ترس متیس

ادیب- «جیمس متیس» ژنرالی که وقتی ترامپ او را به عنوان وزیر دفاع آمریکا برگزید لقب  او به عنوان «سگ دیوانه»  در ارتش آمریکا بیشتر از نام واقعی او در منابع خبری تکرار شد ،از قدیم به اتخاذ مواضع ضدایرانی شهرت داشته تاجایی که حتی در دولت پیشین آمریکا پیشنهاد حمله به ایران را مطرح کرده بود و از ارتش کنار گذاشته شده بود، 2 روز پیش در مقابل درخواست 2 مدیر ارشد امنیتی در آمریکا برای  مقابله نظامی با ایران  در خاک سوریه، مخالفت کرده است؛ بنا به اعلام هفته نامه فارین پالیسی، در جلسه اخیر شورای امنیت ملی آمریکا، 2 مدیر ارشد امنیتی برای چندمین بار پیشنهاد حمله به مواضع ایران در سوریه را مطرح می کنند؛ در حالی که وزیر دفاع آمریکا که خود از قدیمی ترین جنگ طلبان ضدایرانی است، عصبانی شده و با ذکر دلایلی با این پیشنهاد مخالفت می کند. ترس متیس از درگیر شدن با ایران درحالی است که او در مواضع آشکار خود همواره به تهدید ایران می پردازد اما گزارش فارین پالیسی نشان می دهد او در خفا و جایی که رسانه ها حضور ندارند ناچار است مقابل قدرت ایران واقع بینانه تصمیم بگیرد. بنا بر این گزارش موضوع این جلسه بررسی واکنش آمریکا به پیروزی های اخیر ارتش سوریه و متحدانش در مرزهای عراق، سوریه و اردن بوده است. جایی که در روزهای اخیر شاهد بیرون رفتن داعش از منطقه، تسلط کامل ارتش سوریه و البته شیطنت نیروهای نظامی آمریکا در استقرار تسلیحات سنگین بوده ایم. به طور مشخص در جلسه اخیر شورای امنیت ملی آمریکا در مورد منطقه ای به نام گذرگاه مرزی التنف در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن بحث شده و 2 مقام ارشد شورای امنیت ملی آمریکا به نام های "ازرا کوئن-واتنیک" (مدیر ارشد اطلاعات) و "دریک هاروی" (مشاور ارشد حوزه خاورمیانه) از پنتاگون می خواهند که با مواضع ارتش سوریه و نیروهای ایرانی حاضر در منطقه مقابله کند.
مرد نظامی ارشد ترامپ پا پس کشید!
به گفته منابع آگاهی که با نشریه فارین پالیسی گفت و گو می کردند، پس از طرح پیشنهاد حمله به مواضع ایران در این جلسه، وزیر دفاع آمریکا که توسط ترامپ به لقب هایی چون «سگ دیوانه» و «ژنرال ژنرال ها» ملقب شده، عصبانی شده و با این پیشنهاد مخالفت می کند. نکته جالب اینجاست که متیس به دلیل دیدگاه سخت‌گیرانه‌اش در قبال ایران مشهور است و حتی زمانی پیشنهاد کرد دولت آمریکا به اهدافی در داخل ایران حمله کند تا به ادعای وی، از این طریق به حملات تروریستی در عراق پاسخ داده شود. او به خاطر همین پیشنهادات پرهزینه اش علیه ایران از دولت اوباما کنار گذاشته شد. به گزارش فارین پالیسی در این جلسه «دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم با این پیشنهاد مخالفت کرده است.
چرا «ژنرال ژنرال ها» از مقابله با ایران در سوریه ترسید؟


به گزارش العالم یکی از دلایلی که وزیر دفاع آمریکا برای مخالفت با این پیشنهاد در آن جلسه مطرح کرده این است که در زمانی که نبرد با گروه تروریستی داعش در منطقه در جریان است، آمریکا نباید جبهه نظامی دیگری را ایجاد کند. همچنین منابع آگاه به فارین پالیسی گفتند که مقامات پنتاگون چنین طرح‌هایی را حرکتی خطرناک می‌بینند که می‌تواند ایالات متحده آمریکا را وارد نوعی درگیری خطرناک با ایران بکند. به نوشته این نشریه آمریکایی مقامات پنتاگون معتقدند «هر گونه درگیری با ایران در سوریه باعث می شود که یگان های نظامی آمریکایی مستقر در عراق و در سوریه طی این درگیری ها تبدیل به هدف شوند؛ به خصوص این که مستشاران ایرانی در عراق و سوریه حضور دارند و نیروهای مردمی نیز در این 2 کشور تحت حمایت و آموزش ایران قراردارند.»  در این جلسه همچنین کالین کاهل، که در دولت سابق آمریکا مشاور امنیت ملی جو بایدن  بود، تاکید کرده است که رقابت با ایران در سوریه و عراق در کوتاه مدت چیزی عاید آمریکا نخواهد  کرد. در پایان گزارش فارین پالیسی آمده است: «مقام‌های طرفدار تقابل‌جویی با ایران چه در داخل و چه در خارج دولت ترامپ، جنگ سوریه را بزنگاهی حساس می‌بینند که سرنوشت ماندن سوریه و عراق در حیطه نفوذ ایران یا آمریکا را تعیین خواهد کرد. طرفداران تقابل‌جویی معتقدند در صورتی که کاخ سفید رویکردی منفعل اتخاذ کند، تهران به بازیگری مسلط، با یک کریدور جغرافیایی از میان کشورهای عراق، سوریه و لبنان تبدیل خواهد شد.»
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: کاهش نفوذ ایران، هدف اصلی آمریکا در منطقه است
در همین حال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت و گو با نشریه آمریکایی برکینگ دیفنس درباره فروکش کردن آن چه‌که او فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه نامید، پاسخ داد: «خیر، من هیچ تغییری در رفتار ایران شاهد نبوده‌ام. نیروهای قدس سپاه به اعمال نفوذ در عراق و سوریه از طریق نیروهای نیابتی و شبه نظامیان ‌و در لبنان از طریق حزب ا... ادامه می‌دهند.
حمایت ایران از شیعیان یمن غیر سودمند است و این کشور تهدید جدی علیه متحدان نزدیک آمریکا چون اسرائیل و اردن را تداوم بخشیده است. بنابر این، کاهش نفوذ بدخواهانه ایران هدف اصلی آمریکا در منطقه است.»
صفوی: آمریکایی ها توان عملیاتی و اطلاعاتی سپاه را به خوبی درک کرده اند
همزمان با این خبر، سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا تأکید کرد: آمریکایی‌ها در صحنه میدان نبرد، توان عملیاتی و اطلاعاتی سپاه را به خوبی درک کرده و شکست‌های سختی متحمل شده اند. به گزارش تسنیم سرلشکر صفوی در جمع پرسنل و نیروهای تحت آموزش آموزشگاه شهید مدرس افزود: آنها در این میدان ها شکست های سختی از ایران متحمل شده اند و رویکرد آنها در قبال سپاه برگرفته از همین واقعیت است.