«ابتکار» احتمال کاهش قیمت دلار پس از به نتیجه رسید مذاکرات را بررسی کرد سیگنال عراقچی به بازار؟

کیمیا نجفی
در روزهای اخیر قیمت دلار از نیمه کانال ۲۷ هزار تومان عقب رفت و به گفته عده‌ای از فعالان بازار ممکن است روند نزولی قیمت در روزهای آتی نیز ادامه‌دار باشد.
قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته و برای ادامه روند نزولی این اسکناس همچنان امیدواری‌هایی وجود دارد. به گفته برخی از کارشناسان و فعالان بازار اخبار سیاسی پیرامون آغاز مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید و همچین اخبار غیر رسمی بابت حضور مجدد عباس عراقچی در تیم مذاکره‌کنندگان، قیمت دلار در بازار داخل با کاهش روبه‌رو شده است.
آنها معتقدند که اگر مخابره شدن اخبار مثبت سیاسی تداوم داشته باشد بازار ارز و به دنبال آن بازارهای دیگر شاهد ریزش قیمت‌ها خواهند بود. این در حالی است که برخی اظهارنظرهای فعالان بازار حاکی از آن است که فرآیند احیای برجام طولانی خواهد بود و بازار شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ نخواهد بود. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند مخابره شدن اخبار تاثیرات کوتاه‌مدتی را در اقتصاد خواهند داشت و ما برای تغییرات اساسی و واقعی نیازمند به نتیجه رسیدن قطعی مذاکرات هستیم.


هوشیار رستمی، تحلیلگر اقتصادی در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید: اخبار اثرات روزانه در اقتصاد خواهد داشت و مهم‌ترین مسئله‌ای که باید اتفاق بی‌افتد تا پس از آن تکلیف اقتصاد روشن شود این است که توافقات صورت بگیرد و ما به یک نتیجه مشخص برسیم.
این تحلیلگر اقتصادی می‌افزاید: هنگامی که توافقات صورت بگیرد ما یک شوک بزرگ را در بازار ارز خواهیم داشت. البته بعد از آن برای هرگونه پیش‌بینی و تصمیم‌گیری باید ببینیم که توافقات چگونه صورت گرفته است.
وی با تاکید بر اهمیت تصویب FATF اظهار می‌کند: اگر توافقات به شکلی باشد که ایران دسترسی کامل به منابع ارزی‌ داشته باشد و بتواند نفت بفروشد که بعید می‌دانم بدونFATF امکان‌پذیر باشد، آن موقع می‌توانیم شاهد ریزش قیمت دلار حتی به زیر ۲۰ هزار تومان باشیم. اما قبل از اینکه تمام اتفاقات در کنار هم رخ ندهد من بعید می‌دانم چند خبر مثبت، تغییر در بازار ارز را مداوم کند.
تورم معضلی که هرچه زودتر باید کنترل شود
این تحلیلگر اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شرایط منابع ارزی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: بخشی از گرانی ارز به این خاطر است که ما به منابع ارزی کشورمان دسترسی نداریم. از سوی دیگر هم تورم گریبان اقتصاد ایران را گرفته و سبب افزایش قیمت می‌شود.
رستمی می‌گوید: هنگامی که تورم بالا باشد قیمت ارز افزایشی خواهد بود. نه تنها ارز بلکه تمام کالاها در زمان تورم شاهد جهش قیمت خواهند بود. به عنوان نمونه تولید شیر در ایران بالاتر از تقاضا است اما ما شاهد رشد قیمت آن هستیم و دلیل آن نرخ بالای تورم است. بنابراین تا زمانیکه ما معضل تورم را حل نکنیم حتی اگر دلار به ۱۸ هزار تومان برسد پس از مدتی باز در مسیر افزایش قیمت قرار می‌گیر‌د.
قیمت ارز حباب دارد
هادی حق‌شناس، اقتصاددان نیز با اشاره به کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر به «ابتکار» می‌گوید: واقعیت این است که قیمت دلار حباب دارد و به دلیل برخی از مولفه‌های سیاسی است که قیمت دلار به کانال‌های ۲۷ و ۲۸ هزار تومان راه یافت. بنابراین اگر اقتصاد ایران از طریق مذاکرات و بهبود روابط بین‌المللی به حالت عادی باز گردد قطعا حبابی که در قیمت ارز وجود دارد خارج خواهد شد.
این اقتصاددان می‌افزاید: برای اینکه اقتصاد به حالت عادی بازگردد هم احیای برجام موثر است و هم روابط تجاری با کشورهای همسایه تاثیرگذار خواهد بود.‌
حق‌شناس ادامه می‌دهد: اقتصاد یعنی تعادل عرضه و تقاضا، حال می‌خواهد دلار مورد بحث باشد و یا مرغ. اگر در هر سمت از عرضه و تقاضا برای هر کالایی اخلالی ایجاد شود منجربه نوسانات قیمتی می‌شود.
تحریم‌ها چالش‌هایی را برای روابط بین‌المللی ایران به وجود آورده است
وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش به چالش‌های ناشی از تحریم اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: تحریم‌های ظالمانه و برخی مشکلات در زمینه روابط تجاری ایران سبب شده است تا در سمت عرضه ارز مشکلاتی ایجاد شود و اگر این مشکلات حل شود، چالش‌های به وجود آمده از بین خواهد رفت.
این اقتصاددان می‌افزاید: لذا اگر مراودات پولی ما به حالت عادی برگردد، از سوی دیگر صادرات و واردات کشور که به دلیل تحریم‌ها دچار مشکلاتی شده‌اند، مشکلات‌شان حل شود سمت عرضه ارز تقویت خواهد شد.
حق‌شناس می‌گوید: هنگامی که سمت عرضه ارز تقویت شود قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و بازار ارز به تعادل می‌رسد.
این اقتصاددان در پایان صحبت‌هایش به کنترل نرخ کالاها در شرایطی که قیمت‌ها واقعی نیست اشاره می‌کند و می‌گوید: یقینا اقتصاد مفهوم تعادل را دارد. به عبارتی دیگر وقتی قیمت‌ها واقعی نباشد اخبار و هر اتفاق دیگری می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت شرایط را کنترل کند اما در بلندمدت به قیمت واقعی خواهیم رسید. حالا فرقی نمی‌کند دلار باشد یا کالای دیگری، مهم این است که شاید بتوان در کوتاه‌مدت به زور و دستور قیمت را بالا یا پایین نگه داشت اما در بلندمدت قیمت‌ها به سمت واقعی شدن حرکت خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
«بابک کوهستانی» درباره تاثیر کرونا بر روند آموزش موسیقی به کودکان می‌گوید جای خالی اجراهای گروهی جلال خوش‌چهره ایران و آشفتگی در همسایه‌ها سفرهای منطقه‌ای امیرعبداللهیان با چه دستاورد مهمی همراه بود؟ خیز بلند ایران برای تقویت روابط با همسایگان اقبال افکار عمومی از رزمایش «فاتحان خیبر» در مرز‌های شمال غرب از کجا می‌آید؟ خروش غیرت ایرانی از رود ارس ایپدمی را نمی‌توان با آزمون و خطا مهار کرد آمارهای ابتلا و مرگ روی موج نوسان رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ برگزار شد نمایش قدرت نیروهای نظامی در قلب ایران جبران کسری بودجه با انتشار اوراق خطای راهبردی است از دست رفتن فرصت طلایی نفت ۸۰ دلاری «ابتکار» احتمال کاهش قیمت دلار پس از به نتیجه رسید مذاکرات را بررسی کرد سیگنال عراقچی به بازار؟ محسنی اژه‌ای: می‌توان بسیاری از مسائل را با مردم در میان گذاشت امیرعبداللهیان خبر داد نهایی شدن جمع‌بندی‌ها در زمینه مذاکرات وین در آینده نزدیک مذاکره با چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران تساوی ایران و کره در سکوت آزادی «بازی مرکب» برنده نداشت پیشنهاد برگزاری جلسات کمیسیون طرح صیانت پشت درهای بسته مطرح شده است جلسات بررسی طرح صیانت محرمانه می‌شود؟