آمریکا در زمین رژیم صهیونیستی بازی می کند؟ جنب و جوش‌های دیپلماتیک برای بازگشت به توافق

این روزها در آستانه از سرگیری دور جدید مذاکرات وین، آمریکا، اروپا و منطقه شاهد رفت و آمدهای بسیار دیپلمات ها و سیاستمدارانی است که از طریق دیپلماسی پیدا و پنهان در تلاش برای تاثیر گذاری در این مسیر هستند.
از یک سو برخی سیاستمداران همچون جوسپ بورل و انریکه مورا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونش، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقامات روسی در تلاش و رایزنی میان تهران و غرب به ویژه واشنگتن هستند تا هر چه سریعتر دور دیگری از مذاکرات وین برگزار و از تنش ها میان طرفین کاسته شود و در سوی دیگر حامیان تنش زایی در منطقه و جهان با سفرهای مختلف در تقلا برای تحقق رویاهای پوشالی خود هستند.
سیاستمداران آمریکایی نیز از رابرت مالی که دوره تازه سفر منطقه ای خود را به امارات، قطر و عربستان از روز جمعه آغاز می کند تا ویکتوریا نولاند که به مسکو، بیروت و لندن سفر کرده و همزمان سایر دیپلمات های آمریکایی که در منطقه به سر می برند، هر یک در مسیر ترسیم شده سیاست خارجی دولت بایدن در تحرکند.
در این میان، رژیم صهیونیستی و سردمداران و حامیانش با طرح ها و نقشه‌‎های انحرافی خود در تقلا هستند دولتمردان دموکرات کاخ سفید را برای اتخاذ موضعی سخت تر و آماده شدن برای آنچه صهیونیست ها نقشه و برنامه B می خوانند، تحت فشار قرار دهند.


به گفته تحلیلگران، مقامات رژیم صهیونیستی در واقع اکنون عناصری از چنین طرحی را اجرا می کنند اما فقط به طور ظاهری مسئولیت حملات پنهان علیه دانشمندان و تاسیسات هسته ای ایران را رد می کنند.
رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، اختلافات بین واشنگتن و تل آویو را بر سر این موضوع تایید کرده و می گوید دولت جدید نفتالی بنت برخلاف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر قبلی این رژیم می‌خواهد این اختلافات را تا حد ممکن پشت درهای بسته نگه دارد.
اما بر خلاف اظهارات رابرت مالی، هنوز هم کارزار نتانیاهو برای شکل دادن به افکار عمومی در این زمینه درتل آویو و واشنگتن پابرجاست.
نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس سالانه روزنامه جروزالم‌پست در سخنانی از رویای دوباره این رژیم مبنی بر بردن پرونده ایران به شورای امنیت می‌گوید و وزیر خارجه اش در واشنگتن درباره دیگر رویای پوشالی این رژیم با مقامات کاخ سفید رایزنی می‌کند.
نشست های آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز چهارشنبه در واشنگتن برای گرامیداشت سالگرد توافق ۲۰۲۰ ابراهیم، مشهور به توافق سازش در میان کشورهای عربی و منطقه برگزار شد اما به هیاهو و فضاسازی علیه ایران و برجام ختم شد.
بلینکن پس از برگزاری یک نشست سه جانبه با بازی در زمین رژیم صهیونیستی و در ادامه همسویی واشنگتن با این رژیم در گفتگو با خبرنگاران مدعی شد فرصت باقیمانده برای اتخاذ اقدامات هر لحظه کوتاه و کوتاهتر می‌‌شود و ما مراقب نظرات و موضع ایران هستیم و اگر ایران مسیر خود را تغییر ندهد، آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر روی آوریم.
او در عین حال اعلام کرد دولت بایدن همچنان امیدوار است که راه حلی قابل مذاکره پیدا شود همچنانکه جن ساکی سخنگوی کاخ سفید یک روز پس از این اظهارات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقشه B گفت: در نهایت تمرکز ما بر دیپلماسی است. ما مشتاق هستیم به وین برگردیم و گفتگوها را ادامه دهیم.
این موضع در اظهارات روزچهارشنبه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن نیز در دیدار با این مقام صهیونیستی انعکاس یافت و او هم گزینه های دیگر را نجوا کرد.
رابرت مالی مذاکره کننده ارشد هسته ای دولت بایدن نیز در سخنانی در اندیشکده کارنگی مدعی شد ما برای انطباق یافتن با واقعیتی آماده خواهیم شد که در آن باید برای همه گزینه ها آمادگی داشته باشیم.
مذاکره کننده ارشد هسته ای دولت آمریکا در عین حال از تعیین مهلت برای از سرگیری مذاکرات خودداری و مدعی شد بازگشت ایران با دیدگاه واقع بینانه در مورد نحوه بازگشت به تعهدات در واقع مهم تر از زمان و تاریخ است. در غیر این صورت، ما را مجبور به اتخاذ برخی تصمیمات خواهد کرد.
رابرت مالی در عین اذعان کرد ایران تا زمانی که آمریکا از توافق برجام خارج نشده بود، به تعهدات خود در برجام عمل می کرد و اگر دولت پیشین آمریکا از برجام خارج نشده بود ما در این نقطه نبودیم.
بحث برنامه B یا طرح جایگزین برجام را نخستین بار مقامات صهیونیستی مطرح کردند که برخی تحلیلگران مسائل بین المللی معتقدند واشنگتن در تلاش برای تنظیم مناسبات خود با تل‌آویو با احتیاط آن را این روزها نجوا می‌کند اما مقامات آمریکایی که چنین رویاهای پوشالی را نجوا می کنند به خوبی می دانند که در صورت هرگونه محاسبه اشتباه و خطای احتمالی در این زمینه با پاسخ کوبنده تهران مواجه خواهند شد.
سایر اخبار این روزنامه
بازار مسکن اسیر برنامه‌های بی‌نتیجه است؟ دور باطل افزایش وام مسکن و بالا رفتن قیمت محمدعلی وکیلی بحران فرسایش سرمایه انسانی کشور! تغییر مجری توافق ۲۵ ساله ایران و چین لاریجانی پا پس‎‌کشید چرا دولت‌ها چاپ پول را مهم‌تر از تعامل با دنیا می‌دانند؟ ابهام در راه‌های جبران کسری بودجه یک شرکت تولید پوشینه بزرگسالان از نام شفیعی کدکنی برای تبلیغ استفاده کرد تبلیغات معکوس! آمریکا در زمین رژیم صهیونیستی بازی می کند؟ جنب و جوش‌های دیپلماتیک برای بازگشت به توافق وقوع انفجار انتحاری در مسجد شیعیان قندهار ۳۳ شهید و ۷۰ زخمی بر جای گذاشت جمعه خونین در مسجد شیعیان قندهار رئیس قوه قضائیه: دنبال کوتاه‌کردن فرآیندهای پیچیده و فسادزا با همکاری دولت و مجلس هستیم پاسخ رئیس جمهور به منتقدان سفرهای استانی دولت مدیر در میدان باید کار را انجام دهد بازخوانی پرونده پرماجرا و پیچیده شرکت نیشکر هفت‌تپه ۲۰سال حبس؛ پایان رویای پولدار شدن از جیب کارگران!