بنا داریم به هیاهوهای هسته‌ای پایان دهیم

گروه سیاسی/ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه شنبه با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما موضوعات مختلفی درباره صنعت هسته‌ای کشور مطرح کرد. مهم‌ترین نکته او در این حضور تلویزیونی این بود که گفت دولت سیزدهم به‌دنبال پایان دادن بی‌هیاهوی موضوع هسته‌ای است. اسلامی همچنین درباره وضعیت فعلی نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای کشور، وضعیت اجرای قانون هسته‌ای مجلس و اوضاع کنونی ذخیره‌سازی سوخت کشور هم توضیحاتی ارائه کرد.
محمد اسلامی با تأکید بر اینکه «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، جزو مواردی است که تعهد مشترک کشورهاست و در قالب ضوابط و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای     برقرار شده است و دولت‌ها به آن متعهد هستند»، گفت: برنامه تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده است. وی با بیان اینکه این برنامه ۱۰ هزار مگاواتی حدود ۱۵ ساله است، ادامه داد: قرارداد زمان‌بندی تولید دو هزار مگاوات، ۸ ساله بود و تلاش می‌کنیم از این ۸ سال بیشتر نشود. وی درباره سفرش به روسیه نیز گفت: شرکت روس اتم، یکی از معتبرترین شرکت‌های اتمی جهان است و در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند؛ لازم بود برای تقویت روابط با این شرکت، مذاکره کنیم و تفاهم خوبی کردیم تا طرح‌ها را با سرعت بیشتری، پیش ببریم و روی کلیات الگوهای تأمین مالی، توافق کردیم تا طرح را در زمان مقرر، افتتاح کنیم.
درخواست ایران از آژانس بابت اقدامات صهیونیست‌ها
وی درباره روابط سازمان انرژی اتمی کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: از آژانس خواستیم برای مسائل سیاسی و نفوذ این سیستم‌های مخرب صهیونیستی و جریان ضد انقلاب، حد توقفی را تعریف کند، زیرا این شیوه قابل ادامه نیست، اما آنها پاسخی ندادند. اسلامی اضافه کرد: به آژانس گفتیم همه فعالیت‌های ما طبق پادمان انجام می‌شود و آنچه که در قانون آمده برای ما ملاک است و فراتر از آن را برنمی‌تابیم و اجازه جوسازی نمی‌دهیم. وی با بیان اینکه تعاملات بیشتر لازم است، گفت: باید انرژی و وقت بیشتری را صرف کنیم و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رفت‌ و آمد بیشتری داشته باشیم و گفت‌و‌گوهای خود با آنها را محرمانه نکنیم و این گفت‌و‌گوها را در سایت آژانس قرار دهیم تا همه کشورها بخوانند، زیرا زمانی که به نامه آژانس پاسخ محرمانه می‌دهیم منتشر نمی‌شود و آنها جوسازی می‌کنند.


شرارت‌ها برای طرح دوباره «پی‌ام دی»
اسلامی افزود: نکته حائزاهمیت در مورد دوربین‌های برجامی و قانون اقدام متقابل، این بود که اعتماد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را همواره پابرجا نگه داریم تا اطمینان داشته باشد انحراف نداریم و در ملاقات و سفر تلاش کردیم این موضوع را تبیین کنیم و این اعتماد، ایجاد شد. وی درباره «پی‌ام‌دی» و بسته شدن پرونده آن گفت: طرح دوباره این پرونده، لازمه حیات شرارت آنها علیه ایران است؛ آقای گروسی انتظار دارد که ما کمک کنیم تا او این ابهامات طرح شده از سوی دشمنان علیه کشورمان را برطرف کند؛ ما با ادبیات او و ساز و کار آژانس، پاسخ دادیم و بیانیه تهران در این راستا بود. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما به دو بخش از بیانیه تهران عمل کردیم و اکنون نوبت بخش سوم است تا آقای گروسی را به ایران دعوت کنیم و از آن‌جایی که دولت جدید در ایران تشکیل شده است با رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه کشورمان ملاقات کند.
وضعیت دوربین‌های نظارتی چگونه است؟
اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوربین‌های برجامی با دوربین‌های پادمان، تفاوت اساسی دارد و بازرسان آژانس در موعد مقرر، فیلم‌های حافظه دوربین‌های پادمان را در همان جا مرور می‌کنند و قیچی و خرد کرده و خرده‌های آن را در پاکت می‌ریزند و جزو اقلام معدومی در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار می‌دهند و پلمب و کنار گذاشته می‌شود و کسی به آن دسترسی ندارد. اما در مورد دوربین‌های برجامی، بازرسان آژانس، با حضور ما کارت حافظه قدیم را بیرون می‌آورند و پلمب می‌کنند و در محل امن نگهداری می‌شود و مرور نمی‌شود و دسترسی ندارند و فقط کارت حافظه جدید را قرار می‌دهند. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: روندی را ایجاد کردیم تا بتوانیم مزاحمت‌ها را مهار و کنترل کنیم به‌همین علت فقط در مورد تعویض کارت‌های حافظه توافق کردیم و آنها به این کارت‌ها دسترسی ندارند. نکته‌ای که پیش آمد مربوط به دوربین‌هایی بود که در عملیات تروریستی، آسیب دیده بود و آنها می‌خواستند دوربین جدیدی را در سایت کرج نصب کنند که به آنها گفتیم این موضوع ضرورتی ندارد، زیرا برجام، معامله دو طرفه میان ایران و گروه ۱+۵ بود که این گروه بویژه اروپایی‌ها و امریکایی‌ها تعهدات خود را انجام ندادند بنابراین دلیلی برای نصب دوربین وجود ندارد. وی ادامه داد: نکته دوم این است که آنها درباره عملیات تروریستی، موضع‌گیری و اعتراض نکردند و با این کار در عمل، این حملات تروریستی را تشویق می‌کنند.
توضیحاتی درباره عملیات تروریستی اخیر
اسلامی با اشاره به اینکه نفوذکننده‌ها و کسانی که به آژانس فشار می‌آورند در پی نابود کردن جمهوری اسلامی هستند، افزود: آژانس با پاسخ ما موضوع نصب دوربین را در سایت کرج پیگیری نکرد. وی اضافه کرد: پرونده عملیات تروریستی این سایت تحت تحقیقات قضایی و امنیتی و در حال رسیدگی است و ساختمان هم در حال بازسازی است. اسلامی گفت: در عملیات تروریستی اخیری که انجام شد دشمن قصد داشت تا به ظرفیت ماشین‌سازی و تکنولوژی‌های ساخت کشورمان آسیب بزند که به لطف خدا دوباره همکاران ما توانستند آن چرخه را احیا نمایند.
از رقم 120 کیلو اورانیوم 20 درصد گذشتیم
اسلامی در خصوص اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها افزود: به غیر از یکی دو مورد از مواد این قانون که با نظر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس متفاوت بوده، از نظر سازمان انرژی اتمی تقریباً تمام آیتم‌ها عمل شده است. اسلامی تصریح کرد: در اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها تخلفی وجود ندارد بلکه اختلاف برداشت‌هایی وجود دارد که نیازمند گفت‌و‌گوهای بیشتر است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص ذخیره‌سازی اورانیوم غنای ۲۰ درصد گفت: از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده‌ایم و در این موضوع، از برنامه جلوتر هستیم.
مواد 4 و 5 قانون هسته‌ای چطور دنبال می‌شوند؟
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص ماده چهار قانون راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: سیستم‌ها نصب و آماده تولید شده و در حال حرکت از تولید تحقیقاتی به سمت تولید سوختی به‌منظور سوخت جایگزین در راکتور تهران هستیم؛ البته این اقدام یک فرایند موازی است که ماده چهار قانون راهبردی لغو تحریم‌ها را انجام شده می‌سازد. اسلامی در خصوص ماده پنج قانون راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: راه‌اندازی راکتور خنداب در حال انجام است؛ براساس زمان بندی‌ها حدود یک سال دیگر کار دارد، اما از لحاظ نقشه‌ای و تجهیزات تأمین شده و فقط زمان لازم است تا به روز شروع به‌کار راکتور برسیم. معاون رئیس‌جمهوری در خصوص راکتور دوم آب سنگین هم گفت: این راکتور در مرحله‌ای می‌باشد که هر آنچه هدف‌گذاری شده، تأمین شده است.
اسلامی همچنین در بخش پایانی سخنانش گفت: بنا داریم به هیاهوهای هسته‌ای پایان دهیم، زیرا دلیلی ندارد ما را بیجا متهم کنند، ما باید پیشرفت انرژی هسته‌ای را شتابان کنیم تا جلوه‌ها و تأثیرات آن را در زندگی مردم پدیدار کرده و گسترش دهیم و جلوه‌های اقتدار ملی متأثر از انرژی هسته‌ای را هم نمایان کنیم.