صعود در خاک سعود

حامد جیرودی/ مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا امروز با برگزاری 2 بازی در منطقه غرب آغاز می‌شود که در اولین بازی الوحده امارات و النصر عربستان از ساعت 18:30 با هم دیدار می‌کنند و از ساعت 21:30 الهلال عربستان به مصاف پرسپولیس ایران می‌رود. دیداری میان دو تیم برتر و پرطرفدار فوتبال باشگاهی آسیا که تقابل آنها بسیار جذاب و نفسگیر است. این مسابقه در ورزشگاه امیر فیصل بن فهد ملقب به الملز برگزار خواهد شد و طبق اطلاعیه وزارت ورزش عربستان، ظرفیت کامل ورزشگاه به هواداران سعودی اختصاص داده شده و شروط لازم برای حضور هواداران داشتن سن بالای 12 سال و تزریق دو دوز واکنس کرونا اعلام شده است. باشگاه الهلال در سامانه‌اش، بلیت‌هایی با 4 قیمت را به فروش گذاشت که ارزان‌ترین آن ۵۰ ریال سعودی (۴۰۰ هزار تومان) و گران‌ترین آن۴۵۰۰ ریال (۳۵ میلیون تومان) بود و نکته جالب اینکه تنها نیم ساعت پس از آغاز بلیت فروشی، باشگاه الهلال اعلام کرد که تمام بلیت‌ها پیش فروش شده است. بدین ترتیب دیدار شاگردان یحیی گل‌محمدی در برابر قهرمان عربستان در استادیوم قدیمی و 50 ساله الملز و در حضور 22 هزار و 500 تماشاگر برگزار می‌شود.
سرخپوشان پایتخت در مرحله قبل موفق شدند استقلال تاجیکستان را در خانه‌اش 1-0 شکست دهند و الهلال هم با شکست 2-0 استقلال ایران راهی این مرحله شده است. بعد از باخت آبی‌پوشان پایتخت، محمود فکری سرمربی اسبق استقلال مدعی شد که پرسپولیس به راحتی می‌توانست الهلال را شکست بدهد اما حمید مطهری مربی پرسپولیس معتقد است نباید الهلال را یک تیم معمولی نشان داد. چرا که الهلال تیمی با ستاره‌های گرانقیمت بین‌المللی مثل موسی مارگا، گومیس و متئوس پریرا است که از کوچکترین فرصت‌‌ها نهایت استفاده را می‌برند. ضمن اینکه که در این مسابقه هم در حضور طرفدارانش بازی می‌کند و این کار را برای قرمزها سخت‌تر خواهد کرد. البته پرسپولیس برای این سفر با مشکلات و حاشیه‌های مختلفی مواجه بوده است. از حاشیه‌های پرواز به عربستان گرفته تا خستگی بازیکنی مثل وحید امیری که 90 دقیقه در ترکیب تیم ملی مقابل کره جنوبی به میدان رفت و بلافاصله به همراه مهدی ترابی و میلاد سرلک به اردوی سرخ‌ها اضافه شد. نکته دیگر اینکه پرسپولیس به دلیل آغاز نشدن لیگ برتر از شرایط مسابقه دور است و فقط با 3 بازی دوستانه خود را برای این بازی آماده کرده درحالی که الهلال در کوران مسابقات است و با 6 بازی و کسب 12 امتیاز در رده چهارم جدول لیگ برتر عربستان قرار دارد. البته شاگردان لئوناردو ژادریم پرتغالی در 2 بازی آخرشان به تساوی رسیده‌اند که آخرین آن با نتیجه 1-1 برابر الحزم به دست آمده و برای همین به ژاردیم هشدار داده شده که تنها باید پرسپولیس را شکست دهد وگرنه اخراج خواهد شد. الهلال در این بازی یاسر الشهرانی مدافع چپ ملی پوش خود را به دلیل مصدومیتی که در بازی عربستان برابر چین پیدا کرد، در اختیار ندارد و برای همین ژاردیم قصد دارد از ناصر الدوسری در پست مدافع چپ استفاده کند. این مسابقه، اگرچه دیدار دشواری به نظر می‌رسد ولی پرسپولیس نشان داده که تیم روزهای سخت است و سرخ‌ها انگیزه زیادی دارند تا در این بازی هم به پیروزی رسیده و قدرت شان را به رخ فوتبال آسیا بکشند. تیمی که ستاره‌های زیادی مانند ترابی، امیری، عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی را در بخش تهاجمی و حمله دارد و از بازیکنان با تجربه دیگری مانند سید جلال حسینی، امید عالیشاه، کمال کامیابی نیا و سیامک نعمتی هم بهره می‌برد و با حضور آنها می‌توان امیدوار بود که پرسپولیس باز هم گام به مراحل پایانی لیگ قهرمانان آسیا بگذارد.
سرخ‌ها به دنبال انتقام
در 4 دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا فقط پرسپولیس و الهلال عربستان موفق شده‌اند به فینال لیگ قهرمانان آسیا از منطقه غرب برسند و با توجه به این مسأله می‌توان گفت این دیدار فینال زودرس غرب آسیاست. در سال 2017 الهلال با شکست پرسپولیس به فینال رسید و در سال 2018 پرسپولیس با عبور از السد قطر به فینال رسید. البته هر دو تیم در این دو فینال مقابل نماینده شرق شکست خوردند تا از رسیدن به قهرمانی باز بمانند. الهلال نتیجه را به اوراوا ردز ژاپن واگذار کرد و پرسپولیس مغلوب کاشیما آنتلرز ژاپن شد. در سال 2019 الهلال با شکست السد قطر راهی فینال شد و با شکست اوراوا ردز به قهرمانی رسید. یک سال بعد که پرسپولیس به نیمه نهایی رسیده بود، با شکست النصر عربستان در ضربات پنالتی به فینال راه یافت اما با شکست مقابل اولسان هیوندای از قهرمانی بازماند. حالا هر دو تیم بار دیگر برای قهرمانی تلاش می‌کنند و باید دید می‌توانند این اقدام را انجام دهند یا خیر. پرسپولیس و الهلال تاکنون 14 بار برابر هم قرار گرفته‌اند که سهم هر تیم 4 برد بوده و 6 بازی هم با تساوی خاتمه یافته است. آخرین تقابل این دو تیم در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا 2017 بود که بازی رفت 4 مهر 1396 در ابوظبی با پیروزی 4-0 الهلال به پایان رسید و بازی برگشت 25 مهر همان سال در مسقط برگزار شد و با تساوی 2-2 خاتمه یافت ولی الهلال به خاطر پیروزی 6-2 در مجموع به فینال رفت و حالا باید دید قرمزها در این جدال چه نتیجه‌ای کسب می‌کنند و موفق به گرفتن انتقام می‌شوند یا خیر.



گل‌محمدی: برای بهترین هواداران دنیا می‌جنگیم
یحیی گل‌محمدی که تاکنون 5 بار با تیم‌های ذوب آهن و پرسپولیس مقابل تیم‌های عربستانی قرار گرفته و هر 5 بار به پیروزی رسیده، در آستانه دیدار با الهلال گفت:«بچه‌ها با وجود سختی ها و مشکلات خیلی باانگیزه کار کرده‌اند و ان‌شاءالله بتوانند مزد زحمات خود را در دیدار با الهلال بگیرند. مشکلات ما خیلی زیاد است که نمی‌خواهم زیاد انرژی منفی بدهم ولی انگیزه فوق‌العاده و زیادی داریم. از سویی هواداران ما نشان داده‌اند واقعاً بهترین طرفداران دنیا هستند. هیچ وقت پشت تیم را خالی نکرده و همیشه موضع حمایتی داشته‌اند. برای آنها می‌جنگیم و امیدوارم بهترین نتیجه را بگیریم.»