فضای گفت و گوها بوی توافق می‌دهد


انریکه مورا با اختیارات به تهران سفر کرده است
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه به آفتاب یزد گفت: «این که از طرح دوم و سوم آمریکایی‌ها سخن به میان آمده باید گفت طرف غربی هیچ گزینه‌ای جز «مذاکره» در دست ندارد و مباحثی چون «جنگ» و «شورای امنیت» در مورد ایران قطعا عملیاتی نشده و نخواهد شد. »
عبدالرضافرجی راد ادامه می‌دهد: «وقتی یک طرف خواهان توافق نباشد دلیلی ندارد دست به رایزنی‌ها و سفرهای پی در پی بزند این در حالی است که آمریکایی‌ها طی هفته‌های اخیر بیشترین آیند و روند به کشورهای درگیر با موضوع مذاکرات وین داشته‌اند و همین مسئله بهترین پالس است تا متوجه شویم به شروع مذاکرات منتهی به نتیجه نزدیک می‌شویم!»
وی خاطرنشان می‌کند: «وقتی لاوروف بلافاصله پس از دیدار «مورا» با مقامات ایرانی با «امیرعبداللهیان» تماس می‌گیرد یعنی خبر دارد که حضور «مورا» در تهران مهم است و نتیجه برای روس‌ها مهم تر! »


> تصمیم ایران برای بازگشت به مذاکرات وین جدی است
خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد ایران معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در سفر اخیرش به تهران مطلع ساخته است که در حال تکمیل تیم مذاکراه‌کننده خود برای از سرگیری مذاکرات وین است. به گزارش ایسنا، لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره ازسرگیری مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: طبق گفته یک منبع مطلع، ایران به انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اخیرا به تهران سفر کرده بود، گفته است در حال نهایی‌سازی اقدامات در راستای تکمیل کردن تیم مذاکره کننده‌اش می‌باشد و بر تصمیمشان برای بازگشت به مذاکرات وین نیز تاکید کرده‌اند. نورمن به نقل از این منبع مطلع که نامی از او برده نشده، افزود: آن‌ها[ایران] کاملا در بازگشت به مذاکرات وین برای خاتمه دادن (تکمیل) مذاکرات وین مصمم هستند. خبرنگار وال استریت ژورنال همچنین به نقل از این منبع آورده است: مذاکرات با ایران در پایان اکتبر در بروکسل فقط میان اتحادیه اروپا و ایران انجام خواهدشد. ایران مذاکرات دوجانبه دیگری خواهد داشت. ایده‌ای که مطرح است، «پرداختن به تمامی متن‌های روی میز در وین» به منظور شفاف‌سازی آن‌ها با تیم جدید ایران است و «آن‌ها سوالات متعددی در این باره خواهند داشت».
> واکنش مثبت رسانه‌ی آمریکایی مهم است
فرجی راد در گفتگویی کوتاه به آفتاب یزد می‌گوید: «وقتی یک روزنامه‌ی مهم آمریکای - وال استریت ژورنال - واکنش مثبت نشان می‌دهد یعنی یخ توافق اولیه برای آغاز مذاکرات در وین شکسته است و مانده طرف ایرانی که تیم خود را مشخص کرده و راهی محل برگزاری مذاکرات کند.»
وی ادامه می‌دهد: «لحن منطقی «جین ساکی» و سفرهای پی در پی «بلینکن» به خاورمیانه و دیدار با مقامات عربستانی و اماراتی حکایت از آن دارد که این کشورها در حال توجیه شدن هستند که توافق ۱+۴ با ایران با حضور آمریکا هیچ گونه لطمه‌ی به امنیت این کشورها وارد نخواهد آورد. »
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطرنشان می‌سازد: «بایکوت کامل «بن سلمان» از دیگر نشانه‌هایی است که می‌تواند به همین مذاکرات ربط پیدا کند. شما اگر دقت کرده باشید حتی اروپایی‌ها نیز رغبتی برای دیدار با بن سلمان ندارند و این حاکی از آن است که رفتار بایدن در مواجهه با ولیعهد سعودی علی رغم تحویل گرفتن‌های بی‌حساب و کتاب ترامپ بسیار منطقی است و اوضاع آرام‌تری در منطقه شاهد هستیم. »
> باید امتیاز بدهند و می‌دهند
فرجی راد در ادامه‌ی این گفتگو به تغییر فضای گفتگو‌ها اشاره کرده اظهار می‌دارد: «بررسی تعاملات سیاسی بر مبنای مذاکرات برجامی حاکی از جو آرامی است که حاکم شده، آمریکایی‌ها برای دادنِ امتیاز مجاب شده و امتیاز دادن را پذیرفته‌اند. این که این امتیازات تا چه اندازه باشد و آیا طرف ایرانی را راضی خواهد کرد به روند مذاکرات و توافقات طیِ مذاکرات مربوط است اما این مسئله که باید امتیاز بدهند و امتیاز می‌دهند تقریبا گریز ناپذیر می‌نماید.»
این استاد دانشگاه در واکنش به این موضوع که آیا طرف ایرانی خواستار قانونی شدنِ توافقات ایران و آمریکا در کنگره خواهد شد یا نه؟ بیان می‌کند: «جایی ندیده‌ام که چنین الزامی آورده شده باشد اما نوع گفتگو‌ها و توافقات به گونه‌ای است که حتی با تغییر دولت در امریکا، این توافقات قابل تغییر نیست یعنی طرف ایرانی دیگر زیر توافقی که به آسانی قابلیت زیر پا گذاشته شدن باشد را امضا نخواهد کرد.»
> دولت فعلی اسرائیل تندرو‌تر از دولت نتانیاهو!
عبدالرضا فرجی راد در پایان این گفتگو با اشاره به دولت «نفتالی بنت» خاطرنشان می‌کند: «توجهی به اظهارات و ادعاهای نتانیاهو نداشته باشید زیرا دولت فعلیِ اسرائیل بسیار تندرو‌تر از دولت نتانیاهو است و متقاعد کردن این دولت بسیار سخت!»
فرجی راد تاکید می‌کند: «دردسرهای آمریکایی‌ها فقط به مذاکرات وین ختم نمی‌شود و گرفتاری‌های دیگری نیز دارند اما با اطمینان می‌گویم آمریکا به زودی در روابط خود با اسرائیلی‌ها به مشکل برخواهد خورد به تعبیری دقیق تر، آمریکا با بنت نمی‌تواند کار کند و زمینه برای تنش فراهم خواهد بود.»
این استاد دانشگاه برنامه‌ی بعدی آمریکایی‌ها پس از توافقات وین را تشکیل دو دولت در فلسطین و اسرائیل دانست و خاطرنشان کرد این دقیقا همان نقطه‌ای است که ممکن است اسرائیلی‌ها راه خود را از دولت بایدن جدا کنند زیرا پذیرش برنامه‌ی بایدن در اراضی اشغالی برای‌شان بسیار سخت است! »