از المپیک توکیو تا جهانی نروژ معجزه یا درایت

از المپیک توکیو تا جهانی نروژ معجزه یا درایت مصطفی سلطانی‌ورزقانی تیم کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی اسلو نروژ به‌خصوص روز دوم، شروعی توفانی و تاریخی را رقم زد؛ 16 برد در 16 مسابقه که حاصل آن کسب دو مدال طلا توسط حسن یزدانی و امیر‌حسین زارع و راهیابی چهار وزن به فینال مسابقات بود. نتایج این مسابقات علاوه بر نشاط و غرور ملی، بیشتر شبیه یک معجزه بود؛ چرا‌‌که کمتر کسی باور داشت در چهار وزن روز دوم، کشتی‌گیران جوان و کم‌تجربه که اولین تجربه جهانی در مسابقات بزرگسالان را داشتند، بتوانند به فینال مسابقات راه یابند. اما روز سوم و چهارم نتایج خوبی کسب نشد و از چهار فینالست تنها کامران قاسم‌پور توانست مدال طلا  بگیرد و در دو وزن باقی‌مانده مجتبی گلیج مدال برنز را کسب کرد و در نهایت تیم جوان ایران در عین شایستگی با کمی بدشانسی مقام ارزشمند سوم قهرمانی جهان را کسب کرد. معجزه‌ای که با درایت و ایجاد تغییرات اساسی بعد از ناکامی در مسابقات المپیک توکیو حاصل شد. این تغییرات حاصل سه تغییر 
ساختاری است:
1- ایجاد امکانات و بسترهای مناسب برای آمادگی ملی‌پوشان: فدراسیون کشتی با تجهیر و نوسازی کمپ حاج قاسم سلیمانی و خانه‌های کشتی شهیدان صدرزاده و ابراهیم هادی، امکانات مناسب و فراتر از استاندارد‌های جهانی را برای آماده‌سازی کشتی‌گیران و برپایی اردو‌های آمادگی بلند‌مدت ایجاد کرد. این کمپ موجب انگیزه و نشاط کشتی‌گیران برای آماده‌سازی مسابقات جهانی نروژ شد.
2- ایجاد تغییر در کادر فنی و مربیان: بعد از بازگشت کشتی‌گیران آزاد‌کار از المپیک توکیو، فدراسیون اقدام به تغییر در کادر مربیان کرد و با انتخاب و انتصاب پژمان درستکار به‌عنوان سرمربی، سعی در ایجاد تغییرات اساسی و بنیادی در روش‌های آماده‌سازی کشتی‌گیران برای مسابقات جهانی نروژ داشت. سر‌مربی تیم ملی، پژمان درستکار، 50 روز مانده تا شروع مسابقات، اقدامات سازنده‌ای را در مدت‌کوتاه انجام داد از‌جمله:
- ایجاد انگیزه با ایجاد فضای مناسب و رقابت بین کشتی‌گیران و ارتقای روحیه جنگندگی


- تغییر در شیوه تمرینات آماده‌سازی و طراحی تمرینات جدید بدن‌سازی به‌منظور آمادگی جسمانی کشتی‌گیران
- آنالیز کشتی‌گیران تیم ملی به‌منظور شناسایی نقاط ضعف و طراحی تمرینات متناسب برای برطرف‌کردن نقاط ضعف کشتی‌گیران
- بازبینی و آنالیز کشتی حریفان در جلسات متعدد به‌منظور انتخاب و پیاده‌سازی تاکتیک مناسب برای غلبه بر حریفان که این امر در تمام مراحل از تمرینات آماده‌سازی تا دقایق آغازین مسابقات به نحو مطلوب و اثر‌بخش انجام شد؛ به‌خصوص روز دوم مسابقات در دو فینال بین حسن یزدانی و تیلور، امیر‌حسین زارع و پتراشویلی، همچنین چهار کشتی مرحله نیمه‌نهایی وزن‌های 57 سرلک، 65 امیر‌محمد یزدانی، 79 محمد نخودی، 92 کامران قاسم‌پور که با آنالیز و کوچ خوب بر حریفان قدر خود غلبه کرده و به فینال مسابقات راه یافتند.
- مهم‌تر از همه هماهنگی، همدلی و کار تیمی در این دوره از مسابقات به خوبی نمایان بود.
3- جوان‌گرایی و اعزام تیم جوان به مسابقات: از دیگر تغییرات اساسی فدراسیون بعد از بازگشت از مسابقات المپیک، جوان‌کردن تیم بود. میانگین سنی تیم کشتی آزاد در این رقابت‌ها 22 سال است؛ سه کشتی‌گیر رحمان عموزاد، عرفان الهی و محمد نخودی (کسب مدال نقره) تنها 19 سال دارند و امیر‌حسین زارع (کسب مدال طلا) و امیرمحمد یزدانی (کسب مدال نقره) 20‌ساله هستند. این تغییر استراتژیک در این دوره از مسابقات به‌خوبی جواب داد و بارقه‌های امید را در کشتی ایران زنده کرد. هر‌چند این تیم جوان و نوپا در این دوره از مسابقات با عملکرد قابل قبول و فراتر از حد انتظار، با اختلاف کمی عنوان سومی (سه مدال طلا، سه مدال نقره و یک برنز) را کسب کرد، اما هنوز در ابتدای کار است و راه دشواری پیش‌رو دارد؛ چرا‌که این تیم در عین جوان‌بودن، شکننده است و باید از آن مراقبت شود. بنابراین فدراسیون کشتی می‌بایست بعد از بازگشت، به همراه تیم مدیریتی و فنی فدراسیون مروری از این دوره از مسابقات را در دستور کار قرار دهد. همچنین از نقد و اندرز‌های متخصصان، تحلیلگران و مفسران کشتی بهره گرفته و برنامه‌های آماده‌سازی متناسب را برای مسابقات آتی به کار ببندد.