«ابتکار» راهکارهای کنترل تورم در کوتاه‌مدت و بلندمدت را بررسی کرد سنگ بزرگ تورم پیش پای رئیس جدید بانک مرکزی

کیمیا نجفی
علی صالح‌آبادی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد.
علی صالح‌آبادی متولد سال ۱۳۵۷ در سبزوار بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) است. وی، مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور بوده است. علی صالح‌آبادی در اول آذر سال ۱۳۸۴، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد. در خرداد سال بعد و پس از تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رئیس سازمان انتخاب شد و حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت و آذر ماه ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا کرد. در سوابق اجرایی صالح‌آبادی مسئولیت‌هایی همچون مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرج و مسئول بررسی‌های سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، سازمان تامین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) دیده می‌شود.
برنامه‌ای برای کاهش تورم


علی صالح‌آبادی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد. وی پس از انتصاب به ریاست کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی با اشاره به معضل تورم در کشور گفته است: «بانک مرکزی باید نظارت موثر بر مصرف تسهیلات بانکی داشته باشد و این نظارت قطعاً در تورم اثرگذار است؛ اگر سرمایه‌ها به بخش‌های غیرمولد برود و نظارت بر مصرف تسهیلات وجود نداشته باشد موجب تورم می‌شود، در حالی که حمایت از تولید و کمک به بخش تولید در جامعه می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند و همچنین از تورم هم جلوگیری می‌کند.»
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: «موضوع کنترل اضافه برداشت‌ها هم در تورم بسیار مهم است و اینکه بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند موجب افزایش پایه پولی و نقدینگی و تورم در جامعه می‌شود.»
وی گفت: «یکی از برنامه‌های جدّی بانک مرکزی این است که با کمک و همکاری سیستم بانکی، ناترازی‌هایی که امروز در شبکه بانکی، دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی و همچنین ناترازی در درآمد و هزینه سیستم بانکی وجود دارد، با همکاری سیستم بانکی و بانک‌ها مرتفع کنیم به گونه‌ای که اضافه برداشت‌های بانک‌ها از بانک مرکزی کنترل شود که این موضوع بر تورم اثرگذار است.»
ضرورت توجه به کسری بودجه
ضرورت کنترل تورم از جمله مسائلی است که تیم اقتصادی دولت‌ها در هر دوره به آن تاکید داشته‌اند. اما اینکه چگونه می‌توان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت معضل تورم در اقتصاد کشور را مدیریت کرد پرسشی است که کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی را برای آن مطرح می‌کنند. سیاوش غیبی‌پور، دکترای اقتصاد با اشاره به انتصاب علی صالح‌آبادی به عنوان رئیس بانک مرکزی و همچنین با اشاره به راهکارهایی برای کنترل تورم در کوتاه‌مدت به «ابتکار» گفت: ما در دو هفته اخیر سه تغییر داشته‌ایم که می‌تواند کنترل تورم را آسان‌تر کند. اولین تغییر بخشنامه‌ای بود که آقای محسن رضایی برای موضوع ارز صادر کردند، این بخشنامه برای هماهنگی‌های ارزی برای صادرات، واردات و بازگشت ارز است. تغییر بعدی انتخاب رئیس بانک مرکزی است و تغییر سوم هم که رئیس جمهور هم به آن اشاره کرده‌اند این بود که انتخاب رئیس بانک مرکزی با هماهنگی وزیر اقتصاد بوده‌ و این مسئله نشان می‌دهد که تیم اقتصادی دولت اکنون هماهنگ شده است. حالا که بین تیم اقتصادی دولت هماهنگی به وجود آمده، بخشنامه‌ای برای موضوع ارز صادر شده و مدیریت بانک مرکزی هم تازه نفس است می‌توان امیدوار بود که چالش‌هایی همچون تورم به مرور زمان مدیریت شود. اولین راهکاری که می‌تواند در کوتاه‌مدت مسئله تورم را کنترل کند، توجه به کسری بودجه است. هنگامی که کسری بودجه اتفاق می‌افتد یکی از راه‌های تامین آن تغییر نرخ ذخایر بانک‌ها نزد بانک مرکزی است که با وجود شرایط فعلی بانک‌های ایران هرگونه انبساط و انقباض پولی مطلوب جامعه نخواهد بود.
وی افزود: راه دیگر برای تامین کسری بودجه چاپ اوراق است. خرید اوراق باید دارای جاذبه باشد اما آنطور که به نظر می‌رسد اکنون جاذبه‌ای در این بخش نداریم.
این دکترای اقتصاد اظهار کرد: سومین راه تامین کسری بودجه که در اقتصاد ما شناخته شده بوده و جامعه با آن و اثراتش آشنایی کامل دارند استقراض از بانک مرکزی است. این راه بدون شک پدیده ناخوشایند تورم را به همراه خواهد داشت و تیم اقتصادی باید به تبعات استفاده از این راهکار که همان تورم است توجه داشته باشند.
حذف نان به اضافه تخم‌مرغ
غیبی‌پور با اشاره به کوچک‌ شدن سفره‌های مردم ادامه داد: اکنون تورم گریبان خانوارها را گرفته است و اصطلاح نان به اضافه تخم‌مرغ هم از سفره‌ها در حال دور شدن است. بنابراین برای نجات خانوارها از شرایط به وجود آمده باید به تبعات استقراض از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه توجه ویژه شود.
وی افزود: اکنون امید است که با هماهنگی‌های به وجود آمده میان تیم اقتصادی دولت اقتصاد به سمت و سوی مناسب‌تری سوق داده شود.
این دکترای اقتصاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران تاکید کرد و در این خصوص ادامه داد: اگر بانک مرکزی با هماهنگی با وزارت خارجی بتواند بخشی از منابع مسدود شده ایران را بازگرداند قطعا در کوتاه‌مدت تاثیراتی را بر تورم خواهد داشت.
غیبی‌پور در ادامه گفت‌وگو به راهکاری در بلندمدت برای کنترل و مدیریت نرخ تورم اشاره کرد و گفت: راهکاری که در بلندمدت می‌تواند تورم در اقتصاد را مدیریت کند این است که دولت نرخ تورم در سال‌های آتی را هدف‌گذاری کند. به بیانی روشن‌تر دولت‌ها برای کنترل و مدیریت بهتر، نرخ تورم را هدف‌گذاری می‌کنند و فرض کنید می‌گویند برای سال بعد باید تورم ۱۲ درصد باشد. این هدف نیازمند شرایطی خواهد بود و تغییراتی را ایجاد می‌کند.
وی افزود: هنگامی که تورم هدف‌گذاری شود باید نرخ تولید، مسیر نرخ ارز و مسیر واردات و صادرات مشخص شود. اما اصلی‌ترین عاملی که ما را به نرخ تورم هدف‌گذاری شده نزدیک می‌کند تولید است و باید به وضعیت تولید توجه شود.
سایر اخبار این روزنامه
در ششمین سفر استانی ابراهیم رئیسی به استان بوشهر مطرح شد عزم جدی دولت برای محرومیت‌زدایی محمدعلی وکیلی آنچه از آقای کروبی شنیدیم امیر عبداللهیان با حسن نصرالله دیدار کرد دیپلماسی اقتدار در ارسال سوخت ماریا رِسا و دیمیتری موراتف جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد پرنده صلح روی شانه دو خبرنگار تایید یک اشتباه از سوی ظریف با واکنش تند اصولگرایان روبه‌رو شد جنجال اظهارات تازه ظریف «ابتکار» راهکارهای کنترل تورم در کوتاه‌مدت و بلندمدت را بررسی کرد سنگ بزرگ تورم پیش پای رئیس جدید بانک مرکزی در یک عملیات تروریستی صورت گرفت ده‌ها کشته و زخمی در انفجار یک مسجد شیعیان در قندوز افغانستان سیدحسن خمینی: بپذیریم که همه یک‌اندازه رای داریم نه بیشتر امیرعبداللهیان: مذاکرات بین تهران و ریاض سازنده است قدردانی آمریکا از کره جنوبی به خاطر اجرای تحریم‌ها علیه ایران آیا تحریم‌ها ایران را به یک کشور «موز فروش» بدل کرده‌اند؟ ضعف اقتصاد ایران از نظر «شاخص پیچیدگی اقتصادی» ترکیه به دنبال خرید ۴۰ فروند اف-۱۶ از آمریکا