تایید یک اشتباه از سوی ظریف با واکنش تند اصولگرایان روبه‌رو شد جنجال اظهارات تازه ظریف

اظهارات اخیر محمد جواد ظریف در کلاب هاوس درباره برجام و اشتباه او بازتاب وسیعی یافته و با انتقاد شدید اصولگرایان روبه‌رو شده است.
به گزارش فرارو، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازده در جدال‌های داخلی بر سر برجام در مجلس گفته بود کلمه تعلیق در برجام وجود ندارد، اظهار نظری که درست نبوده است.
حالا ظریف در اتاق گفت‌وگو کلاب‌هاوس در‌این‌باره توضیح داد. او با تایید اینکه در ضائم برجام کلمه «تعلیق» وجود دارد، گفت: «من در مجلس گفتم، کلمه «تعلیق» در برجام نیست، اشتباه از من بود؛ البته این دلیل بر این نیست که برجام را نخواندم، واقعیت این است که به کسانی که ضمائم را مذاکره می کردند، دستورالعمل داده بودیم که از بعضی عبارات استفاده نشود، در لحظات آخر اما که یکی از ضمیمه های برجام داشت مذاکره میشد، نماینده اروپا گفته بود که ما تحریم های ایران را لیفت و لغو می کنیم، اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگه ای هستند را نمی توانیم «لیفت» بکنیم البته تا زمانیکه کل تمام تحریم‌ها مثل تحریم نظامی و غیره که براساس قطعنامه شورای امنیت بودن برداشته شود، لذا این را الان ساسپند (تعلیق) میکنیم و بعد آن وقت لیفت (لغو) می‌کنیم.»
او افزود: “لذا این بحث تعلیق به امریکا هیچ ربطی نداشت و به تحریم های اروپا ارتباط داشت. آنهم نه درمورد تحریم های کنونی، بلکه در مورد تحریم هایی که قرار بود بعدا برداشته بشود. چهار بار یا سه بار کلمه ساسپند در ضمیمه استفاده شده بود. این را مذاکره کننده ما که داشت ریز اینها رو بحث می‌کرد و در لحظات آخر اضافه شده بود، به ما اطلاع نداده بود. اما دوستان آمدند از این ذره استفاده کردند و گفتند ظریف برجام را نخواند که ظلم بزرگی به واقعیت و حقیقت نبود، اگر از غربی ای بپرسید حتما می گویند این دروغ است.


ظریف تاکید کرد که این موضوع در ضمائم وجود دارد و نه در خود برجام.
این اظهار نظر وزیر خارجه دولت روحانی با حمله اصولگرایان روبه‌رو شده است. کاربران اصولگرا ظریف را متهم به «دروغگویی» کردند. برخی نیز ادعای قدیمی نخواندن برجام از سوی او را مطرح کردند. عده‌ای هم معتقدند ظریف باید محاکمه شود
سخنان ظریف مثل سخنان روحانی درباره بنزین است!
زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان ظریف گفت: «اعتراف اخیر محمدجواد ظریف که ۸ سال وزیر خارجه جمهوری اسلامی بوده و هشت سال وقت و توان کشور را معطل برجام کرد نشان از ناکارآمدی و اهمال در منافع ملی و حقوق ملت ایران دارد.»
او افزود: اینکه ظریف اعتراف کرده اطلاعی نداشته که تحریم‌ها در برجام تعلیق شده و تصور کرده که لغو تحریم‌ها در برجام وجود دارد شبیه آن چیزی است که حسن روحانی در موضوع گرانی بنزین اعلام کردند و گفتند من مطلع نبودم و صبح روز جمعه مطلع شدم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همان‌طور که حوادث آبان ۹۸ و پس از گرانی بنزین موجب خسارات زیادی به منافع ملی و امنیت و جان و مال مردم شد، در موضوع برجام هم شاهد آن هستیم که دولت حسن روحانی که بزرگترین دستاورد خود را برجام می‌دانست با اهمال و انفعال در برابر غرب مواجه شد که این کار آنها باعث تضییع حقوق ملت و حقوق من و منافع ملی شد.
الهیان گفت: بسیار بعید است که شخص وزیر خارجه که مسئول مستقیم برجام بوده است از متن برجام بی اطلاع باشد زیرا برجام از سطح بالایی از اهمیت برخوردار بود و ما بی اطلاعی آقای ظریف از عدم مطالعه متن برجام را نمی‌پذیریم.
او تاکید کرد: «باید عدم اطلاع آقای ظریف از متن برجام به صورت دقیق پیگیری و با افراد خاطی برخورد شود زیرا ابعاد و سطح موضوع بسیار وسیع است چراکه برجام تاثیرات بالایی در داخل و بین‌الملل داشته و تبعاتی مانند معطل کردن کشور و اقتصاد کشور داشته است.»
تیم مذاکره کننده سابق باید پاسخگو باشند
حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا هم درباره سخنان ظریف گفت: صحبت‌هایی که اکنون آقای ظریف عنوان می‌کند، رافع مسئولیت ایشان نبوده و عذر بدتر از گناه است.
او افزود: یک ملتی به آقای ظریف اعتماد کرده و ریش و قیچی را به دست ایشان داده تا از منافع یک کشور دفاع کند بنابراین چطور ممکن است ایشان بر سر متنی توافق کند که اطلاعی از محتوای آن به ویژه کلمات حساسی که در آن درج شده، نداشته باشد؟ در حالی که مجلس بارها این موضوع را در جلسات مطرح و آقای ظریف انکار کرده است.
او افزود: وقتی مسئول ارشد مذاکره کننده ما در این حد اطلاع ندارد چه توقعی است که مردم، مسئولان و رهبری به اینها اعتماد داشته باشد؟ ما خوشحال بودیم که گرچه به آمریکا اعتماد نداریم اما به تیم مذاکره‌کنندگان‌مان اعتماد داریم.
سایر اخبار این روزنامه
در ششمین سفر استانی ابراهیم رئیسی به استان بوشهر مطرح شد عزم جدی دولت برای محرومیت‌زدایی محمدعلی وکیلی آنچه از آقای کروبی شنیدیم امیر عبداللهیان با حسن نصرالله دیدار کرد دیپلماسی اقتدار در ارسال سوخت ماریا رِسا و دیمیتری موراتف جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد پرنده صلح روی شانه دو خبرنگار تایید یک اشتباه از سوی ظریف با واکنش تند اصولگرایان روبه‌رو شد جنجال اظهارات تازه ظریف «ابتکار» راهکارهای کنترل تورم در کوتاه‌مدت و بلندمدت را بررسی کرد سنگ بزرگ تورم پیش پای رئیس جدید بانک مرکزی در یک عملیات تروریستی صورت گرفت ده‌ها کشته و زخمی در انفجار یک مسجد شیعیان در قندوز افغانستان سیدحسن خمینی: بپذیریم که همه یک‌اندازه رای داریم نه بیشتر امیرعبداللهیان: مذاکرات بین تهران و ریاض سازنده است قدردانی آمریکا از کره جنوبی به خاطر اجرای تحریم‌ها علیه ایران آیا تحریم‌ها ایران را به یک کشور «موز فروش» بدل کرده‌اند؟ ضعف اقتصاد ایران از نظر «شاخص پیچیدگی اقتصادی» ترکیه به دنبال خرید ۴۰ فروند اف-۱۶ از آمریکا