دیپلماسی نگاه به شرق دست ایران را در مذاکرات هسته‌ای باز کرده است


به اعتراف یک رسانه اسرائیلی، سفر یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که با هدف متقاعد کردن دولت بایدن جهت در دستور کار قرار دادن پلان شماره ۲ علیه ایران در صورت شکست مذاکرات وین بود، با شکست مواجه شده است.
یونی بن مناخیم تحلیل‌گر امور خاورمیانه در پایگاه اطلاع‌رسانی نیوز وان با اعتراف به این مسئله افزود: لاپید بعد از ملاقات با مسئولین مختلف آمریکایی معاون رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی دست خالی به اسرائیل بازگشت.
بن مناخیم افزود: یائیر لاپید به آمریکا رفت و در آنجا ثابت کرد که اسرائیل قادر به متقاعد کردن ایالات متحده جهت تقابل نظامی با ایران نیست، حتی اگر ایران هم به مذاکرات هسته‌ای بازگردد بازهم هیچ اطمینانی وجود ندارد که نتایج این مذاکرات به نفع اسرائیل بوده باشد.


به گزارش تسنیم، به اعتقاد این تحلیل‌گر اسرائیلی، گرچه آمریکا حاضر به پذیرش آزاد سازی منابع ارزی ایران قبل از دور جدید مذاکرات وین نشده است اما دست ایران در این مسئله باز شده است. بعد از امضای توافقنامه اقتصادی با چین، ایران در حال امضای توافقنامه مشابهی با روسیه است؛ امری که می‌تواند گزینه‌های بیشتری را پیش روی ایران قرار دهد، از این رو در چنین شرایطی شکست مذاکرات وین زیان سنگینی برای ایران نخواهد بود.
لاف‌زنی آمریکا
عقب‌نشینی اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها درخصوص ایران روی میز است، گفت که اتحادیه اروپا در صورت شکست دیپلماسی حول برجام، در مورد «نقشه دوم» فکر نمی‌کند.
بورل طی نشست خبری در واشنگتن درباره لزوم ازسرگیری مذاکرات وین توضیح داد: زمان بازگشت به میز مذاکره فرا رسیده است. من نمی‌خواهم به نقشه دوم فکر کنم زیرا هیچ نقشه دومی که من می‌توانستم تصور کنم، طرح خوبی نخواهد بود.
به نوشته روزنامه جروزالم پست، دیپلمات‌های غربی از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند که تیم مذاکره‌کننده جدید تهران ممکن است خواسته‌های جدیدی را خارج از محدوده آنچه قبلاً توافق شده است، مطرح کند.
اظهارات بورل درباره نبود نقشه دوم درخصوص برجام، در تضاد با لاف زنی «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بود که دو روز پیش از آن مدعی شده بود واشنگتن برای مقابله با چالش‌های ناشی از ایران به هر گزینه‌ای نگاه خواهد کرد.
بی‌عملی اروپا در برجام
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام اگر چه از توافق خارج نشد، اما اقدام مؤثر و عملی در چارچوب تعهدات خود انجام نداد.
پنجمین دور گفت‌وگوهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران و اتریش روز شنبه به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و پیتر لاونسکی دبیرکل وزارت امور خارجه اتریش در تهران برگزار شد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این دیدار با‌اشاره به پیشینه طولانی روابط، آن را سرمایه ارزشمندی برای مناسبات دو کشور دانست. باقری با تصریح بر پایبندی کشورمان به تعهدات خود، افزود: اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام اگر چه از توافق خارج نشد، اما اقدام مؤثر و عملی در چارچوب تعهدات خود انجام نداد.
دبیرکل وزارت امور خارجه اتریش در این نشست ضمن‌اشاره به ظرفیت قابل توجه موجود در روابط اقتصادی دو کشور، تمایل شرکت‌های اتریشی برای حضور در بازار ایران را مورد تأکید قرار داد.
گفت‌و‌گو در بروکسل
جایگزین مذاکرات وین نیست
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین طی یک اظهارنظر تازه درباره رایزنی‌ها با موضوع برجام گفت که گفت‌و‌گوها در بروکسل مرحله مقدماتی برای مذاکرات واقعی در وین است.
اولیانوف در صفحه توییتر خود نوشت: البته که مذاکرات در بروکسل نمی‌تواند جایگزین مذاکرات وین در مورد برجام شود. لازم به گفتن نیست.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین افزود: در عین حال، جلسه آینده در بروکسل، اگر طرف ایرانی نیاز دارد، می‌تواند به عنوان مرحله‌ای مقدماتی برای از سرگیری مذاکرات واقعی در وین تلقی شود.
پس از برگزاری نشست ۲۲ مهر ماه
«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا»  معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران اعلام شد که قرار است گفت‌وگوها در طی دو هفته آینده در بروکسل از سر گرفته شود.
باقری در دیدار با این مقام ارشد اتحادیه اروپا با‌اشاره به این موضوع که تردید جدی در مورد اراده واقعی آمریکا برای انجام تعهداتش وجود دارد، از بی‌عملی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام انتقاد و بر ضرورت مسئولیت‌پذیری آنها تاکید کرد.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش سایت صهیونیستی «والا» از بحران اعتیاد، خودکشی و فرار در ارتش اسرائیل قوّه عاقله دولت چرا وارونه کار می‌کرد؟!(یادداشت روز) اخبار ویژه 2 ضربه کاری انقلابیون یمن به ائتلاف سعودی تسلط بر عبدیه و هلاکت 2 فرمانده لشکر بازگشایی مدارس زیر ۳۰۰ دانش‌آموز از اول آبان‌ماه قوه قضائیه آماده است خلأ‌های موجود برای حمایت حقوقی و معنوی از ورزشکاران را رفع کند پاسخ حمایت از لوازم خانگی داخلی افزایش قیمت نبود! دولت مسیر مذاکرات هسته‌ای را از اقتصاد کشور جدا خواهد کرد رئیسی: همه دستگاه‌ها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها با معاون اول همکاری کنند دیپلماسی نگاه به شرق دست ایران را در مذاکرات هسته‌ای باز کرده است سازمان برنامه و بودجه گزارش مشکوک از پیش‌بینی نرخ دلار را رد کرد طالبان: برای تأمین امنیت شیعیان نیروی ویژه تشکیل می‌دهیم فتوحات دولت تدبیر ادامه دارد پدیده عجیب «میلیاردرهای فقیر»! گزارش سایت صهیونیستی «والا» از بحران اعتیاد، خودکشی و فرار در ارتش اسرائیل گزارش سایت صهیونیستی «والا» از بحران اعتیاد، خودکشی و فرار در ارتش اسرائیل