شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان البرز تایید شد اما...

مردم نگران نباشند
آفتاب یزد _یگانه شوق الشعرا:پاندمی کرونا، تلفات و مرگ و میر ناشی از آن در طول دو سال اخیر باعث حساسیت زیاد نسبت به بیماری و خصوصا بیماری‌های واگیردار در جوامع و جامعه ایران شده است. این روزها با تایید شیوع بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک ترس زیادی در جامعه به وجود آمده است. علی رغم اینکه گفته می‌شود این بیماری برای حیوانات است و قابل سرایت به انسان‌ها نیست اما بازهم ترس و نگرانی زیادی در این باره در میان مردم وجود دارد. زیرا ترس از بیماری‌های واگیردار ترس پررنگی است که بعد از پاندمی کرونا تا مدت‌های مدیدی با انسان خواهد باقی ماند.
> بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان "طاعون بزی" نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می‌باشد که نشخوار‌کنندگان کوچک و شترها را درگیر می‌کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌گردد. عامل بیماری موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده می‌باشد. بیماری PPR جزو فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) می‌باشد و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش نمایند.ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند. انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشاق هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم مهمترین راه انتقال این بیماری است. وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخورها و بستر نیز میتواند یکی از راههای انتقال بیماری باشد اما موربیلی ویروس‌ها به مدت طولانی نمی‌تواند در بیرون از بدن میزبان زنده بمانند. همه‌گیری PPR بر اساس کنترل جابه جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل می‌باشد. موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون می‌باشد که باید در مناطق اندمیک قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود. بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال ۹۴ حدود ۲۰۷ تلفات راس وحوش و در سال ۹۷ حدود ۲۸ راس کل و بز وحشی را در منطقه شکار ممنوع طالقان تلفات برجای گذاشت.


>شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان البرز تایید شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با تایید شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان گفت: گزارش‌ها حاکی از این است علاوه بر استان البرز، استان‌های همجوار نیز درگیر این بیماری شده‌اند.فردین حکیمی گفت: متاسفانه در روزهای اخیر، محیط بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در حین گشت و کنترل و سرکشی زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز را مشاهده و نتایج حاصل از بررسی‌ها، حکایت از تلفات حیات وحش در اثر شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک داشت که ضمن تداوم و تشدید برنامه‌های پایش منطقه و بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی، نمونه‌برداری و آزمایش‌های تشخیصی توسط دامپزشکی البرز انجام و با توجه به سابقه شیوع بیماری در طالقان، ضمن آماده باش کامل نیروهای یگان حفاظت، به جهت ضرورت ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی لازم به منظور همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و استفاده از توان و امکانات آنها، اولین جلسه هماهنگی ریاست فرماندار محترم طالقان، مدیران دامپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، هلال احمر، ورزش و جوانان و اعضای شورای جوانان شهرستان تشکیل و بر همکاری همه جانبه با محیط زیست در کنترل بیماری تاکید شد.به گزارش ایسنا، حکیمی گفت: با توجه به اعلام اداره کل دامپزشکی مبنی بر مثبت بودن شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان، بلافاصله جلسه هماهنگی نهایی با مدیران استانی در محل استانداری و به ریاست
مدیر کل مدیریت بحران استانداری تشکیل و بر همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‌ها به ویژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و امور عشایری و همچنین اداره کل دامپزشکی مطابق با « سناریو مقابله با شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک » تاکید شد.
>طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی
با خاصیت واگیری بالا
حکیمی افزود: محیط بانان در منطقه در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه‌ها و امحای بهداشتی آنها و همچنین ضد عفونی کردن آبشخورها هستند.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی و خاصیت واگیری بالایی دارد، تاکید کرد: اگر شیوع بیماری در استان پیشگیری نشود به دلیل تردد دام‌های اهلی در منطقه و زمان خروج دام‌های عبوری، شاهد تلفات گسترده‌ای خواهیم بود که به جهت پیشگیری از آن، هماهنگی‌های لازم به منظور خروج فوری دام‌ها از مناطق آلوده و جلوگیری از ورود دام‌های عبوری در دستور کار منابع طبیعی و محیط زیست قرار دارد.به علت جابجایی و گدار حیات وحش در زیستگاه‌ها و تردد آنها حتی در مرز سایر استان‌ها، امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استانها نیز وجود دارد.
>طاعون نشخوارکنندگان برای انسان خطری ندارد
مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: مردم نگران شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز نباشند.غلامرضا توکلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطری ندارد، اظهار کرد: این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و صرفاً نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند بنابراین جای نگرانی برای مردم وجود ندارد.وی در پاسخ به اینکه آیا حیوان درگیر شده با این بیماری قابل درمان دارد، توضیح داد: حیوان مبتلا به این بیماری تلف خواهد شد و درمانی برای آن وجود ندارد.وی با بیان اینکه تمام دام‌های البرز در مقابل این بیماری واکسینه شده‌اند، اضافه کرد: در شش ماه اول امسال استان ۳۹۵ هزار و ۱۲۴ راس دام واکسینه شده‌اند که بیش از ۵۰ هزار و ۲۹۰ راس از آنها متعلق به شهرستان طالقان بوده است.توکلی ادامه داد: در حال حاضر پیشگیری که شامل واکسیناسیون، ضدعفونی آبشخورهای دام‌ها و تخلیه مراتع کانون‌های آلوده از وجود دام است، بهترین راه مقابله با طاعون است.مدیرکل دامپزشکی البرز اضافه کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در سازمان دامپزشکی، بنا شده ظرف دو سال آینده تمام کشور از وجود این بیماری پاک شود.
>موردی از طاعون نشخوارکنندگان در تهران مشاهده نشده است
درپی تایید شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان البرز، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: تاکنون هیچ مورد مشکوک یا ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان تهران مشاهده و گزارش نشده است.محمد کرمی در گفتگو با ایسنا، اظهارکرد: ‌رصد و ‌پایش حیات وحش استان تهران درخصوص مشاهده علایم بیماری طی سال به‌صورت مستمر و منطقه‌ای توسط محیط‌بانان انجام می‌شود به‌ویژه در فصل‌ کوچ عشایر در چندین مرحله مناطق مورد ‌پایش قرار می‌گیرند.به گفته وی، بهار سال جاری مناطق استان تهران در چندین مرحله ‌رصد و پایش شدند و خوشبختانه موردی از ابتلای حیات وحش به بیماری مشاهده نشده است.
>در خطر قرار گرفتن تولید محصولات دامی
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت:«مسئله این است که آن نگرانی‌ای که مردم بخواهند درباره قضیه طاعون داشته باشند در حال حاضر اصلا نیازی نیست. ما با مرگ و میر‌های شدید طاعون در طول تاریخ مواجه بودیم و به همین دلیل برای همه انسان‌ها کلمه طاعون نگران‌کننده است. اما از آخرین پاندمی کرونا بیش از چند صد سال میگذرد و بعد از آن دیگر پاندمی طاعون ایجاد نشده است. علت آن هم این است که نوع بیماری شناخته شد، برای آن واکسن درست شد و برای درمان آن آنتی بیوتیک وجود دارد. در گذشته طاعون سیاه باعث مرگ و میر‌های وحشتناکی در اروپا و آسیا شد. اما دیگر الان این نگرانی وجود ندارد. اینکه گهگاه در نقاطی از جهان طاعون در دام ها، نشخوار‌کنندگان و حتی در انسان‌ها دیده می‌شود بسیار کم و قابل کنترل است. به دلیل اینکه هم درمان دارویی و هم واکسن برای این بیماری وجود دارد. بنابراین الان باتوجه به اینکه آگاهی در مسئولین ذی ربط وجود دارد و برای این مسئله جلساتی تشکیل شده است اصلا جای نگرانی وجود ندارد. در موارد خاص باید برای انسان‌هایی که خطر ارتباط زیاد با این نشخوار‌کنندگان وجود دارد برای آن‌ها واکسن در نظر گرفته می‌شود. الان نگرانی اصلی این است که این شیوع در میان دام‌ها زیاد و باعث مرگ و میر آن‌ها شود که می‌تواند یک ضرر و زیان شدید ایجاد کند.زیرا تولید محصولات دامی در خطر قرار می‌گیرد.اما این بیماری از این طرق باعث انتقال به انسان‌ها نمی‌شود. »
>امکان به وجود آمدن پاندمی طاعون وجود ندارد
وی ادامه داد:« طاعون تنفسی است که می‌تواند خطرات شدیدی را برای انسان ایجاد کند ولی طاعون تنفسی مرحله آخر طاعون است.آنچیزی که باعث مرگ و میر‌های شدید در طول تاریخ شد این بود که این بیماری با توجه به شرایط بهداشتی پایین به انسان منتقل می‌شد و آنقدر درمان نمی‌شد که افراد به طاعون تنفسی مبتلا می‌شدند که خطر آن بیماری بسیار بالا بود زیرا راه انتقال تنفسی بود و به شدت مرگ و میر را افزایش می‌داد.الان این طاعونی که در نشخوارکنندگان به وجود آمده است و باعث مرگ و میر تعدادی از حیوانات شده است با آگاهی و هشیاری جنگلبانان شناسایی شده است. در بسیاری از نقاط دنیا همچنان طاعون هم در حیوانات و هم در انسان‌ها دیده می‌شود.آن چیزی که موجب نگرانی مردم می‌شود تبدیل این بیماری به اپیدمی شدید است که باید بگوییم درباره این بیماری دیگر امکان به وجود آمدن پاندمی وجود ندارد زیرا ابزار‌های کنترلی در دسترس انسان است. باتوجه به شرایط جهان نگرانی‌ای درباره پاندمی طاعون وجود ندارد. »