امیرعبداللهیان: مذاکرات بین تهران و ریاض سازنده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در بیروت گفت‌وگوهای خوبی با مقامات عالی این کشور داشتم.
به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با بیان اینکه گفت‌و‌گوهای بسیار مهمی با مقامات لبنان از جمله رئیس جمهوری، رئیس مجلس، نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور داشتم، گفت: بخشی از این گفت‌و‌گوها به مسائل دو جانبه و وضعیت اقتصادی این کشور معطوف بود. ما در این گفت‌و‌گوها اعلام کردیم که با احترام به استقلال و حاکمیت اصلی این کشور در چارچوب روابط تهران- بیروت آماده هستیم که با لبنان برای عبور از بحران اقتصادی همه گونه همکاری داشته باشیم.
وی همچنین با بیان اینکه ما آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم گفت: همچنین در جریان ملاقات با مقامات لبنان اعلام کردیم که ایران آمادگی دارد که با مشارکت دو کشور و صدور خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران دو نیروگاه هزار مگاواتی در این کشور ایجاد کند. تا به رفع مشکل انرژی در این کشور کمک کنند.
وی همچنین با بیان اینکه کشورهای منطقه اجازه نمی دهند جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورهای منطقه به نتیجه برسد گفت: ما می توانیم از مسیر همکاریهای منطقه ای بر مشکلات فائق آیم.


وزیر امور خارجه همچنین در مورد گفت و گوهای ایران و عربستان سعودی نیز گفت: گفت و گوهای ایران و سعودی در مسیر درست خود قرار دارد ما نیازمند همکاری و رایزنی های بیشتر هستیم تا نسبت به اجرای توافقاتی که تا این مرحله رسیده ایم اقدام کنیم و نسبت به اجرای این توافقات در زمان درست خود دو طرف اطلاع رسانی می‌کند.
وی با بیان اینکه از استمرار این گفت و گوها و به نتیجه رسیدن آنها که به نفع دو طرف و منطقه است استقبال می‌کنیم.
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه ما قطع کننده رابطه دیپلماتیک با عربستان نبودیم و این تصمیمی بود که عربستان چند سال پیش اتخاذ کرد ادامه داد: ما مذاکرات موجود بین دو کشور را سازنده می دانیم و امیدواریم به نتایج مناسبی برای دو طرف برسد. ایران و عربستان کشورهای مهمی در منطقه هستند نقش دو کشور در کمک به توسعه پایدار و امنیت پایدار در منطقه مهم است ایران به نقش سازنده خود در منطقه ادامه می دهد و ما معتقدیم گفت و گوها و همکاریهای درون منطقه ای رمز مهمی برای کمک به پیشرفت منطقه و ایجاد امنیت و صلح در آن است. وزیر خارجه کشورمان همچنین با تاکید بر اینکه بررسی ها در مورد روند مذاکرات وین در تهران در حال نهایی شدن و اتمام است، گفت: ما به مذاکرات وین برمی گردیم این مذاکرات به زودی آغاز می شود اما وقت خود را برای مذاکره صرفا جهت مذاکره کردن تلف نمی کنیم و برای ما مهم است که طرفهای مقابل به تعهدات خود عمل کنند و این گفت و گوها نتیجه ملموسی برای ایران داشته باشد.
وی افزود: ما در این فرآیند رفتار آمریکایی‌ها را ملاک قرار می دهیم و اگر رفتار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مبتنی بر بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان باشد می توان به مذاکرات وین خوش‌بین بود.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دولت جدید ایران برنامه توسعه اقتصادی پایداری را به عنوان مسیر اصلی اقتصادی کشور تعیین کرده است و در این مسیر حرکت می کند گفت: ما اجرا و پیاده کردن برنامه توسعه اقتصادی کشور را به مذاکرات وین گره نخواهیم زد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحرکات صهیونیستها در منطقه قفقاز و مرزهای آذربایجان ادامه داد: اجازه نمی دهیم که صهیونیستها در همسایگی ما عامل ناامنی منطقه شوند. در آینده نه چندان دور نتیجه اقدامات ما را برای صلح در منطقه خواهید دید.
وی گفت : ما در تعامل منطقه ای خود و تعامل با همسایگانمان اجازه هیچ گونه تحرک اطلاعاتی به اسرائیل نمی دهیم.
وزیر خارجه افزود: مردم و حکومت آذربایجان نیز در این مسیر نقش واقعی خود را به عمل می آورند ما حضور امنیتی رژیم صهیونیستی در خاک آذربایجان را به نفع حکومت و مردم این کشور نمی دانیم.
امیرعبداللهیان در ادامه به بخشی از رایزنی‌های خود با مقامات لبنان اشاره کرد و گفت: ما در این گفت و گوها اعلام کردیم که عراق و افغانستان از تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران مستثنی شده اند و معتقدیم لبنان نیز می تواند جزو این کشورهای استثنا قرار بگیرد. چنانکه بتواند تعامل تجاری‌اش را با تجار و بازرگانان ایرانی گسترش و ارتقا دهد. ما گفت‌وگوهای مهمی با مقامات رسمی لبنان داشتیم و منتظر نتایج بررسی‌های این گفت‌و‌گوها و مطالب مطرح شده می‌مانیم.
سایر اخبار این روزنامه
در ششمین سفر استانی ابراهیم رئیسی به استان بوشهر مطرح شد عزم جدی دولت برای محرومیت‌زدایی محمدعلی وکیلی آنچه از آقای کروبی شنیدیم امیر عبداللهیان با حسن نصرالله دیدار کرد دیپلماسی اقتدار در ارسال سوخت ماریا رِسا و دیمیتری موراتف جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد پرنده صلح روی شانه دو خبرنگار تایید یک اشتباه از سوی ظریف با واکنش تند اصولگرایان روبه‌رو شد جنجال اظهارات تازه ظریف «ابتکار» راهکارهای کنترل تورم در کوتاه‌مدت و بلندمدت را بررسی کرد سنگ بزرگ تورم پیش پای رئیس جدید بانک مرکزی در یک عملیات تروریستی صورت گرفت ده‌ها کشته و زخمی در انفجار یک مسجد شیعیان در قندوز افغانستان سیدحسن خمینی: بپذیریم که همه یک‌اندازه رای داریم نه بیشتر امیرعبداللهیان: مذاکرات بین تهران و ریاض سازنده است قدردانی آمریکا از کره جنوبی به خاطر اجرای تحریم‌ها علیه ایران آیا تحریم‌ها ایران را به یک کشور «موز فروش» بدل کرده‌اند؟ ضعف اقتصاد ایران از نظر «شاخص پیچیدگی اقتصادی» ترکیه به دنبال خرید ۴۰ فروند اف-۱۶ از آمریکا