آدرس غلط ندهیم، از ترکیه یاد بگیریم

امید جهانشاهی ‪-‬ برخی را تصور بر این است که یکی از راه‌های دفاع از نظام، مقصر جلوه دادن مردم است. این روزها کلیپهای متعددی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند با این مضمون که هزینه گنده گویی‌های اردوغان را کنسرت بروها
و آن‌ها که خانه در ترکیه می‌خرند پرداخت کرده اند.
ظاهراً این دلسوزان به دنبال سخنان مجتبی یوسفی نماینده اهواز و عضو هیئت رئیسه مجلس و برای تایید وی به صحنه آمده‌اند که گفت «پس از نقش ایران درعدم سقوط دولت اردوغان در کودتا، این بار ایرانیان با خرید ملک، ترکیه را از ورشکستگی نجات دادند. از ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است. هزینه گستاخی‌های اخیر را برخی از ایرانیان پرداخت کرده‌اند.»
اما واقعاً فروش بلیط کنسرت چه جایگاهی در اقتصاد ترکیه می‌تواند داشته باشد و آیا ایرانی‌ها با خرید خانه اقتصاد ترکیه را نجات داده اند؟


ترکیه سالانه میلیاردها دلار از صادرات پوشاک، محصولات کشاورزی، لوازم خانگی، تسلیحات نظامی از جمله هلیکوپتر جنگی و... درامد دارد. صنعت گردشگری این کشور جزء ده کشور نخست جهان است و سالانه میلیاردها دلار درآمد دارد.
واقعیت این است که ترکیه با سیاست‌گذاری‌های صحیح، حمایت از کارآفرینی، تسهیل کسب و کار، جذب سرمایه‌گذاری خارجی به یکی از بیست اقتصاد برتر جهان تبدیل شده است.
به جای آدرس غلط دادن و مردم را مقصر دانستن از ترکیه بیاموزیم که چگونه باید اقتصاد را با تولید و تجارت رونق بخشید.
آیا ظرفیتهای ما در گردشگری از ترکیه کمتر است؟ سرزمین چهار فصل و هزار جای بکر و دیدنی، از جاذبه‌های اصفهان و شیراز و... تا روستاهایی با کوچه باغ‌های مصفا، از سواحل کیش و چابهار و هرمز تا کوه‌های پر چشمه و سبز و سترگ کردستان، همه و همه برای توریست‌ها جذاب هستند. اما چه کرده‌ایم برای گردشگری.
پردرآمدترین صنعت ترکیه نساجی است. ما با این صنعت چه کرده ایم. دیرینه صنعت نساجی ایران به زمان شاه عباس صفوی باز می‌گردد که برای ایجاد رونق اقتصادی کارگاه‌های بافندگی دایر کرد و تولیدات آن‌ها به اروپا صادر می‌شد. پارچه‌های یزدی به اندازه‌ای شهرت داشتند که این شهر را به پارچه‌هایش می‌شناختند. صنعت نساجی ایران با این قدمت حالا باید قدرتی باشد در تولید و تجارت اما نیست متاسفانه. گنده‌گویی‌های اردوغان به پشتوانه خانه خریدن ایرانی‌ها نیست، به پشتوانه قدرتی است که اقتصاد به او داده است. به جای آدرس غلط دادن مشکلاتمان را ریشه‌یابی کنیم. به فرموده رهبری «باید قوی شویم» تا تهدید نشویم و قدرت در تولید و تجارت است. پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید صرفاً شعاری برای سال نیست، رمز قدرت
ملی است.