسن سریال و البته دلیل موفقیت آن را در مواجهه با مخاطب مربوط به داشته‌هایی می‌داند که رمان در اختیار کارگردان سریال گذاشته است. او در این زمینه می‌گوید: «رمان ضرباهنگ خیلی تندی دارد و ‌حوادث در آن بی‌وقفه تعریف می‌شوند. سازندگان سریال هم از این تکنیک استفاده کرده‌اند که خب در سریال‌های ایرانی کم‌سابقه است. روایت خود سریال، اما بی‌منطق است و شخصیت‌ها، به‌خصوص شخصیت‌های اضافه شده نیز پا در هوا. یعنی کشش اصلی سریال به خاطر سرعت روایت آن است.»

اما از نظر آقای نویسنده «متاسفانه، سریال، رمان را کاملا از محتوا‌ خالی کرده و روایت فساد اقتصادی سازمان‌یافته رمان تبدیل شده به یک داستان بی‌منطق عشق و حسادت افراد میانسال و‌ تبلیغ تریاک و سیگار در دزدی و کلاشی»!…

درباره انتقادات موجود درباره کمرنگ شدن تدریجی موتور محرک داستان یا نقش سمیرا؛ اما، محمود حسینی‌زاد این اتفاق را هم مربوط به شخصیت‌پردازی سریال می‌داند و هم البته ساختار و مناسبات اقتصادی این سرزمین. او در این زمینه می‌گوید: «سمیرای داستان مثل لیدی مکبث موجب شر می‌شود به دلایلی، بعد کمرنگ می‌شود و در حاشیه می‌رود تا جنون و ناپدید شدن نهایی. به هر حال دنیای فساد گسترده اقتصاد در ایران، خیلی مردانه است!»

کت و شلوار در ازای رمان! سریال «زخم کاری»

محمودحسینی‌زاد، نویسنده رمان «بیست زخم کاری» که در توییتر به سوالات شماری از مخاطبان سریال «زخم کاری» پاسخ می‌داد؛ درباره مسائل قراردادی اقتباس و مفاد توافق او به عنوان نویسنده رمان با محمدحسین مهدویان به عنوان کارگردان سریال نیز گفت که خودش به عنوان نویسنده قراردادی با سازندگان سریال منعقد نکرده و همه این کارها را طبق روال قراردادهای نشر در ایران -که باید بعد از این درباره‌شان فکر دیگری کرد- ناشر به انجام رسانده است.

محمود حسینی‌زاد اما ادعاهای محمدحسین مهدویان درباره توافقش با نویسنده مبنی بر اقتباس آزاد از رمان را رد می‌کند و می‌گوید که «نه آقا، این هم از دروغ‌های مصلحت‌آمیز این طایفه ‌است. [آقای مهدویان] در یک ملاقات کوتاه، چند سوال کوتاه کرد، گفت همجنس‌گرایی اخوان را نمی‌تواند بگذارد (نشان دهد) و در جواب من که گفتم ‌کتاب کشش سریال‌شدن ندارد، مگر اینکه آب بسته شود، گفت ما هم به حدود ده‌ دوازده قسمت فکر‌ می‌کنیم. البته یک سوال هم کرد که صلاح نیست بگویم.‌ همین.»

اما اینکه عایدی مشخص نویسنده رمانی که به گفته دوست و دشمن و موافق و مخالف عامل اصلی موفقیت یک سریال پرهزینه چند ده میلیاردی بوده، از این سریال چه بوده؛ پرسشی است که شاید کنجکاوی خیلی‌ها را موجب شده باشد.

محمود حسینی‌زاد برای این‌جور فضول‌ها هم پاسخی دارد: «به ناشر مبلغی دادند باور نکردنی که واقعا هیچ‌کس باور نمی‌کند. واقعا و حقیقتا در حد خرید یک دست کت و شلوار یک ‌کم خوب. از این لباس هم شلوارش به من رسید! طبق قرارداد نشر.»

نویسنده «بیست زخم کاری» در پاسخ به مخاطبان با تاکید و صراحت بیشتری درباره قراردادش با سازندگان سریال صحبت می‌کند: «هیچ قراردادی وجود نداشت با من. خوشبختانه!»

جنایات سازمان‌یافته با کارد سیب‌زمینی تنوری

اما با تمام این نارضایتی‌ها و اعتراضات، آیا دست محمود حسینی‌زاد -یا هر نویسنده دیگری- در این‌جور مواقع به جایی بند نیست؟

نویسنده رمان «بیست زخم کاری» می‌گوید: «بارها تاکنون در مرافعات خیلی‌خیلی کوچک‌تر باخته‌ام، چون رابطه نداشتم. چه برسد به این مورد که آدم‌ با صاحبان واقعی «زر و زور» مواجه است و وزارتخانه‌های خیلی وزارتخانه! رمان را مطالعه ‌کنید، اینجور جاها مالکی را هم نابود می‌کنند، البته نه مثل سریال با کارد سیب‌زمینی تنوری!»

اما حالا بعد از موفقیت سریال «زخم کاری»؛ آیا موقعیت محمود حسینی‌زاد به عنوان نویسنده و البته خود رمان «بیست زخم کاری» بهتر از زمان‌هایی شده که نامی از این سریال در میان نبود؟

محمود حسینی‌زاد می‌گوید: «رمان برای بار دوم با اتهام سنگین‌تری توقیف شده است که داستانش یک‌کم‌ پیچیده‌تر ازاین حرف‌هاست. تا یکی دوماه بعد از ممنوع‌شدن چاپ مجدد کتاب، دیجیتالی فروش داشت، اما حالا آن هم ممنوع شده است»…