لیگ 21 در خط استارت؛ 6 مدعی و شاید چند پدیده

بالاخره پس از چند ماه انتظار، روز سه‌شنبه 27 مهرماه سوت آغاز لیگ بیست‌ویکم دمیده خواهد شد تا ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر تلاش خود برای قهرمانی، سهمیه آسیا و حتی فرار از سقوط را آغاز کنند. اگرچه بدون مشاهده عملکرد تیم‌ها نمی‌شود تخمین درستی از مدعیان داشت ولی با بررسی عملکرد تیم‌ها در نقل‌وانتقالات می‌توان بسیاری از شانس‌های قهرمانی را از سایر تیم‌ها جدا کرد.

مدعیان قهرمانی

سپاهان: شاگردان محرم نویدکیا پس از طی فصلی موفق در لیگ بیستم، حالا امیدوارند این فصل امتیازات کمتری از دست دهند تا دیگر هیچ تیمی جام قهرمانی را از دست‌هایشان نرباید. خریدهای خوب سپاهان و باثباتی که در کادر فنی این تیم از سال قبل وجود دارد، آنها را تبدیل به یکی از شانس‌های جدی قهرمانی لیگ بیست‌ویکم کرده است.



پرسپولیس: سرخپوشان پایتخت پس از ثبت گلات قهرمانی به‌نظر می‌رسد همچنان انگیزه بالایی برای ادامه روند فوق‌العاده خود دارند و برای لیگ بیست‌ویکم نیز یکی از مدعیان جدی به‌شمار می‌روند. از سوی دیگر برخی ادعاهای مطرح برای زیر سوال بردن قهرمانی‌های اخیر پرسپولیس، با بالا بردن جام در این فصل می‌تواند به کلی رد شود و به‌همین خاطر، سرخ‌ها از هیچ تلاشی برای قهرمانی فروگذار نخواهند بود.

استقلال: آبی‌ها یکی از معدود فصل‌هایی را تجربه خواهند کرد که خلاف سال‌های اخیر، سرمربی خود را حفظ کرده‌اند. فرهاد مجیدی مانده تا راه نیمه‌تمام خود در لیگ و حذفی را با آبی‌های پایتخت به سرانجام برساند. با این حال خروجی‌های استقلال نشان می‌دهد این ثبات تنها با نیمکت محدود شده و در عوض، بازیکنان مؤثری این تیم را ترک کرده‌اند. هنوز مشخص نیست نفرات جدید بتوانند گزینه‌های مناسبی برای پر کردن جای خالی جداشده‌ها باشند.

فولاد خوزستان: قرمزهای اهوازی خلاف دو فصل قبلی که با مدیریت، سعید آذری و سرمربیگری، جواد نکونام پس از سال‌ها به آسیا رسیده‌اند و نخستین قهرمانی خود در جام حذفی را جشن گرفتند، حالا با تغییر و تحول مدیریتی و کادر فنی پا به لیگ بیست‌ویکم می‌گذارند. آنها با ویسی و در عین حال از دست دادن فرشاد احمدزاده، محسن فروزان و زیبر نیک‌نفس و خریدهای معمولی، حتی روی کاغذ شانس بالایی برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی لیگ بیست‌ویکم ندارند.

گل‌گهر سیرجان: شاگردان امیرقلعه‌نویی با ثبات خوبی که از فصل پیش داشته‌اند، دیگر مدعی لیگ بیست‌ویکم هستند. آنها برای تقویت تیم‌شان نفراتی هم چون خانزاده، تیکدری، شایان مصلح و محسن فروزان به‌خدمت گرفتند. باید دید آیا گل‌گهر مثل فصل قبلی تنها در نیمه نخست لیگ در کورس قهرمانی باقی خواهند ماند یا خود را به‌عنوان یکی از مدعیان جدی لیگ مطرح خواهد کرد.

تراکتور: این تیم با وجود بحران‌های مدیریتی و مالکیتی که پشت سر گذاشته، شاید شانس چندان محسوسی برای کسب قهرمانی در فصل پیش رو نداشته باشد. خالی شدن یک‌باره این تیم از ستارگان و جدایی پرتعداد بازیکنان، شرایط دشواری برای تی‌تی‌های تبریزی رقم زده است. آنها اگرچه ابتدا برای هدایت تیم‌شان به سراغ فراز کمالوند رفتند ولی در ادامه با استعفای این مربی که امری عادی در چند ماه اخیر رزومه او بوده، فیروز کریمی را به سرمربیگری برگزیدند.

استارت لیگ؛ همه تیم‌ها به‌دنبال قدرت‌نمایی

بیست‌و‌یکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور جام خلیج‌فارس از سه‌شنبه ۲۷ مهرماه با برگزاری 4 دیدار آغاز خواهد شد و در چارچوب رقابت‌های هفته نخست تیم آلومینیوم اراک که دومین فصل از حضور در این سطح از مسابقات را تجربه می‌کند در مشهد به مصاف تیم شهرخودرو خواهد رفت.

در دیگر بازی روز سه‌شنبه، پیکان که در کادرفنی خود تغییر ایجاد کرده و حالا مجتبی حسینی را در رأس نیمکت می‌بیند، میزبان نفت مسجدسلیمان خواهد بود که با فراز کمالوند پای به لیگ بیست‌ویکم خواهد گذاشت.

نساجی مازندران که با هدایت ساکت الهامی و در اختیار داشتن بازیکنانی همچون مسعود شجاعی و علیرضا حقیقی به تیمی جذاب در لیگ بیست‌ویکم تبدیل شده، در گام اول مقابل فجرسپاسی قرار می‌گیرد که بعد از چند سال دوری بار دیگر به لیگ برتر بازگشته و اصلا دوست ندارد بار دیگر حضور در لیگ یک را تجربه کند.

سپاهان با محرم نویدکیا میزبان یکی از پدیده‌های فصل گذشته یعنی مس رفسنجان است که دومین حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند. باید دید استارت زردپوشان اصفهانی به چه شکل خواهد بود.

استقلال روز چهارشنبه و پرسپولیس هم روز جمعه بازی‌های خود را استارت می‌زنند.

 

برنامه هفته اول لیگ برتر به شرح زیر است:

سه‌شنبه 27 مهر

*پدیده مشهد – آلومینیوم اراک – ساعت 16

*نساجی مازندران – فجرشهید سپاسی شیراز – ساعت 16

*پیکان – نفت مسجدسلیمان – ساعت 16

*سپاهان اصفهان – مس رفسنجان – ساعت 18

چهارشنبه 28 مهر

*گل‌گهر سیرجان – تراکتور تبریز – ساعت 16

*استقلال – هوادار – ساعت 18

*صنعت نفت آبادان – ذوب‌آهن اصفهان – ساعت 18

جمعه 30 مهر

*فولاد خوزستان – پرسپولیس  – ساعت 18