زیان 7 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر و امید

  رئیس ‌سابق هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: هفت میلیارد دلار در سال‌های گذشته تسعیر شد که بابت زیان حاکمیتی ما بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی شهید‌زاده‌ دیروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس‌سابق و جدید هیئت عامل صندوق توسعه ملی،‌ با‌اشاره به اینکه گزارش عملکرد صندوق به روز شده و عملکرد سال 99 برای حسابرسی آماده است، تصریح کرد: در گذشته اطلاعات ارزی و ریالی صندوق جداگانه نبود و به این نتیجه رسیدیم که تفکیک شود و صندوق یک خزانه می‌خواهد. همچنین در ارتباط با شفاف‌سازی حساب‌ها، خط ارتباطی با بانک مرکزی در رابطه با تراکنش‌ها ایجاد شد. توانستیم این رابطه را بهبود ببخشیم و پرونده‌های مختلفی را به سرانجام برسانیم به جز سه پرونده که با شورای عالی امنیت ملی داریم. سعی کردیم همه بحث‌ها و مسائل شفاف شوند.
وی افزود: بخشی از پول‌های صندوق توسعه ملی تسهیلات یا قرض به دولت قبل بوده و سازمان برنامه معتقد بود که برای انجام کار حاکمیتی بوده و قابل بازگشت نیست. بنابراین در این مورد وصول مطالبات باید به اصل شورای امنیت ملی رجوع کرد.
شهیدزاده با‌اشاره به اینکه از سال 97 ارز صندوق را تسعیر نکردیم، چون ورودی منابع به صندوق کم بود،‌ بیان کرد: برای پرداخت تسهیلات ریالی، مقرر شد از محل بازگشت اقساط، تعهدات ریالی پوشش داده شد. وی یادآور شد: هفت میلیارد دلار در سال‌های گذشته تسعیر شد که بابت زیان حاکمیتی ما بود، یکی از بحث‌هایی که وجود دارد مربوط به تحریم‌ها می‌شود، ترامپ سال 97 براساس آنچه تکلیف بودجه‌ای صندوق (پرداخت تسهیلات به بخش امنیتی و دفاعی) دست به تحریم زد، در ارتباط با جدایی حساب صندوق از بانک مرکزی،‌ اعضای هیئت امنا مخالف بودند، با این حساب تلاش‌های زیادی صورت گرفت.


در این مراسم مهدی غضنفری رئیس‌جدید هیئت عامل صندوق توسعه ملی هم با بیان اینکه فرصت محدودی برای برنامه‌ریزی در پیش‌روی ما است، اظهار کرد: طبق آمارهای سال 2018، 81 صندوق در 50 کشور وجود دارد که در برخی کشورها چند صندوق سرمایه‌گذاری دارند.
وی افزود: 50 درصد صندوق‌های بین‌المللی مربوط به آیندگان یا ثروت است و هیچ‌کس حق ندارد از آن برای بودجه جاری یا طرح‌های اجتماعی که پول آن بازنمی‌گردد، استفاده کند.
رئیس ‌جدید صندوق توسعه ملی با تأکید بر اینکه حجم دارایی‌های صندوق‌های دنیا هشت هزار میلیارد دلار برآورد شده گفت: کشورهایی که صادرات نفت دارند 60 درصد از این دارایی‌ها (چهار هزار و 500 میلیارد دلار) در اختیار دارند و سه هزار و 500 میلیارد دلار دیگر برای کشورهای غیرنفتی است. همچنین 10 صندوق اول دنیا
70 درصد دارایی‌ها را دارند و صندوق توسعه ملی ایران در رتبه بیست و سوم قرار دارد. صندوق نروژ نیز با یک‌هزار میلیارد دلار دارایی در جایگاه اول است.
غضنفری با‌اشاره به برنامه‌ریزی برای ورودی و خروجی منابع و اصلاح فرایندهای داخلی صندوق توسعه ملی تصریح کرد: باید مشخص شود که از منابع ورودی صندوق چند درصد تثبیتی، توسعه‌ای و ثروت آیندگان خواهد بود. منطق اساسنامه نشان می‌دهد که منابع برای آیندگان است و باید ارزش آن افزایش یابد و نه اینکه منابع صندوق سیر نزولی پیدا کند. همچنین متنوع‌سازی مصارف و سرعت بازگشت مطالبات در دستورکار قرار خواهد گرفت.