مکرون شانسی ندارد مگر معجزه‌ای رخ دهد


انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه دو مرحله‌ای است. در فاصله‌ی شش ماه مانده به دور نخست این انتخابات، فضای سیاسی فرانسه کاملاً انتخاباتی است. دو رقیب دیرینه یعنی «لوپن» و «مکرون» در کنار چهره‌هایی چون «بارنیه» و «زمور» خبر از رقابتی سخت در انتخاباتی می‌دهد که همه پذیرفته‌اند از مشارکتی بسیار پایین برخوردار باشد که اگر این مشارکت پایین باشد که هست، قطعا راست‌های افراطی بیشترین بهره را خواهند برد. سیدوحید کریمی استاد روابط بین‌الملل معتقداست «مکرون» هیچ شانسی ندارد اما و در عین حال تاکید می‌کند هر لحظه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که قابل پیش‌بینی نیز نباشد. این استاد دانشگاه همچنین پیمان آکواس و اعتراضات دراز مدت جلیقه زردها را در نتایج نهایی انتخابات فرانسه موثر تشخیص می‌دهد
آفتاب یزد - رضا بردستانی: اگرچه «نیکولاس لبورگ»، استاد علوم سیاسی که متخصص در راست و راست افراطی است، می‌گوید: «سیاست در فرانسه کاملا غیرقابل پیش‌بینی شده است» اما این وضعیت خاص فرانسه نیست و سیاست در تمام دنیا غیر قابل پیش‌بینی است.
«رحمن قهرمان پور» در رشته توئیتی پیرامون رخدادهای مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه در فاصله‌ی شش ماه مانده به دور نخست این انتخابات می‌نویسد: «ماکرون شش ماه قبل از مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری، کمپین انتخاب مجدد خود را آغاز کرده است. دو هفته پیش محدودیت صدور ویزا به اتباع الجزایر و مراکش آغاز شد تا مهاجرت موضع اصلی انتخابات نشود. همزمان کمپین جهانی لغو اعدام راه انداخته تا احیای ارزش‌های فرانسوی را برجسته کند.» وی در توئیتی دیگر یادآور می‌شود: «دعوا بر سر محرمانه بودن اعترافات مرتبط با آزار جنسی کودکان در کلیسای کاتولیک در فرانسه فرصتی است برای ماکرون تا بعد از لغو قرارداد ساخت زیردریایی هسته‌ای با استرالیا بار دیگر بتواند با تکیه بر ارزش‌های سکولار و عصر روشنگری فرانسه کمپین انتخاباتی خود را تقویت کند.»
موضوع دیگری که «قهرمان پور» بدان پرداخته و آن را موثر در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تشخیص داده، حضور یک چهره‌ی جدید است: «اریک زمور». اریک زمور نویسنده، روزنامه‌نگار سیاسی، کارشناس برنامه‌های تلویزیونی و مقاله‌نویس فرانسوی است. از او در سازمان‌های رسانه‌ای به کرات به عنوان یک راست تندرو یاد شده‌است. اریک زمور از جمله افراد مشهور تلویزیونی فرانسوی است که در شبکه خبری سی‌نیوز، یک کانال شبیه به فاکس‌نیوز فعالیت می‌کند و به همین دلیل است که به‌عنوان یکی از مشهورترین چهره‌های تلویزیونی فرانسه شناخته شده است. او در این برنامه‌ها به‌دلیل تحریک نفرت نژادی دو بار بایکوت شده است.


قهرمان پور، مترجم برخی از کتاب‌های «فرانسیس فوکویاما» ازجمله «هویت» و «نظم و زوال سیاسی» در توئیت‌هایی دیگر به اریک زمور پرداخته می‌نویسد: «زمور، نامزد جدید انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مشهور به «ترامپ فرانسه» در یک ماه گذشته بیشترین توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده و حتی در برخی نظرسنجی‌ها از «مارین لوپن» هم جلو افتاده است. او یک راست افراطی مخالف مهاجرت و البته تا حدی ضد زن است. در فرانسه راست افراطی پایگاه گسترده‌ای ندارد اما ممکن است سرخوردگی سیاسی رای دهندگان از احزاب موجود و نرخ پایین مشارکت به نفع راست افراطی باشد آن هم در حالی که «لوپن» اخیرا برای کسب رای بیشتر از مواضع تند خود کوتاه آمده است. زمور تا حدی شبیه کمپین انتخاباتی ماکرون عمل می‌کند اما هنوز برای ارزیابی قدرت کمپین او زود است. برای رای‌دهنده سرخورده و مردد فرانسوی، صدای متفاوت او ممکن است جذاب باشد مخصوصا اگر بتواند در کمپین خود در دور دوم انتخابات بچرخد و چهره یک کهن الگوی سیاستمدار عاقل را بازتولید کند مثل کاری که ترامپ در ۲۰۱۶ کرد. اما این چرخش در جامعه فرانسه از چشم روشنفکران دور نمی‌ماند و سخت است. »
> شانس «میشل بارنیه» از «امانوئل مکرون» بیشتر است
سیدوحید کریمی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه و کارشناس اروپا در گفتگو با آفتاب یزد در واکنش به این موضوع که آیا مردم فرانسه ممکن است فرصت مجددی به «مکرون» اعطا کنند یا نه؟ می‌گوید: «نه! اگر فرانسوی‌ها خواسته باشند به شخصی شبیه «مکرون» اعتماد کنند آن وقت باید گفت قطعا شانس «میشل بارنیه» بیشتر است و مکرون اساساً شانسی ندارد مگر این که در خلال مبارزات انتخاباتی، معجزه‌ای رخ دهد.»
این کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است با خروج انگلستان از اتحادیه‌ی اروپایی، عملاً این اتحادیه بیشتر از زمانی که بریتانیا در این اتحادیه حضور داشت تحت تاثیر قرار گرفت و از این جهت باید گفت مجموعه اتفاقاتی که رخ داده عملاً شانسی برای پیروزی مجدد مکرون باقی نگذاشته است.
کریمی با اشاره به اعتراضات طولانی مدتِ «جلیقه زردها» خاطرنشان می‌کند: «مجموع عملکرد مکرون نتوانست رضایت عمومی را افزایش دهد و همین مسئله تاکید و تاییدی است برای این که مکرون را فعلاً و با توجه به وضعیت موجود، بازنده‌ی انتخابات آتی در فرانسه بدانیم.»
> دام بایدن و جانسون، به ضرر مکرون یا به نفع رقیبِ احتمالی مکرون
این کارشناس اروپا در ادامه‌ی گفت و شنود خود با آفتاب یزد به پیمان «آکواس» اشاره کرده تاکید می‌کند: «وقتی فرانسوی‌ها از این پیمان تحت عنوان «خنجری از پشت» یاد می‌کنند به این معنا است که عمق و تاثیر آن بر آینده‌ی سیاسی مکرون و سیاستمداران حامی مکرون نمی‌تواند نادیده انگاشته شود ضمن آن که این فرضیه که اساساً، خواسته یا ناخواسته این پیمان به ضرر مکرون و به نفع رقیبِ احتمالی مکرون منعقد شده باشد چندان عجیب نیست.
> سیاست؛ جهانی به هم پیوسته و مرموز
سید وحید کریمی با اشاره به سیاست و مرزهایی که نادیده انگاشته شده و درنوردیده می‌شود بیان می‌کند: در جهان معاصر، پیچیدگی سیاست به اندازه‌ای است که نمی‌توان هیچ اتفاقی در هیچ گوشه از جهان را نایده انگاشت و آن را با مجموعه اتفاقات گوشه‌ای دیگر از جهان نامرتبط دانست.
وی تاکید می‌کندعدم همراهی فرانسوی‌ها در حمله‌ی آمریکا و انگلستان به عراق قطعاً از یادِ مقامات کاخ سفید نرفته و چه بسا در حرکت اخیر تلاش شده تا بخشی از فاکتور هزینه‌های آن روزگار را برای «الیزه» ارسال کنند اما فرانسوی‌ها که همچنان در شوکِ «آکواس» به سر می‌برند در تلاش برای بازگرداندن آب رفته به جوی، می‌کوشند تا به صورت صوری نیز شده قراردادی برای فروش زیردریایی‌ها با یک یا چند کشور دنیا منعقد کنند حتی اگر آن قرارداد واقعی باشد و در میانه‌ی راه نیز از درجه‌ی اعتبار ساقط شود نیز برای مقامات پاریس می‌تواند مرهمی حتی موقت لقب بگیرد.
کریمی ادامه می‌دهد: مسئله‌ای که اروپای ۲۰۲۲ را تهدید می‌کند مهاجرت است. او با اشاره به مقاله‌ای که تاکید می‌کند: «نمی توان ادعای آن را تایید کرد!» ادامه می‌دهد: اخیراً در مقاله‌ای می‌خواندم آن چه به عنوان وسعتِ اروپا ذکر می‌شود با آن چه واقعیت دارد دو عدد متفاوت است یعنی اروپایی که به ما نشان می‌دهند از آن اروپایی که وجود دارد بزرگتر است و این یعنی پیچیدگی‌ها و مشکلات این قاره به اندازه‌ای است که حتی حاضر شده‌اند دست به تحریف و تقلب بزنند.
این کارشناس اروپا با اشاره به فروپاشی دولت در افغانستان و تسلط طالبان به بحث مهاجرت اشاره کرده می‌گوید: «مقصد بسیاری از مهاجران در دنیا اروپا است. این عارضه هیچ راه حلی ندارد و بزرگترین چالش پیش روی اروپا در ۲۰۲۲ است حتی اگر قدرتمندترین قوانین ضدمهاجرتی نیز تصویب شود نیاز به نیروی کار، قطعا برخی کشورها را مجاب خواهد کرد تا به اصطلاح کوتاه بیایند.»
> از انگلستان نباید غافل شد
سیدوحید کریمی در ادامه‌ی این گفتگو، نقبی نیز به تلاش‌های جانسون زده از سخنرانی اخیر او در حضور نخبگان سیاسی انگلستان یاد کرده که از قول چرچیل گفته شده نباید آمریکا را به عنوان یک «قدرت سخت» رها کرد. برداشت من از این یادآوری، تلاش توامان انگلیسی‌ها برای استفاده و سوءاستفاده از قدرت سخت ایالات متحده‌ی آمریکا در پیشبرد اهداف خود در سطح جهان است به دیگر بیان، انگلیسی‌ها اگرچه هرجا صلاح بدانند حتی ورود نظامی می‌کنند اما از همراهی پسرعموهای آمریکایی خود نیز غافل نخواهند بود.
> آکواس زیر سر بریتانیایی‌ها است نه کاخ سفید
سیدوحید کریمی با اشاره به دلخوری فرانسه از برهم خوردن قرارداد خود با استرالیا تاکید می‌کند: شک نکنید این کار زیر نظر بریتانیا انجام شده حتی اگر مقامات الیزه همه را از چشم بایدن بدانند!
وی می‌افزاید: حتماً فراموش نکرده‌ایم در موضوع خط انرژی «نورد استریم۲» این انگلستان بود که مسکو را تحریک کرد یا ورود به آب‌های سرزمینی چین از همین دست اقدامات است که نمی‌توان نقش و طراحی و سیاستمداری انگلیسی‌ها را در آن نادیده گرفت.
> نمی‌دانم چرا اصرار داریم همه را علیه خودمان متحد کنیم؟!
این استاد روابط بین‌الملل اشاره‌ای نیز به سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کرده در پایان گفتگوی خود با آفتاب یزد می‌گوید: «بارها گفته‌ام ما نباید با یک گروه از کشورها وارد گفتگو شویم زیرا این یعنی اصرار برای متحد کردن گروهی از کشورها علیه خودمان.»
وی ادامه می‌دهد: در همین بحث مذاکرات هسته‌ای قطعا می‌توانیم در گفتگو‌ها و نشست‌های دوجانبه، نتایج به مراتب بهتری از حضور در نشست‌هایی اخذ کنیم که گروهی از کشورهای همصدا و همپیمان حضور دارند.
وی تاکید می‌کند احساس می‌شود دستگاه دیپلماسی دچار نوعی سردرگمی است واگرنه حل برخی معضلات به این پیچیدگی‌هایی که احساس می‌شود وجود دارد، نیست.