ساخت ۲ میلیون مسکن کلید خورد ثبت‌نام، وام 350 میلیونی و زمین رایگان

رستم قاسمی با اعلام این‌که تعهد ما  این است که چهار میلیون مسکن طی چهار سال در کشور احداث شود، اظهار کرد: برای احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال، نمی‌توان در هر سال تنها یک میلیون واحد مسکونی ساخت. چون ساخت و ساز مسکن یک و نیم تا دو سال زمان می‌برد. از این رو برای جبران این موضوع و حل مسئله زمان‌بندی در حال آغاز احداث دو میلیون واحد مسکونی هستیم.
وی تصریح کرد: استانداران به عنوان مسئول شورای مسکن استان در شناسایی و معرفی اراضی دولتی وزارت راه را همراهی کنند. زمین‌های درون شهرها که متعلق به دولت است باید شناسایی و به اداره کل استان اعلام شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این اراضی با تغییر کاربری در اختیار دهک‌های یک تا 5 جمعیتی برای اجرای طرح جهش تولید مسکن قرار خواهد گرفت، دو روز پیش گفت: تا 10 روز آینده، سامانه ثبت‌نام متقاضیان چهار میلیون واحد مسکونی قانون جهش تولید مسکن آماده می‌شود.
قاسمی ادامه داد: با توجه به تجربیات مسکن مهر و مسکن ملی، در اجرای قانون جهش تولید مسکن، واحدهای مسکونی در مناطقی که متقاضی وجود دارد، احداث خواهد شد و بنابراین جهش تولید مسکن بر اساس متقاضی محوری طراحی شده است.


وی افزود: اراضی مناسب، تسهیلات 300 تا 350 میلیون تومانی و خدمات رایگان و مناسب برای اجرای قانون جهش تولید در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. همچنین در شهرهای کوچک بنیاد مسکن آماده‌سازی زمین را انجام داده و به مردم برای احداث مسکن تخصیص می‌دهد. ضمن اینکه راه دیگر احداث مسکن در قانون جهش تولید با همکاری تعاونی‌ها و انبوه‌سازان است که در این رابطه اقدام خواهد شد.
ارائه زمین رایگان
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اصولا 40 درصد قیمت مسکن در شهرهای کوچک، مربوط به زمین است که مقرر شده در اجرای قانون جهش تولید بدون دریافت پول به مردم واگذار شود. همچنین بخشی از ساخت مسکن به احداث واحدهای مسکونی روستایی تعلق دارد. ضمن اینکه تسهیلات بسیار مناسبی برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده و یک موقعیت استثنایی ایجاد شده است، بنابراین، تمامی متقاضیان واقعی مسکن حتما در سامانه ثبت‌نام کنند.
قاسمی افزود: در این راستا تفاهم‌نامه احداث بخشی از این واحدها در حضور رئیس‌جمهور با بنیاد مسکن، صندوق تعاون، وزارت کار، بسیج و مجموعه کسانی که در حوزه توزیع مدیریت ساخت به ما کمک می‌کنند، امضا شد و به زودی عملیات اجرایی احداث دو میلیون واحد مسکونی آغاز می‌شود.
وی با اشاره به فرآیند شناسایی متقاضیان واحدهای مسکونی گفت: 520 هزار نفر با اسم و شماره ملی مشخص شده‌اند که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. اما در نهایت ثبت‌نام در این سامانه مشخص خواهد کرد که چه کسانی می‌توانند صاحب مسکن شوند.
همچنین محمود محمودزاده؛ معاون وزیر
راه و شهرسازی با تشریح جزئیات اولین جلسه شورای عالی مسکن‌،‌ گفت: از وزیر اقتصاد خواستیم تا برای اجرای قانون جهش تولید مسکن سالانه حدود 360 هزار میلیارد اختصاص یابد و بنا شد تا با رئیس جدید بانک مرکزی هم جلسه‌ای گذاشته شود.
وی افزود: عموماً ساخت مسکن در شهر‌های کمتر از 100 هزار نفر جمعیت توسط مردم صورت می‌پذیرد و ما پلاک را در اختیار چند خانوار قرار می‌دهیم و ساخت و ساز به صورت جمعی انجام می‌شود و در مقیاس‌های بالاتر، مسکن توسط تعاونی‌ها و سازندگان تولید می‌شوند. ملاک ما، ارزان‌ترین قیمت برای مردم است. هر کس که با کمترین قیمت و با کیفیت‌ترین سازه، مسکن تولید کند ما با آن وارد قرارداد می‌شویم.
شناسایی 2 میلیون و 500 هزار متقاضی
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تاکنون دو میلیون و 500 هزار متقاضی مسکن در کشور شناسایی و اکثر آن‌ها در سامانه وزارت راه و شهرسازی اعتبار‌سنجی شده‌اند.
محمودزاده درباره ارائه زمین توسط دستگاه‌ها برای ساخت مسکن، خبر داد: در جلسه‌ای که روز چهارشنبه داشتیم مصوب شد تا به دستور رئیس‌جمهور، استانداران سراسر کشور به عنوان رئیس کمیته تأمین زمین استان منصوب شوند و نسبت به تأمین زمین بر اساس نیاز‌های اعلام شده در شهر‌های مختلف اقدام کنند. موضوع دیگری که مطرح شد این است که اطلاعات تمام این اراضی که اسناد آن از طرف دولت در اختیار وزارت اقتصاد است طی 10 روز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و ظرف سه ماه هم دسترسی برخط به ما داده
شود.
وی افزود: علاوه بر این، همکاران ما در استان‌ها کار خود را نسبت به شناسایی این زمین‌ها شروع کرده اند که در حال حاضر این کار دربسیاری از شهر‌ها تمام شده و منتظر انتقال این اراضی در دو ماه هستیم و اگر در این دو ماه اتفاقی حاصل نشود از ماه سوم وزارت راه و شهرسازی می‌تواند درخواست انتقال سند را
بدهد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: دو میلیون و 500 هزار تفاهم‌نامه تاکنون امضا شده است؛ یعنی گروه‌های اجتماعی ذی‌ربط گروه‌بندی و ساماندهی شده اند و اکثر این‌ها در سامانه وزارت راه و شهرسازی اعتبارسنجی از نظر واجد شرایط بودن شده‌اند و الآن آماده اجرای این پروژه‌ها هستیم.
محمودزاده تصریح کرد: حداکثر ظرف ١٠ روز آینده ثبت‌نام در سامانه مجددا شروع شده و بر اساس نیازی که مردم اعلام می‌کنند، واحدهای مسکونی احداث خواهد شد.
با تاکید بر اینکه به اجرای قانون جهش تولید مسکن با تاکید دولت سیزدهم خوش‌بین است، گفت: بنیاد مسکن در قالب این طرح  ۴۰۰ هزار واحد مسکونی
می‌سازد.
رئیس بنیاد مسکن نیز در این باره اظهار کرد: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور و معاون اول، به اجرای قانون جهش تولید مسکن در برنامه زمان‌بندی تعیین ‌شده بسیار خوش‌بین هستم.
اکبر نیکزاد افزود: بنیاد مسکن در قالب قانون جهش تولید مسکن  200 هزار واحد در روستاها و 200 هزار واحد دیگر را در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت احداث می‌کند.