مشت همیشه نمونه خروار نیست

فرشید محمدی‪-‬ مشت همیشه نمونه خروار نیست و نباید رفتار درست یا نادرست یک شخص را به یک جامعه تعمیم دهیم و سپس نتیجه‌گیری کنیم. بر کسی پوشیده نیست که سالهاست مشکلات اجتماعی جوانان و نوجوانان جزو دغدغه‌های اساسی دولت‌ها بوده و بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی بر اهمیت آن تاکید داشته اند. آنچه پیداست پایین‌آمدن سن اعتیاد، بیکاری، عدم نظارت صحیح بر فضای مجازی، عدم تمایل متولدین دهه ۸۰ به دانشگاه همگی نشان از جدی‌بودن بحران اجتماعی و روانی بسیاری از نوجوانان و جوانان کشور می‌باشد که تاکنون برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده نشده است.
بعنوان یک جوان دهه هفتادی همواره بر این باور بوده‌ام که فرار رو به جلو و پاک کردن صورت مسئله یکی از اساسی‌ترین اشتباهات مدیران کشور در برابر بحران‌های موجود بوده و نپذیرفتن مشکلات نوجوانان و جوانان و نیافتن راهکارهای درست در نهایت منجر به عمیق‌تر شدن مشکلات آن‌ها میشود. در همین راستا شاید یکی از درس‌های ویروس کرونا از روز نخست تاکنون آن بوده که کرونا بدون توجه به جایگاه و پست افراد همه را به یک نحو زمینگیر میکند و لب کلام این است که باتوجه به جمعی بودن زندگی ما در جامعه در نهایت سود و زیان‌های اجتماعی بطور مساوی به حساب ما ریخته میشود و مشکلاتی که اکنون کم و بیش در جامعه با آن‌ها دست به گریبان هستیم اگر برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده نشود دیر یا زود همه‌ی ما را به دام می‌اندازد.
طی چند روز گذشته نوجوان علی لندی که بخاطر نجات یک پیرزن در سانحه آتش‌سوزی دچار سوختگی شده بود و جان خودش را از دست داد از سوی دفتر مقام معظم رهبری شهید نامگذاری شد و گویا داستان شجاعت این پسرک ایذه‌ای به کتاب‌های درسی نیز اضافه میشود. از اینرو برخی از تریبون به دست‌ها به سر دادن این شعار که نوجوانان و جوانان در این کشور خوب پرورش یافته‌اند و فاقد هرگونه مشکلات اجتماعی هستند باز در پی پاک کردن اصل ماجرا و نپرداختن به اصل قصه بودند. بدون تردید شجاعت و جوانمردی مرحوم علی لندی نشانی از این نیست که ما نسل نوجوان مسئولیت‌پذیر و فاقد مشکلی را تربیت کرده‌ایم، حقیقت این است که جوانان و نوجوانان چه دختر و چه پسر در جامعه با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند و باید برای آن‌ها علاجی اندیشید وگرنه در آینده این سرزمین به مشکلاتی بر میخورد که شاید برای درمان آن‌ها هزینه‌ای به مراتب سنگین‌تر از هزینه‌ پیشگیری لازم باشد.