امیرعبداللهیان: پیام شفاهی امریکا ملاک بازگشت به مذاکره نیست

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: امریکا پشت سر هم پیغام و پسغام می‌فرستد که ایران زودتر به مذاکرات وین برگردد؛ پیغام‌ها گاهی محتوای تهدید به خود می‌گیرد، زمانی هم شکل و شمایلی شبیه به تشویق. وزیر خارجه ایران روز پنج شنبه برای طرف مقابل روشن کرد که پیام‌های شفاهی امریکا و ادعا‌های بدون عمل سه کشور اروپایی برای بازگشت ایران به مذاکرات ملاک نیست.
در فاصله کمتر از ۱۲ ساعت، دو مقام امریکایی از ایران خواستند که هرچه زودتر پای میز مذاکره برگردد. از یک طرف «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا چهار شنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس به مذاکرات خود با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اشاره کرد و گفت که با او درباره از سرگیری گفتگو‌های وین صحبت کرده است: «من بار دیگر به لاوروف تأکید کردم که فرصت برای آن چشم‌انداز و علاقه‌ای که ما به اشتراک گذاشتیم کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود.» او گفت: «همانطور که قبلاً نیز گفته‌ام و همانطور که قبلاً درباره آن بحث کردیم، با توجه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران که با تعهدات برجامی و محدودیت‌های برجام برای چرخش سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر ناسازگار است و اورانیوم را تا ۲۰ درصد و حتی ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند، ما روز به روز بیشتر به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت مجدد به تعهدات برجامی دیگر مزایای این توافق (برجام) را احیا نمی‌کند.» هنوز ۱۲ ساعت از صحبت‌های بلینکن نگذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا با لحنی آغشته به تهدید گفت: «اگر ایران به وعده خود مبنی بر ازسرگیری روند مذاکرات وین در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در آینده نزدیک عمل نکند، واشنگتن مجبور می‌شود به دنبال راه‌های دیگری برای حل این مشکل باشد.» او البته نگفته که «راه‌های دیگر»‌ی که از آن صحبت کرده چه چیز‌هایی است، ولی گفت: «ایالات متحده امریکا «مصمم است از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.»‌مشاور بایدن افزود: «ما از همه ابزار‌هایی که در اختیار داریم استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که آن‌ها این کار را انجام نخواهند داد.»‌سالیوان که در مصاحبه با بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، گفت: «ما فقط شنیدیم ایران آماده است در عرض چند هفته به مذاکرات بازگردد. اگر اینطور نشود، ما باید برای یافتن راه دیگری برای پیشروی با متحدان و شرکای خود مشورت کنیم.» سالیوان تأکید کرد: «اگر واقعاً چنین باشد، ما به سرعت خواهیم دید که آیا ایرانی‌ها پای میز مذاکره جدی هستند یا فقط می‌خواهند به دفع‌الوقت بپردازند. ما قصد نداریم وارد این بازی شویم.»
گفتگو با طرف‌های کره‌ای و هندی
موازی با موضع‌گیری این دو مقام امریکایی، «رابرت مالی» نماینده امریکا هم با طرف‌های کره‌ای درباره ایران تلفنی صحبت کرد؛ گفت‌وگویی که به گفته «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا برای تسهیل احیای برجام انجام شده است. پرایس درباره رایزنی «رابرت مالی» گفته که این اولین گفتگو درنوع خود نیست و مالی به طور مداوم با همتایان خود در گروه P ۱+۵ و دیگر نقاط جهان از جمله حوزه هند-آرام در این‌باره رایزنی می‌کند. از محتوای مذاکرات چیزی به بیرون درز نکرده، ولی به گفته پرایس، امریکا و جمهوری کره در خصوص تسهیل بازگشت مشترک به تعهدات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم‌نظر هستند. او افزود: «ما از اجرای قاطع تحریم‌های فعلی از سوی جمهوری کره قدردانی می‌کنیم. این تحریم‌ها تا زمان بازگشت به تعهدات پابرجا خواهند ماند.»‌گفت‌وگوی مالی با طرف کره‌ای، یک هفته بعد از گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای کره‌ای‌اش انجام شد. امیرعبداللهیان در این گفتگو، از همتای خود چونگ ایویی‌یونگ خواسته بود در مسیر کمک به دسترسی تهران به دارایی‌هایش در بانک‌های کره‌جنوبی تلاشی دوچندان کند. چونگ ایویی‌یونگ هم به امیرعبداللهیان اطمینان داد که کره‌جنوبی حداکثر تلاش خود را در این زمینه کرده و از جمله به ایران در تهیه اقلام بشردوستانه یاری رسانده است. امیرعبداللهیان هفته قبل هم گفته بود که به یکی از کسانی که در نیویورک حامل پیام امریکایی‌ها برای او بوده، گفته که اگر امریکایی‌ها نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلاً ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مربوط به خود ما را در بانک‌های خارج از کشور آزاد کنند یا به کشور برگردانند. او روز پنج شنبه هم در بیروت گفت: «در صورت وجود نیت واقعی در طرف‌های مقابل و بازگشت همه آن‌ها به تعهدات خود، تهران هم به تعهداتش بازمی‌گردد.» او تأکید کرد: «پیام‌های شفاهی امریکا و ادعا‌های بدون عمل سه کشور اروپایی برای بازگشت ایران به مذاکرات ملاک نیست.» وزیر امور خارجه اضافه کرد: «بر اساس اقدامات عملی طرف‌های مقابل از جمله لغو تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان تصمیم‌گیری و عمل می‌کنیم.» او تصریح کرد: «در توافق هسته‌ای ایران تنها کشوری است که تا آخرین لحظه به تعهداتش پایبند بوده و این روش را در صورت رفتار متقابل طرف‌های برجام احیا خواهیم کرد.» طرف امریکایی روز پنج شنبه علاوه بر کره‌جنوبی با مقام‌های هندی هم گفتگو کرد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای گفته که وندی شرمن در دهلی نو دیداری «مفصل» با وزیر خارجه هند داشته و با او درباره «همگرایی» منافع امریکا و هند در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی رایزنی کرده است. در این بیانیه آمده است: «معاون وزیر خارجه امریکا و وزیر خارجه هند علاوه بر این به مرور مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله افغانستان، ایران، روسیه و چین پرداختند.»