اعراب در حال کاهش انزوای بشار اسد هستند

اگرچه غرب هنوز از تعامل با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اجتناب می‌کند و او را مسوول ۱۰ سال جنگ داخلی شدید در کشورش می‌داند؛ اما خاورمیانه شاهد تحولی است و کشورهای عربی متحد واشنگتن از طریق احیای روابط اقتصادی و دیپلماتیک دنبال برقراری مجدد روابط خود با رئیس جمهوری سوریه هستند.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است: انتخابات سوریه در ماه مه گذشته ریاست جمهوری اسد را که برای دو دهه است ادامه دارد تمدید کرد؛ اما این امر به رهایی وی از انزوایش در میان کشورهای غربی کمکی نکرد. با این حال رهبران عرب در حال پذیرش این واقعیت هستند که تسلط قوی او بر قدرت در کشورش ادامه دارد.
از طرفی هم خروج همراه با آشوب آمریکا از افغانستان موجب شد رهبران عرب به این باور برسند که خودشان باید سرنوشت خود را تعیین کنند و این انتظار نیز می‌رود که واشنگتن که در حال حاضر درگیر چالش با چین شده است رویکرد بی‌طرفی را در پیش بگیرد و به همین دلیل اولویت‌های رهبران عرب انجام اقدامات خود و در راس آنها اصلاح اقتصادشان است که طی سال‌ها درگیری و شیوع ویروس کرونا ضعیف شده است.
ملاحظات سیاسی درمورد سوریه نیز در پایتخت‌های عربی مانند قاهره، امان و ابوظبی دیده می‌شود. از جمله این ملاحظات روابط این کشورها با روسیه؛ قدرتمندترین کشور حامی بشار اسد است که برای ادغام مجدد سوریه و نحوه مقابله با نفوذ ایران و ترکیه در سوریه تلاش می‌کند.


ترکیه و حمایت آن از گروهی از رادیکال‌های سنی در سراسر سوریه از جمله منطقه‌ای در شمال این کشور که همچنان خارج از کنترل اسد است عامل نگرانی حاکمان عرب شده است و آنها همراه با دمشق در مقابل گروه‌های تندرو رادیکال یک موضع واحد را در پیش گرفته‌اند.
اما در حالی که نشانه‌های همگرایی جهان عرب با دمشق رو به رشد است و به عنوان نمونه عبدالله دوم، پادشاه اردن ماه میلادی جاری برای نخستین بار در طول ۱۰ سال اخیر با اسد تماس تلفنی داشت، سیاست آمریکا به عنوان یک عامل گیج کننده باقی خواهد ماند.
در این راستا، واشنگتن اعلام کرده سیاستش درمورد سوریه تغییری نخواهد کرد که مستلزم اجرای یک گذار سیاسی است که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر آن تصریح شده است و تحریم‌های آمریکا علیه دمشق که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تشدید شده، مانعی بزرگ در برابر تجارت است.
با این حال تحلیلگران می‌گویند که سوریه در سیاست خارجی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا اولویت ندارد. آنها در این خصوص به تمرکز بایدن بر مقابله با چین اشاره می‌کنند و اینکه دولت او تاکنون تحریم‌هایی را که تحت عنوان قانون سزار با هدف افزایش فشار بر اسد تعیین شد، اجرایی نکرده است.
پس از اینکه ترامپ به کشورهای عربی نسبت به تعامل و روابط با دمشق هشدار داده بود، این کشورها مجددا درصدد همگرایی با سوریه برآمده‌اند.
دیوید لینچ، کارشناس امور سوریه گفت، متحدان آمریکا در جهان عرب واشنگتن را تشویق می‌کنند تا محاصره دمشق را لغو کرده و اجازه ادغام مجدد آن را در جهان عرب بدهد و به نظر می‌رسد دولت بایدن تا حدی به آن گوش می‌دهد و این نشان دهنده فاصله گرفتن از سال‌های اولیه جنگ سوریه است که در آن عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد و کشورهایی از جمله عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی از برخی جناح‌هایی که با اسد می‌جنگیدند، حمایت کردند.
درگیری در سوریه که یک دهه پیش شروع شد و با انتفاضه مردمی علیه حکومت بشار اسد در جریان طرح بهار عربی شدت گرفت به کشته شدن هزاران تن، آواره شدن نیمی از ساکنان سوریه و پناهنده شدن اجباری میلیون‌ها سوری در کشورهای همسایه و اروپا منجر شد.
همچنین مخالفان اسد با حمایت ترکیه در شمال سوریه قلمرو دارند و نیروهایی تحت رهبری کردهای سوریه با حمایت واشنگتن بر شرق و شمال شرقی سوریه کنترل دارند.
با وجودی که این جنگ و درگیری کاملا پایان نیافته است؛ اما رئیس جمهوری سوریه به لطف روسیه و ایران که بیشتر از واشنگتن که دنبال برکناری اسد بود، دنبال ابقای او بودند، کنترل بسیاری از مناطق را به دست گرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
چه شد که کره جنوبی توانست فرهنگش را به همه جهان صادر کند؟ بازی مرکب کره‌ای‌ها برای نفوذ فرهنگی سید حامد مرندی سلطان‌سازی و بحران صنایع در سایه انحصار سیاست وزارت امور خارجه توازن بین غرب و شرق است؟ نشانه‌هایی برای نزدیک شدن به میز مذاکره احساسات عجیب شب فینال جام جهانی گلاره ناظمی؛ رقیب علیرضا فغانی یک زن است! سوگیری جدیدِ جنگ سرد در خاورمیانه «انقلاب» در روابط ایران و عربستان! «ابتکار» پیامدهای مثبت و منفی اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را بررسی کرد جبران کسری بودجه با اخذ مالیات از لوکس‌نشینان؟ تشکیل وزارت امور اجتماعی، خانواده و جوانان برای سلامت روان مفید است سلامت روان ایرانی‌ها در مرز بحران رئیس جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح کرد تاکید بر فعال‌تر شدن ستاد تنظیم بازار زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری محمد باقر قالیباف: دولت و مجلس برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها مصمم هستند اعراب در حال کاهش انزوای بشار اسد هستند آیا بازگشت عراقچی به تیم مذاکره کننده نزدیک است؟ واکنش وزیر ارتباطات به احتمال قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینستاگرام دست وزارت ارتباطات نیست نماینده روسیه در وین: زمان آن رسیده که روند مذاکرات وین از سر گرفته شود