لغو تحریم ها، خواسته ایران از مذاکرات


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور برخی شرکت های سوئیسی در ایران که فعالیتشان به دلیل تحریم ها کاهش پیدا کرده گفت: ارتباطات پارلمانی میان مجالس دو کشور و گروه های دوستی پارلمانی می تواند به افزایش سطح همکاری ها به خصوص در حوزه اقتصادی و کشاورزی که شما نیز به آن علاقمند هستید منجر شود ضمن این که بخش خصوصی دو کشور نیز باید فعال شوند.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در دیدار با آنداراس اییبی رئیس مجلس شورای ملی سوئیس به نقش سوئیس در حوزه حافظ منافع آمریکا، کانادا و عربستان سعودی گفت: برجام یک توافق بین المللی میان ایران و سایر کشورها است که به تأیید شورای امنیت و سازمان ملل رسید ولی آمریکایی ها در دوره ترامپ از این توافق خارج شدند و این مایه تعجب بود که دنیا عکس العمل خوبی مقابل این اقدام آمریکا نشان نداد و واشنگتن پس از خروج یکجانبه از برجام فشار حداکثری و غیرقانونی را به مردم ایران وارد کرد.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: در مقابل خروج آمریکا از برجام برخی کشورها ادعای شان این بود که ترامپ این تصمیم را گرفته اما این حرف برای ما و افکار عمومی ایران پذیرفته شده نبود و دیدیدم که که در دولت دموکرات آمریکا باز هم همان سیاست ترامپ، صرفا با ادبیات متفاوت دنبال شد یعنی در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد.قالیباف با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها گفت: طبق این قانون ایران باید اطمینان داشته باشد که آمریکا فشار حداکثری به مردم ایران در تحریم ها را منتفی می کند.
وی اضافه کرد: وقتی آمریکا از برجام خارج شده، باید گام اول را هم او بردارد و پایبندی باید در برابر پایبندی باشد و نمی شود صرفا آنها از ایران توقعات برجامی داشته باشند اما خودشان آن را اجرا نکنند، ضمن این که نباید توافقات صرفا روی کاغذ باشد بلکه بر اساس برجام باید تحریم ها لغو شده و ایران انتفاع اقتصادی داشته باشد. وی با اشاره به تحرکات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی در منطقه یادآور شد: معتقدیم فعالیت های این رژیم با همکاری و همراهی آمریکایی ها انجام می شود و چراغ سبز آنها را دارند که این اقدامات تأثیرات خود را بر برجام خواهد داشت.
آنداراس اییبی نیز در این دیدار با بیان اینکه ترامپ در برجام تصمیم غلطی گرفت که باید راهکاری برای آن یافت، عنوان کرد: رفاه مردم و توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و بین المللی بسیار حائز اهمیت است و کشورهای ما ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف برای توسعه همکاری ها دارند که می توان آن را از کشاورزی و حل بحران آب آغاز کرد به خصوص که کشور ما آب فراوانی دارد. وی با اشاره به فعالیت خود در حوزه کشاورزی بیان داشت: امنیت غذایی برای کشور ما به عنوان یک مسأله مهم است که با همکاری می توان این مسائل را برطرف کرد.