«ابتکار» اثر افزایش نرخ بهره بانکی بر بازار بورس را بررسی کرد زمانی برای بازگشت اعتماد مردم به بورس

کیمیا نجفی
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه به وضعیت بازار سرمایه درورت افزایش نرخ بهره بانکی اشاره کرد و در این خصوص گفت: افزایش نرخ بهره بانکی یعنی کسب سود بدون ریسک و این مسئله سبب می‌شود که بخشی از منابع مالی از بازارهای اقتصادی خارج و به سمت بانک روانه شود.
از ابتدای سال 99 بازار بورس در شرایط ایده‌آلی قرار گرفت و رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد به گونه‌ای که دوازدهم مرداد سال 99 اتفاقی تاریخی برای بازار سرمایه رخ داد و شاخص کل بر قله دو میلیونی نشست، اما این روند پایدار نبود و شاخص کم‌کم تغییر مسیر داد. سقوط بورس پس از مردادماه اعتراض بسیاری از سهامداران را برانگیخت و تصاویر این اعتراضات در فضای مجازی دست به دست می‌شد، آنها می‌گفتند که دولت به عنوان دعوت‌کننده اصلی به بورس باید در این شرایط پاسخگو باشد. انتظار پاسخگویی از مسئولان در حالی بود که تا پایان دولت دوازدهم سیاست خاصی برای ساماندهی وضعیت آشفته بازار بورس در دستور کار قرار نگرفت. اما موضوع رسیدگی به وضعیت آشفته بورس به یکی از مباحث داغ در مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰تبدیل شد و پس از مشخص شدن نتایج انتخابات نیز رئیس جمهور بارها به ساماندهی بازار سرمایه اشاره کرد.
سیگنال‌های منفی راهی بازار بورس شدند


با وجود تاکید کارشناسان و تحلیلگران به ساماندهی وضعیت آشفته بورس و وعده‌‌ها برای حل مشکلات این بخش از اقتصاد در روزهای گذشته سیگنال‌های منفی به بازار سرمایه ارسال شده است. اخیرا مصاحبه علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ ارز و تورم سیگنال مثبتی برای بورس نبوده و آنطور که گفته می‌شود فعالان این بازار پیش‌بینی می‌کنند سیاست بانک مرکزی در این دوره افزایش نرخ بهره بانکی است و اگر این تصمیم اجرایی شود شاهد خروج بخشی از نقدینگی بورس به سمت بانک‌ها خواهیم بود. این در حالی است که کارشناسان امیدوار بودند انتخاب علی صالح‌آبادی به ریاست بانک مرکزی که سابقه سکانداری سازمان بورس را دارد باعث ایجاد تعادل بین بازار پول و سرمایه شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر پیش‌بینی فعالان بازار درخصوص سیاست بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره بانکی تحقق پیدا کند، چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود؟ احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به احتمال تحقق رویکرد افزایش نرخ بهره بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه به «ابتکار» گفت: افزایش نرخ بهره بانکی توام با افزایش هزینه پول برای بانک‌ها بوده و از سوی دیگر افزایش بهره تسهیلات را در پی خواهد داشت و سبب تحمیل هزینه‌های مالی بیشتر به شرکت‌ها می‌شود. به همین دلیل افزایش نرخ بهره بانکی اثرات منفی بر وضعیت معاملات سهام و حتی منابع فعال در بازار خواهد داشت.
وی افزود: افزایش نرخ بهره بانکی یعنی کسب سود بدون ریسک و این مسئله سبب می‌شود که بخشی از منابع مالی از بازارهای اقتصادی خارج و به سمت بانک روانه شود. بنابراین سیاست افزایش نرخ بهره تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه نخواهد داشت و می‌بینیم که فعالان بازار و کارشناسان با تمرکز سرمایه در بخش‌های غیرمولد موافق نیستند و ما مخالفت آنها را بارها از رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش هزینه شرکت‌ها ادامه داد: تسهیلات بانک‌ها هزینه مالی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و این مسئله باعث می‌شود سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر منفی قرار بگیرد چراکه هزینه‌های بیشتر، اثر منفی بیشتری روی سود شرکت‌ها خواهد داشت.
وی اظهار کرد: با توجه به مسائل گفته شده افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند اثرات منفی موقتی را در بازار سرمایه به همراه داشته باشد.
بازار سرمایه تنها تابع وضعیت سودآوری بنگاه‌ها نیستند
رضاپور در ادامه گفت‌وگو به پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی پرداخت و در این خصوص گفت: روند در بازار سرمایه تنها تابع وضعیت سودآوری بنگاه‌ها نیستند. اما بر اساس وضعیت سودآوری شرکت‌ها در شش ماهه اول سال طبق گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها که منتشر شده است به نظر می‌رسد که وضعیت بازار قابل قبول است.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که تنها فاکتور اثرگذار در بازار سرمایه بحث کاهش و یا افزایش سودآوری بنگاه‌ها نیست و فاکتورهایی در بازار وجود دارد که اثر بیشتری را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: بحث اعتماد یکی از فاکتورهای اثرگذار است که تاثیر بالایی در هدایت سرمایه‌ها به بخش‌های مختلف اقتصاد دارد. طبیعتا سرمایه‌گذاران منابع مالی خود را به بخش‌هایی هدایت می‌کنند که با ریسک کمتر بازدهی معقولی داشته باشد.
رضاپور اظهار کرد: اتفاقی که از سال گذشته تا کنون در بازار سرمایه رخ داده است نتوانسته پاسخگوی انتظارات باشد و همین مسئله سبب بی اعتما‌‌دی افراد شد.
وی گفت: البته من معتقدم افرادی که اکنون در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند احتمالا شانس بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها را دارند اما بسیاری از سهام‌داران با توجه به اتفاقات سال گذشته در بازار اعتماد خود را از دست داده‌اند و این بی اعتمادی می‌تواند باعث شود که سهام‌داران سرمایه‌های خود را به بخش‌های کم‌ریسک‌تری بسپارند.
رضاپور خاطرنشان کرد: با وجود بی اعتمادی‌ها من گمان می‌کنم بازار سرمایه از نظر ارزندگی و جذابیت قیمتی شانس بازدهی بیشتری نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌های دیگر دارد.
وی به برسی وضعیت بازارها در چندسال اخیر اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته عمدتا سرمایه‌گذاران در حوزه‌های دیگر مانند بازار مسکن با نوسانات قیمتی شدید و ریسک‌ها بزرگ مواجه نبودند اما این اتفاق در بازار سرمایه رخ داد و سهام‌داران حق دارند بی اعتماد باشند. اما اگر همین سهام‌داران یک روند پایدار را در بازار سرمایه ببینند در آن شرایط می‌توانیم شاهد آشتی کردن سهام‌داران با بازار سرمایه باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب درپی موفقیت ورزشکاران ایران در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان: آفرین بر پهلوانان کشتی فرنگی و مربی آن که همه را شاد کردند ژوبین صفاری زمان عمل به وعده مهم رئیس جمهوری یارانه ای جدید در راه است؟ لباس نو بودجه ۱۴۰۰ بر تن یارانه‌ها رویارویی ایران و کره جنوبی در مسیر جام جهانی دورقمی شد دهمین اپیزود «بازی مرکب» آیا پرونده «صادرات گاز ایران به اروپا» روی میز مذاکرات برجام هم می‌رود؟ کارت جدید ایران در بازی مذاکرات هسته‌ای «ابتکار» اثر افزایش نرخ بهره بانکی بر بازار بورس را بررسی کرد زمانی برای بازگشت اعتماد مردم به بورس چرا سینمای کودک این سال‌ها کم فروغ بوده است؟ پرنده غمگین سینمای کودکان رئیس قوه قضائیه: به زودی بخشنامه‌ای برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر می‌شود رئیس جمهوری در آیین بازگشایی سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها: نباید به هیچ حرف نو و نظریه جدید بی‌توجه بود جانشین فرمانده ناجا: در اغتشاشات خوزستان حق با مردم بود نیاز متقابل باکو و تل‌آویو با تبادل نفت در برابر سلاح نتایج اولیه انتخابات عراق موفقیت نسبی جریان صدر سرپرست دانشگاه تهران اعلام کرد قول حضور رئیس جمهوری در مراسم روز دانشجو را گرفتیم