اهدای مدال طلای گرایی به شهید گمنام / دبیر: موفقیت‌های کشتی به خاطر دعای شهدا است

  67 روز پس از کسب عنوان تنهای طلای کشتی ایران در المپیک 2020 توکیو محمدرضا گرایی در مسابقات جام جهانی نروژ هم با همان انگیزه و روحیه‌ای که در المپیک از او دیده بودیم، روی تشک آمد وقتی در راه رسیدن به فینال با نتیجه 6 بر 1 از قهرمان آسیا عقب بود، اراده عجیبش را به رخ کشید و در حالی که زمان زیادی هم تا پایان مسابقه نداشت، با ضربه فنی کار را یکسره کرد.
در فینال هم گرایی در حالی حریفش را شکست داد که باز هم شاهد یک کشتی کاملا فنی از او در سراسر بازی بودیم تا پس از اینکه عبدالله‌‌اف روس را با نتیجه 5 بر 2 شکست داد، اتحادیه جهانی کشتی در مورد او بنویسد که این کشتی‌گیر توقف‌ناپذیر است.
۳ دقیقه نخست مبارزه فینال با نتیجه یک بر صفر به سود گرایی که به دلیل کم کاری حریف داده شد، به پایان رسید. گرایی در تایم دوم با اجرای فن کمر که چند بار کشتی‌گیر روس در تایم‌ نخست مانع آن شده بود، موفق به کسب ۴ امتیاز دیگر شد تا ۵ بر صفر جلو بیفتد.کشتی‌گیر روس در ادامه موفق به خاک کردن گرایی شد و ۲ امتیاز گرفت و در این مبارزه در نهایت با برتری ۵ بر ۲
گرایی به پایان رسید.


گرایی در مسابقات قهرمانی جهان در دور اول استراحت کرد، سپس تسوچیکا شیمویامادا قهرمان آسیا از ژاپن را ضربه فنی کرد و در ادامه نیز مقابل حسرت جعفراف از آذربایجان ۱۱ بر صفر پیروز شد. وی سپس در مرحله نیمه نهایی مقابل راماز زویدزه دارنده مدال‌های طلای جوانان جهان و نقره زیر ۲۳ سال جهان از گرجستان در حالیکه تا ثانیه پایانی مبارزه ۶ بر ۴ عقب بود، در نهایت با نتیجه ۷ بر ۶ به برتری رسید و راهی فینال شد.
تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2021 با کسب ۴ مدال طلا توسط میثم دلخانی در ۶۳، محمدرضا گرایی در ۶۷، محمدهادی ساروی در ۹۷ و علی اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و ۲ مدال برنز محمدعلی گرایی در ۷۷ و پژمان پشتام در وزن
۸۲ کیلوگرم، پس از روسیه بر سکوی نایب قهرمانی جهان ایستاد.
محمدرضا مختاری در ۷۲ کیلوگرم پنجم شد و سجاد عباس پور در ۵۵، مهرداد مردانی در ۶۰ و رامین طاهری در وزن ۸۷ کیلوگرم نیز از دور رقابت‌ها کنار رفتند.
کشتی فرنگی ایران آخرین بار در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ ازبکستان توسط حمید سوریان به مدال طلا رسیده بود و در این دوره با کسب ۴ مدال طلا و ۲ برنز بهترین‌ نتیجه مدالی تاریخ کشتی فرنگی ایران در ادوار مسابقات جهانی را به دست آورد.
معجزه‌های شهید گمنام
برای فدراسیون کشتی
در بازگشت از مسابقات قهرمانی جهان محمدرضا گرایی اعلام کرد مدال طلایش را به شهید گمنام کمپ تیم‌های ملی کشتی اهدا می‌کند. این مراسم دیروز در کمپ تیم‌های ملی کشتی که به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است و در جوار مزار شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.
علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی در این مراسم گفت: در مراسم شهدا صحبت کردن لیاقت می‌خواهد. ۲ سال پیش بود که دنبال کردیم که شهید گمنام را در خانه کشتی داشته باشیم که البته یکسری مخالف بودند و می‌گفتند ورزشگاه آزادی چندین سال است فعال است و مسابقات فوتبال برگزار می‌شود و حتی پشت خانه کشتی هم سالن کنسرت است. وی ادامه داد: یک بزرگی به من گفت شهید بزرگوار خودش تصمیم گرفته به اینجا بیاید. این اتفاقی که افتاده و باز‌سازی خانه‌های کشتی و نامگذاری خانه‌های کشتی به نام شهیدان‌هادی و صدرزاده صدقه سری همین شهید گمنام است. با وجود این شهید عزیز اصلا نمی‌دانیم نداری یعنی چی و مشکلات خودش حل می‌شود و الان هم بهترین کمپ کشتی دنیا را داریم.
دبیر ادامه داد: از معجزات این شهید گمنام طی همین ۲ سال باید یک کتاب ۱۰۰۰ صفحه‌ای نوشت. در گذشته به گونه‌ای دیگر بود و الان به گونه دیگر است. اتفاقی که برای کشتی افتاده دعای شهدا بوده است. در چند روز گذشته در کربلا بودم که محمدرضا گرایی تماس گرفت و تصمیمش را اعلام کرد.
رئیس‌فدراسیون کشتی خاطرنشان کرد: امیدوارم این فرهنگ در ورزش ما خوب جا بیفتد و نهادینه شود. ۵۰ تا ۶۰ شهید کشتی‌گیر داریم و تصاویر آنها را نصب کردیم تا ورزشکاران ما آنها را ببینند که چه کار بزرگی کردند. به گرایی تبریک می‌گویم که خدا دوستش دارد. ملی‌پوشان کشتی ما در پیکارهای جهانی با افتخار پرچم کشورمان را برداشتند و دور زدند و باید به کشور و شهدا افتخار کنند.
گرایی: با این شهید گمنام
۲ سال زندگی کردیم
محمدرضا گرایی هم در مراسم اهدای مدال طلای خود به شهید گمنام مدفون در خانه کشتی، اظهار کرد: خدا را شکر در این ۲ سال که برای مسابقات المپیک و جهانی آماده می‌شدیم این شهید گمنام ۱۹ ساله در این مکان دفن شد و ما با این شهید بزرگوار ۲ سال زندگی کردیم. شهیدی که با خدا جانش را معامله کرد تا پرچم کشور را بالا نگه دارد.
دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک، افزود: نهایت کار و آسیب ما این است که رباط پاره کنیم اما این‌ها جان‌شان را با خدا معامله کردند. شبی که اعزام می‌شدیم در کنار این قبر با شهید گمنام قرار گذاشتم و تصمیم گرفتم اگر مدال طلا بگیرم به پاس قدردانی از تمام شهیدان، مدالم را به این شهید عزیز تقدیم
کنم.
او تصریح کرد: آقای دبیر به درستی گفت این شهید معجزه می‌کند. در کشتی مقابل حریف گرجستانی که ۱۲ ثانیه مانده بود تمام شود ۵ بر یک عقب بودم، یک لحظه یاد شبی افتادم که کنار قبر این شهید آمدم افتادم، واقعا معجزه رخ داد و توانستم کشتی را پیروز شوم.