درمیان مردم کرانه خلیج فارس

آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در ششمین سفر استانی خود بار دیگر به جنوب ایران رفت، استان بوشهر که با‌وجود تلاش‌های سال‌های گذشته‌های مدیران جمهوری اسلامی، هنوز تا نقطه مطلوب توسعه فاصله دارد. رئیس جمهوری سفر به بوشهر را نیز مانند پنج سفر گذشته، با دو رویکرد انجام داد؛ دیدارهای رو در رو و صمیمی با مردم و بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های ملی و استانی. با این توضیح و تأکید که آیت‌الله رئیسی، در این سفر هم تأکید کرد که همچون سفرهای گذشته، پیش از انجام سفر بررسی‌های کارشناسی نسبت به وضعیت استان و مشکلات مردم این منطقه انجام شده تا بررسی‌ها دقیق‌تر و تصمیم گیری‌ها، هدفمندتر باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی از این سفر فشرده، اما پر برنامه و به نسبت پرتحرک و شلوغ است، سفری که از شمال تا جنوب استان را در بر گرفته و کارگران و مدیران پروژه‌ها و مردم شهرهای مختلف استان، فرصت دیدار و گفت‌و‌گو با رئیس جمهوری و مسئولان عالی رتبه دولت را پیدا کردند.
مشکلات بوشهر قابل تحمل نیست
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهوری کشورمان که صبح روز گذشته به همراه وزرای نفت، کشور، اقتصاد، نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان انرژی اتمی وارد بوشهر شده بود، همان ابتدا اعلام کرد که با وجود ظرفیت‌های فراوان بوشهر آسیب‌های‌‌اجتماعی، مشکلات و بیکاری مردم این استان را قابل تحمل نمی‌داند و معتقد است باید برای حل مشکلات و محرومیت‌های استان در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گام‌های مؤثری برداشته شود. رئیسی همچنین با اعلام اینکه پیش از انجام سفر بررسی‌های کارشناسی نسبت به وضعیت استان و مشکلات مردم این منطقه انجام شده است، بر ضرورت فعال شدن ظرفیت‌های بوشهردر حوزه‌های کشاورزی، شیلات، نخیلات و بخش نفت، گاز و پتروشیمی تأکید کرد.
پیشرفت کم پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر – عسلویه قابل توجیه نیست


آیت‌الله رئیسی در این سفر استانی از پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر- عسلویه بازدید کرد و با بیان اینکه پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه پس‌از ۱۴ سال، قابل توجیه نیست، گفت: مصمم هستیم در تکمیل و راه‌اندازی پروژه خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه شتاب ایجاد کنیم.
رئیس جمهوری اتصال به خطوط راه‌آهن را از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر دانست و افزود: مدیران طرح باید برای تکمیل و راه‌اندازی این خط آهن تلاش مضاعف کنند. تأخیر در اجرای پروژه‌ها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات می‌شود، لذا باید برای اتمام پروژه‌ها همت جدی وجود داشته باشد و اعتبارات این پروژه حتماً در بودجه سال آینده گنجانده ‌شود.
رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده و متنوع استان بوشهر، نیز گفت: با ظرفیت‌های عظیمی که در استان وجود دارد، نباید مردم این منطقه با مشکلاتی همانند کم‌آبی مواجه باشند و همه باید تلاش کنیم شرایط مطلوب برای آرامش خاطر مردم ایجاد شود.
رئیس جمهوری تأکید کرد: مشکلات استان بوشهر قابل حل است و در دولت مصمم هستیم طرح‌هایی را که در استان به سرانجام نرسیده، پیگیری و نهایی کنیم.
حل مشکل آب نخلستان‌های بوشهر در اولویت است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از این سفر از نخلستان‌های شهرستان اهرم استان بوشهر بازدید کرد و با حضور در آلاچیق کشاورزان از نزدیک با آنان به گفت‌و‌گو نشست.
کشاورزان و نخل‌کاران در این گفت‌و‌گوی بی‌واسطه و رو در رو، با ابراز خوشحالی از حضور آیت‌الله رئیسی در جمع خود، مشکلات و پیشنهادهای خود را بویژه درباره رفع مشکل آب مطرح کردند.
رئیس جمهوری نیز پس از شنیدن مشکلات کشاورزان و نخل‌کاران، وزیر جهاد کشاورزی و استاندار بوشهر را موظف کرد مشکلات مطرح شده را در اسرع وقت رسیدگی و برطرف کنند.
رئیسی همچنین در سخنان کوتاهی با تأکید بر همت جدی دولت برای رفع مشکل آب با همراهی کشاورزان، گفت: یقین داشته باشید با همت یکدیگر اجازه نخواهیم داد برای نخلستان‌های استان مشکل اساسی ایجاد شود.
رئیس جمهوری طرح اصلاح آبیاری نخلستان‌های استان را از موضوعات اولویت‌دار دانست و گفت: دولت مبلغ مورد نیاز را برای تکمیل هر چه سریع‌تر سد خائیز اختصاص می‌دهد تا این سد در کمترین زمان به بهره‌برداری برسد و مشکل آب کشاورزان استان تا حدودی برطرف شود.
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به ضرورت اختصاص اعتبارات لازم برای احداث سد «باهوش» در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: احداث این سد برای رفع مشکلات کشاورزی استان ضروری است و باید با تأمین منابع آن، هر‌چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.
مهلت سه ماهه برای تعیین تکلیف اموال تملیکی گمرک بوشهر
رئیس جمهوری همچنین در بازدید از انبارهای اموال تملیکی استان بوشهر با تأکید بر ضرورت مشخص شدن وضعیت اموال موجود در انبارهای اموال تملیکی، برای تعیین تکلیف اجناس موجود در انبارهای گمرک استان بوشهر مدت زمان سه ماهه تعیین کرد.
آیت‌الله رئیسی در این بازدید پس از استماع گزارش دادستان استان بوشهر و مسئولان گمرک استان از میزان، نوع و دلایل رسوب اموال و کالاهای وارداتی در انبارهای گمرک، گفت: لازم است قوه قضائیه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های ذیربط، در این باره همکاری کنند و برای روشن شدن تکلیف اجناس و کالاهای موجود در این انبارها در سه ماه آینده برنامه‌‌ریزی و اقدام کنند.
دولت از صنایع کشتی‌سازی حمایت می‌کند
رئیس جمهوری در ادامه برنامه‌های سفر به استان بوشهر در جزیره صنعتی صدرا حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف طرح توسعه میدان نفتی رشادت و نیز مراحل تکمیل کشتی اقیانوس پیمای «افراماکت ۲»، با توضیحات وزیر نفت و مدیران این مجموعه صنعتی، در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفت.
آیت‌الله رئیسی در این بازدید ضمن قدردانی از تلاش‌های ارزشمند انجام شده درحوزه نفت و گاز و کشتی‌سازی، گفت: کشتی‌سازی و طراحی و ساخت سکوهای دریایی از نمادهای تولید قدرت برای کشور محسوب می‌شود. او گفت: تلاش برای خودکفایی در حوزه‌های مختلف صنعتی در حقیقت نمادهایی از مبارزه با زیاده‌خواهی مستکبران جهانی است و هر کارگر و کارآفرینی که در این مسیر حرکت می‌کند، در مسیر مقابله با زیاده‌خواهان قرار دارد.
رئیسی همچنین بر اهمیت بومی‌سازی صنعت کشتی‌سازی تأکید کرد و افزود: دولت با همه توان از صنایع کشتی‌سازی و دریایی کشور حمایت خواهد کرد.
رئیس جمهوری همچنین با حضور در مؤسسه صنعتی - دریایی شهید محلاتی سپاه پاسداران، از مراحل ساخت و تکمیل شناور شهید سلیمانی دیدن کرد. دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و مسئولان مجتمع شهید محلاتی از مراحل مختلف طراحی، ساخت و تعمیر شناورهای دریایی به رئیس جمهوری گزارش دادند.
رئیس جمهوری در این بازدید که با سالروز حماسه دریادلان نیروی دریایی سپاه در مقابله با متجاوزان امریکایی همزمان شده بود، یاد شهیدان بویژه شهید نادر مهدوی را که دلاورانه در مقابل تجاوز بیگانگان ایستاد، گرامی داشت و گفت: فعالیت‌هایی که برای طراحی و ساخت شناورها در کلاس‎های مختلف انجام می‌شود، جلوه‌ای از خودکفایی است و در فعال کردن اقتصاد دریا و جلوگیری از خروج ارز از کشور نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
رئیسی در جمع کارگران شاغل در این مجموعه بر لزوم بومی کردن فناوری صنعت کشتی‌سازی و استفاده از نیروهای بومی در مراکز صنعتی و کشتی‌سازی استان بوشهر تأکید کرد.
دیدار با مردم دلوار و بازدید از نیروگاه اتمی
رئیس جمهوری روز گذشته از نیروگاه اتمی بوشهر نیز بازدید کرد. اما پیش از این بازدید، به شهر دلوار رفت و ضمن بازدید از محل خانه موزه رئیسعلی دلواری، با جمعی از مردم دلوار که در این محل حضور داشتند، دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در جمع مردم، با تأکید بر اینکه راه «رئیسعلی دلواری» در مقاومت و ایستادگی مقابل متجاوزان بیگانه همچنان ادامه دارد، گفت: شهدای عالیقدری که مردم این خطه تقدیم انقلاب اسلامی کردند، نشان ‌دهنده آن است که مقاومت، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی همیشه در وجود ایرانیان بوده و خواهد بود. او با اشاره به سالگرد شهادت شهید نادر مهدوی‌ در مقابله با متجاوزان بیگانه، گفت: مقاومت شهید مهدوی و همرزمانش نشان دهنده ادامه همان راه رئیسعلی دلواری است و در این مسیر مدافعان حرم که در برابر متجاوزان به حریم اهل بیت(ع) ایستادگی کردند نیز همان ادامه دهندگان راه دلواری هستند. آیت‌الله رئیسی نماز ظهر و عصر را در منزل رئیسعلی دلواری اقامه و پس از آن با شماری از خانواده‌های معظم شهیدان استان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهوری پس از بازدید از بخش‌های مختلف نیروگاه اتمی بوشهر و فازهای در حال توسعه آن نیز با تأکید بر اینکه سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و از آن کوتاه نخواهیم آمد، گفت: خوشحالیم که نیروگاه بوشهر در نهایت ظرفیت اسمی خود در حال بهره‌برداری است و هزار مگاوات برق تولید می‌کند.
آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: این میزان، در فازهای توسعه‌ای آن، به سه برابر افزایش خواهد یافت و در عین حال، سازمان انرژی اتمی مأموریت دارد که ظرفیت تولید برق کشور را به 10 هزار مگاوات برساند. او گفت: تأمین بخشی از آب بوشهر از طریق آب شیرین کن هسته‌ای هم یکی دیگر از مأموریت‌هایی است که ما از این سازمان انتظار داریم.