در میانه میدان برای حل مشکلات مردم

روز پر کار رئیس‌جمهوری در سفر به استان فارس

گروه سیاسی/ تصویب 100 طرح که 6 هزار میلیارد تومان برای آنها تعیین شده است، مهم‌ترین دستاورد سفر رئیس جمهوری به استان فارس بوده است. هرچند رئیس جمهوری به این نکته هم اشاره کرد که این 100 طرح همه مشکلات را برطرف نخواهد کرد، بلکه صرفاً به دنبال رفع مشکلاتی است که اهمیت بیشتری دارند و تأخیر در رفع آنها ممکن است باعث خسارت شود.
هفتمین سفر استانی رئیس جمهوری در یک بازه زمانی فشرده به استان فارس انجام شد. شاید به همین علت بود که برنامه‌های سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی فشرده و همراه با بازدیدهای بسیار بوده است؛ بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی، مانند تخت جمشید و حافظیه، زیارت حرم شاهچراغ(ع) تا بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی مانند کارخانه آزمایش و کارخانه در حال ساخت کاغذ زاگرس فارس و در کنار همه اینها، مانند سفرهای قبل، دیدار برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی نشده با مردم و نخبگان استان، مانند حضور آیت‌الله رئیسی در روستای کناره مرودشت که به صورت سرزده انجام شد. به رغم تأثیرات ملی این سفرها مانند افزایش امیدواری مردم به رفع مشکلات و نیز رهاوردهای اقتصادی که دست‌کم مردم هر استان آن را لمس می‌کنند و مهم می‌دانند، برخی از این سفرها انتقاد کرده‌اند. رئیس جمهوری نیز  در همین سفر به این انتقادها پاسخ داد و با اشاره به دستاوردهای مثبتی که بازدیدها و حضور میدانی در استان‌ها برای کشور و مردم دارد، تأکید کرد که این سفرها برای آشنایی با مشکلات کشور و دیدار و گفت‌وگوی از نزدیک با مردم ضروری است و به همین دلایل عزم دولت بر ادامه این سفرهاست.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی صبح پنجشنبه در ابتدای ورود به شیراز، با بیان اینکه سفرهای استانی حتماً باید همراه با برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات استان‌ها و باز کردن گره‌هایی باشد که مردم را آزار می‌دهد، گفت: پیش از انجام سفر، هیأتی برای بررسی مشکلات استان اعزام و در تهران نیز جلساتی برای بررسی راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات استان تشکیل می‌شود.


رئیس جمهوری با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ طرح برای حل مشکلات استان فارس مطرح و بررسی شده است، ابراز امیدواری کرد که این سفر و مصوبات آن در مجموع بتواند به رفع مشکلات و افزایش اعتماد مردم کمک کند. رئیسی، خشکسالی را از جمله مشکلاتی دانست که هم مردم فارس و هم دولت را رنج می‌دهد و تأکید کرد که دولت همه تلاش خود را برای کاهش مشکلات ناشی از خشکسالی انجام خواهد داد.

پس از ورود به استان فارس، رئیس جمهوری وارد شهرستان مرودشت در این استان شد و به عنوان نخستین برنامه، از کارخانه تولید لوازم خانگی آزمایش بازدید کرد. این کارخانه در گذشته یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور بود که در جریان خصوصی‌سازی‌ها، در اوایل دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار شد که در نهایت و سوء مدیریت کارخانه و فقدان نظارت‌های کافی دولتی، منجر به تعطیلی این کارخانه شد. امروز احیای کارخانه صنعتی آزمایش مرودشت، از مطالبات مردم منطقه است. مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه، در شهرستان مرودشت، در روستای کناره که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین روستاهای کشور شناخته می‌شود، حضور یافت و از نزدیک با شماری از دامداران و کشاورزان روستا گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهوری در بازدید سرزده از یک واحد دامداری این روستا، با قدردانی از تلاش‌های همه کشاورزان و دامداران کشور، بویژه در روستای کناره شهرستان مرودشت، هر تولید آنان را گامی محکم برای پیشرفت کشور و عامل ایجاد یأس و ناامیدی در دشمنان دانست.
او با بیان اینکه حاصل زحمات و تلاش‌های شما، تولید قدرت برای کشور و یکی از ابزارهای مهم حفظ استقلال کشور است، افزود: دولت وظیفه دارد فعالیت شما را تسهیل کند، در این مسیر اجرای طرحی را دنبال می‌کنیم که در ماه‌های آینده می‌تواند دست دلالان و واسطه‌ها را از بازار تأمین نهاده‌های دامی قطع و بخشی از مشکلات دامداران و کشاورزان را مرتفع کند.
رئیس جمهوری گفت: با اجرای این طرح، یارانه‌ای که صرف تأمین نهاده‌های دامی می‌شود، مستقیم به دست تولیدکنندگان می‌رسد تا با تولید به‌صرفه‌تر محصول، سود نهایی آن هم به مصرف‌کنندگان برسد.
او در ادامه در گلزار شهدای روستای کناره حضور یافت و در جمع مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران، مقام والای شهیدان این روستا را گرامی داشت. آیت‌الله رئیسی با اشاره به سخنان مسئولان محلی درباره دو مشکل کم‌آبی و تکمیل بیمارستان درحال ساخت روستای کناره اعلام کرد که این دو طرح جزو طرح‌های مصوب سفر به استان فارس است که بلافاصله پس از پایان سفر وارد مرحله اجرا خواهد شد.
حضور در آرامگاه حافظ و بازدید از تخت جمشید
رئیس جمهوری در ادامه، در مجموعه حافظیه شیراز، آرامگاه شاعر بزرگ فارسی زبان، حافظ شیرازی را زیارت کرد. رئیسی با بیان اینکه حافظ، ستاره درخشان غزل و شعر فارسی و حافظِ هویت ملی و دینی ایرانیان است، گفت: غزلیات حافظ، پیام توحید و خداباوری است و دیوان او که ایرانیان آن را در کنار قرآن کریم بر طاقچه‌های خود دارند، پر از حکمت است.
رئیسی در ادامه این بازدیدها، پیش از ظهر پنجشنبه از مجموعه تاریخی تخت جمشید بازدید کرد و در سخنان کوتاهی گفت: بناها و مواریث تاریخی نظیر تخت جمشید نشان از هنر والای ایرانیان از سده‌های گذشته دارد که امروز با گذشت قرن‌های متمادی همچنان مایه حیرت و ستایش است.
رئیس جمهوری افزود: پیام دیگر بنای تخت جمشید خطاب به ستمگران است که ببینند سرنوشت کسانی که به مردم ظلم می‌کنند، چیست.
او در این بازدید، ضمن گفت‌وگوی صمیمی با جمعی از مردم و بازدیدکنندگان حاضر در این مجموعه تاریخی، با کارشناسان مرمت آثار باستانی در محوطه تاریخی تخت جمشید نیز گفت‌وگو کرد و از جزئیات ترمیم بخش‌های مختلف این اثر باستانی ارزشمند، مطلع شد.
رئیس جمهوری همچنین عصر پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان فارس با حضور در حرم مطهر احمد بن موسی، دقایقی به راز و نیاز در جوار حرم مطهر ایشان پرداخت. آیت‌الله رئیسی پس از زیارت، از مرکز واکسیناسیون در شبستان حرم مطهر نیز بازدید کرد.
بازدید از کارخانه در حال ساخت کاغذ زاگرس فارس
بعد از ظهر پنجشنبه، سفر رئیس جمهوری با برنامه بازدید از کارخانه درحال ساخت کاغذ‌سازی زاگرس فارس دنبال شد. ۸۷ درصد عملیات ساخت این واحد تولیدی انجام شده و برای تکمیل ۱۷ درصد باقیمانده، به تسهیلات برای بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیاز است.
آیت‌الله رئیسی در این بازدید، با اعلام اینکه مراکز تولیدی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات و منابع مالی هستند، نه افرادی که این منابع را در جای دیگری هزینه می‌کنند، تأکید کرد: درحالی که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذ‌سازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد و بناها و تجهیزات آن بدون استفاده بماند و فرسوده شود.
او خواستار پیگیری استاندار برای تکمیل این واحد تولیدی شد تا همان طور که مالک کارخانه وعده داده، با راه‌اندازی این کارخانه ۶۰۰ نفر مشغول کار شوند و درعین حال، گام مهمی برای تأمین کاغذ مصرفی در کشور برداشته شود.
ضرورت حمایت دولت برای فعالیت بی دغدغه ورزشکاران
رئیس جمهوری پیش از حضور در مراسم دیدار با نخبگان و برگزیدگان استان، در فضایی صمیمی‌تر و خصوصی‌تر، با جمعی از قهرمانان ورزشی استان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیسی با تبریک افتخارآفرینی این ورزشکاران به آنان و قدردانی از آنان برای شادکردن ایرانیان، بر وظیفه سنگین دولت برای حمایت، هدایت و نظارت از ورزش‌های همگانی و حرفه ای تأکید کرد.
او گفت: دولت موظف است دغدغه‌های شما قهرمانان از جمله اشتغال و مسکن را تأمین کند تا بتوانید با تمرکز بر تمرینات ورزشی، مهارت‌های خود را ارتقا دهید و موفقیت‌های بزرگتر کسب کنید.
رئیسی درعین حال، با اشاره به اینکه حضور نمایندگان ایران در مجامع و اتحادیه‌های جهانی ورزش باید با محوریت تأمین منافع کشور دنبال شود، در واکنش به درخواست قهرمانان ورزشی درباره تأمین مسکن گفت: دولت سیزدهم برنامه گسترده و جامعی برای تأمین مسکن برای آحاد مختلف جامعه دارد و حتماً تلاش خواهد کرد مسکن قهرمانان ورزشی نیز تأمین شود.
رئیس جمهوری با اشاره به درخواست‌های مطرح شده از سوی ورزشکاران در دوره تبلیغات انتخاباتی برای انتصاب مسئولان ورزشی و غیرسیاسی در رأس وزارت ورزش، گفت: دولت سیزدهم یک نفر از میان خود ورزشکاران را به عنوان وزیر معرفی کرد و من به ایشان تأکید می‌کنم رفع دغدغه‌های شما را با جدیت بیشتری دنبال کند. رئیسی در پایان این دیدار هدایایی را به رسم یادبود به این ورزشکاران تقدیم کرد.
انجام نشدن سفرهای استانی مشکلی را حل نمی‌کند
دیدار با نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، یکی از برنامه‌های ثابت رئیس‌جمهوری در سفرهای استانی است که این دیدار در فارس، در محل مصلای نماز جمعه شیراز برگزار شد. رئیس جمهوری در سخنان خود در این مراسم، با بیان اینکه برخی به سفرهای استانی خرده می‌گیرند و می‌گویند که این سفرها پرهزینه است، اظهارکرد: اما من می‌گویم اگر رئیس‌جمهوری به استان‌ها سفر نکند، چگونه مشکل کارخانه‌ای که ۸۷ درصد عملیات احداث آن انجام شده و برای ۱۳ درصد باقیمانده ، هشت سال هم معطل مانده، حل خواهد شد؟!
او با اشاره به اینکه اگر رئیس‌جمهوری و مدیران برای حل مشکلات در میانه میدان حضور نداشته باشند، بسیاری از مشکلات حل نخواهد شد، اضافه کرد: پروژه‌های بسیاری هستند که با تزریق اعتبارات اندک و رفع مشکلات کوچک تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسند و من به‌عنوان رئیس‌جمهوری مصمم هستم به حضور در میان مردم و مدیریت میدانی مسائل ادامه دهم.
 رئیسی گفت: قبل از هر سفر استانی هیأتی به استان مقصد اعزام می‌شود و جلساتی نیز در تهران با نمایندگان و مسئولان استان برگزار می‌شود و مسائل و مشکلات احصا و جمع‌بندی می‌شود و طرح‌ها و اعتبارات لازم برای استان به تصویب می‌رسد. او با بیان اینکه برگزار نشدن سفرهای استانی دولت مشکلی را حل نمی‌کند و این سفرها باید انجام شوند، گفت: رئیس‌جمهوری و مدیران باید مسائل و مشکلات را با حضور میدانی شناسایی و حل کنند و اگر رئیس‌جمهوری به استان‌ها سفر نکند، نمی‌تواند درک واقعی از مشکلات موجود در بخش‌های مختلف کشور داشته باشد و آنها را رفع کند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه آنچه امروز به‌دنبال آن هستیم و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز بر آن تأکید می‌کند، جبران عقب‌ماندگی‌ها است، تصریح کرد: با وجود پیشرفت‌های زیاد در حوزه‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین عقب‌ماندگی‌ها در ۴۰ سال گذشته، تحقق عدالت است.
او گفت: برای آنکه پیشرفت به عدالت ختم شود، باید براساس مطالعات مبتنی بر آمایش سرزمینی و شناخت ظرفیت‌ها و نیازهای هر منطقه طراحی و اجرا شود. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه محور حرکت دولت سیزدهم تحقق عدالت خواهد بود، گفت: اساس حرکت دولت، اجرای قانون و شناسایی و جبران کاستی‌هاست.
او در ادامه، استان فارس را قطب کشاورزی، معدن، صنعت، گردشگری، خدمات و بازرگانی دانست و افزود: با توجه به خیل عظیم جوانان باانگیزه و تحصیلکرده، نباید با مشکل بیکاری مواجه باشد، اما متأسفانه از نخستین دقایق حضورم در استان فارس با گلایه‌ها و درخواست‌های مردم در زمینه بیکاری و اشتغال مواجه شده‌ام.
 گام دوم دولت بعد از مهار کرونا، کنترل تورم و رونق اقتصادی است
رئیسی، اشتغال را جزو حقوق اساسی مردم و از تکالیف اصلی دولت عنوان کرد و گفت: تلاش‌ها برای ایجاد اشتغال محدود و منحصر در وزارت کار نیست، بلکه همه دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و نهادهای حکومتی باید برای ایجاد اشتغال احساس مسئولیت و تلاش کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در آغاز فعالیت دولت، اولویت اول را مبارزه با ویروس کرونا تعریف کردیم که به لطف خدا، همت دولت و همراهی مردم، امروز با واکسیناسیون گسترده تا حد زیادی بر این مشکل غلبه‌ کرده‌ایم، اظهارکرد: گام دوم و البته همزمانِ دولت، توجه به معیشت مردم و کنترل تورم و گرانی‌ها و رونق دادن به کسب و کارها بود که با مهار نسبی کرونا می‌توانیم با فراغ بال بیشتری بر آن تمرکز کنیم.
رئیسی استان فارس را یکی از استان‌های مهم در زمینه تولید محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی توصیف کرد و از استاندار فارس خواست علاوه بر حمایت از بنگاه‌های مختلف تولیدی، از کسانی که در خانه‌های خود به تولید محصول و بویژه تولید صنایع دستی اشتغال‌ دارند نیز حمایت کند.
رئیس جمهوری، اجرای موفق برنامه‌های دولت را نیازمند همت و مشارکت همگانی مردم دانست و اظهارکرد: دولت در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه حل مشکل مسکن برای خود جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قائل است و میدان‌دار اصلی در زمینه حل مشکلات و رونق تولید و اقتصاد، خود مردم هستند.
 مسئولان درباره برنامه‌های دولت با مردم صحبت کنند
شامگاه پنجشنبه، آخرین برنامه سفر رئیس جمهوری، حضور در جلسه شورای اداری استان فارس بود که در آن، مسائل و مشکلات استان و نیز طرح‌هایی که برای استان تصویب شده است، با وزرا و اعضای دولت و نیز مدیران رده‌های مختلف استان به بحث گذاشته شد.
رئیسی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی شماری از وزرا و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری درباره طرح‌های مصوب و اقدامات در نظر گرفته شده برای استان، گفت: تبیین این طرح‌ها و اقدامات برای آن است که یک حس مشترک بین مسئولان استانی و مسئولان کشوری برای اجرای این طرح‌ها و حل مشکلات استان فارس ایجاد شود.
رئیس جمهوری افزود: دولت سیزدهم در اجرای برنامه‌های خود برای پیشرفت و آبادانی کشور ظرفیت کامل دولت و حتی نهادهای حاکمیتی را در نظر گرفته و اگر بخواهیم جامع‌تر بگوییم، ارائه گزارش مصوبات سفر استانی در جلسه شورای اداری برای ایجاد یک حس مشترک در همه مجموعه نظام است.
او با بیان اینکه دولت سیزدهم روی مشارکت مردم در اجرای برنامه‌های خود حساب ویژه‌ای باز کرده است، از همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست درباره برنامه‌ها و اقدامات خود با مردم صحبت و آنان را با برنامه‌ها و اهداف دولت همراه کنند.
رئیس جمهوری، اولویت دولت در اجرای طرح‌های عمرانی در استان‌ها را تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام دانست و تصریح کرد: نجات اقتصاد کشور در گرو رونق تولید است و اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی در همه ابعاد آن اجرا شود، باید تولید رونق بگیرد و ظرفیت‌های معطل مانده، فعال شود.
او با اشاره به اینکه استان فارس نشان داده در بخش تولید، حرف جدی برای گفتن دارد، از رؤسای بانک‌ها خواست اعطای تسهیلات بانکی را به سمت تولید هدایت کنند.
رئیسی با اشاره به اظهار نگرانی از افزایش نقدینگی در کشور، گفت: نگرانی آنجاست که افزایش نقدینگی به سمت واسطه‌گری و دلالی برود، اما اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، افزایش آن هیچ نگرانی‌ای ایجاد نخواهد کرد.
رئیس جمهوری در ادامه بر فعال شدن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های استان فارس در عرصه گردشگری تأکید کرد و درعین حال، از استاندار فارس خواست از فکر و اندیشه همه فرهیختگان و صاحبنظران استان برای طراحی راهکارهای برون‌رفت از وضع کنونی بهره بگیرد و استان فارس می‌تواند در این زمینه الگو باشد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه در دولت سیزدهم ترجیح دادیم به جای پرداختن به اینکه کشور را در چه وضعی تحویل گرفتیم، در عمل به حل مشکلات اقدام کنیم، گفت: هیچ نیازی برای تشریح وضع کنونی کشور وجود ندارد و هرکس، نگاهی به سفره خودش بیندازد بخوبی درک می‌کند که با چه وضعی مواجه هستیم.
او با اشاره به دیدار اخیر خود با رهبر معظم انقلاب برای ارائه گزارش عملکرد و دریافت رهنمود، گفت: در این دیدار خدمت ایشان عرض کردم که هر چه از دوره مسئولیت من به‌عنوان رئیس‌جمهوری می‌گذرد، نگاهم نسبت به آینده امیدوار‌تر می‌شود و آینده را بیش از پیش روشن می‌بینم و ایشان نیز در پایان این دیدار به من گفتند که به این نگاه، عمیقاً باور دارم. در این جلسه سند تحول فرهنگی استان به‌عنوان برشی از سند فرهنگی کشور با حضور رئیس جمهوری و آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز رونمایی شد.

بــــرش
تصویب 100 طرح برای توسعه استان فارس
برگزاری نشست خبری باهدف تبیین دستاوردهای این سفر، آخرین برنامه رئیس جمهوری بود که شامگاه پنجشنبه برگزار شد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در جریان احصای اولویت‌های استان، طرح‌های نیمه‌تمام متعددی در حوزه آبرسانی، کشاورزی، معدن، صنعت و گردشگری شناسایی شد که با وجود صرف منابع مالی، بلااستفاده مانده‌اند، اعلام کرد که اولویت دولت تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌هاست.
او با اشاره به تصویب بیش از ۱۰۰ طرح برای استان فارس در جلسات متعدد بین مسئولان دولت و مدیران استان فارس گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این ۱۰۰ طرح در نظر گرفته شده است. رئیس جمهوری با بیان اینکه استاندار و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری مسئول پیگیری اجرای این مصوبات هستند، بخش قابل توجهی از مشکلات استان را ناشی از خشکسالی دانست و افزود: دولت برای رفع مشکل خشکسالی در کشور کمیته‌ای ایجاد کرده است که مشکل کم‌آبی استان فارس را نیز دنبال خواهد کرد. همچنین شورای عالی آب نیز برای توزیع عادلانه منابع موجود آبی کشور تشکیل جلسه خواهد داد. موضوع انتقال آب از دریا نیز در این جلسات پیگیری خواهد شد.
رئیس جمهوری توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بویژه گسترش راه‌آهن و جاده‌ها را دیگر اولویت دولت برای فارس برشمرد و اظهارکرد: ۱۰۰ طرحی که برای اجرا در استان در نظر گرفته شده، همه مشکلات استان را برطرف نخواهد کرد بلکه صرفاً به‌دنبال رفع مشکلاتی است که اولویت و اهمیت بیشتری دارند و تأخیر در رفع آنها ممکن است باعث خسارت شود. رئیسی از همه مسئولان خواست برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی تلاش کنند، چرا که به باور او «بسیار رنج‌آور است که جوان تحصیلکرده بیکار باشد.»
او با بیان اینکه ایجاد اشتغال به معنای افزایش تعداد کارمندان دولت نیست، گفت: امروز دولت با تراکم کارمند و نیروی کار مواجه است، به شکلی که گاهی همین حجم بالای نیروی کار به جای گشودن گره، تبدیل به یک گره جدید می‌شود. از این رو، اشتغالزایی زمانی واقعی و صحیح انجام شده است که به رونق و افزایش تولید بینجامد.
رئیسی درباره بازدید خود از آثار تاریخی و فرهنگی استان فارس هم گفت: رفع مشکلات معیشتی به‌هیچ‌وجه نباید ما را از توجه به مسائل فرهنگی بازدارد. در دولت سیزدهم حوزه فرهنگ هیچ‌گاه اولویت خود را از دست نخواهد داد.