نقشه راه همکاری 20 ساله تهران - کاراکاس

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روابط با ونزوئلا را دوستانه و رو به توسعه توصیف کرد و گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه معنادار روابط با کشورهای درحال توسعه بخصوص کشورهایی که به‌دنبال حفظ استقلال خود در برابر کشورهای سلطه‌گر هستند، است.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در دیدار «فلیکس پلاسنسیا گونسالس»، وزیر امور خارجه ونزوئلا که به تهران سفر کرده است، گفت: امریکای لاتین بخصوص ونزوئلا جزو اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و ما مصمم هستیم روابط خود را با این کشورها توسعه دهیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما مسیر پیشرفت را با قدرت ادامه خواهیم داد، گفت: در این دولت مصمم هستیم مشکلات ایجاد شده از سوی دشمنان را کنار بزنیم و مسیر پیشرفت کشور را ادامه دهیم. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت گسترش روابط تهران - کاراکاس در حوزه‌های مختلف گفت: برای توسعه مناسبات دوجانبه باید برنامه روشن و بلندمدت طراحی شود تا چشم‌انداز روابط به سمت تقویت حداکثری حرکت کند. رئیس‌جمهوری با تحسین همراهی ونزوئلا با ایران در مجامع بین‌المللی افزود: با برنامه همکاری‌های بلندمدت میان دو کشور، چشم‌انداز روشنی برای گسترش و تعمیق روابط وجود دارد. رئیسی با بیان اهمیت دولت ونزوئلا در سیاست خارجی ایران، ابراز امیدواری کرد با سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تهران در آینده نزدیک، گام‌های جدیدی برای همکاری‌های بلندمدت دو کشور برداشته شود.
وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهوری کشورش به رئیس جمهوری اسلامی، ایران و ونزوئلا را دو کشور دوست توصیف کرد و گفت: دو کشور در مقابل نظام سلطه و کسانی که می‌خواهند به استقلال ما لطمه وارد کنند، متحد هستند.
«فلیکس پلاسنسیا گونسالس» از ایران به‌عنوان کشور مهم و تأثیرگذار منطقه نام برد و گفت: جمهوری بولیواری ونزوئلا در کنار ایران به دفاع از چندجانبه‌گرایی و مقابله با مداخله امریکا متعهد است. وزیر امور خارجه ونزوئلا هم با تأکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور، گفت: تدوین برنامه روابط بلندمدت دو کشور می‌تواند در تحقق این هدف مؤثر باشد و ونزوئلا آماده توسعه روابط درهمه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.


توافق درباره نقشه راه 20 ساله تهران و کاراکاس
«فلیکس پلاسنسیا گونسالس» همچنین بعد از دیدار با رئیس جمهوری ایران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.
به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست خبری از توافق درباره نقشه راه همکاری‌های ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا خبر داد و گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور قبل از پایان سال‌جاری میلادی در تهران برگزار می‌شود و نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را فعال خواهیم کرد. وزیر خارجه با اعلام این خبر که «نیکلاس مادورو»، رئیس‌ جمهوری ونزوئلا در ماه‌های آینده به ایران سفر می‌کند و در آن سفر سند همکاری ۲۰ ساله امضا خواهد شد، افزود: همه اینها تأییدی بر این است که روابط دو کشور مسیر رو به رشدی را طی می‌کند. ما در تمامی زمینه‌های فنی، اقتصادی، تجاری و علم و فناوری در حوزه معدن و همکاری در حوزه انرژی در سال‌های اخیر توافق‌های خوبی بین دو کشور داشتیم و بخش‌های مهمی در حال اجراست.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران از مردم ونزوئلا و رئیس‌جمهوری مادورو و همه نهادهای قانونی در ونزوئلا حمایت می‌کند، افزود: اقدام اخیر در دستگیری یکی از دیپلمات‌های ونزوئلا در دماغه سبز و استرداد آن به امریکا را یک راهزنی  و اقدامی نادرست و غیرسازنده از سوی امریکا و تعرض به حاکمیت ونزوئلا می‌دانیم. وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: در مسیر همکاری‌های دوجانبه در مرحله‌ای هستیم که کالاهای ایرانی در شهرهای مختلف ونزوئلا در دسترس مردم قرار دارد و این فرصت خوبی برای تجار و بازرگانان ایرانی است که در مسیر همکاری‌های بازرگانی بین دو کشور از این فرصت نیز استفاده لازم را به عمل بیاورند.
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: زمینه‌های مشترک برای سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است که بتدریج جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. امیرعبداللهیان ادامه داد: مایلم از بخش خصوصی در ایران دعوت  و تأکید می‌کنم که ونزوئلا فرصت جدیدی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه است و بخش خصوصی ما در همه حوزه‌ها می‌توانند وارد همکاری با ونزوئلا بشوند.
روابط راهبردی ایران و ونزوئلا
وزیر خارجه ونزوئلا نیز در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان، روابط ایران و کشورش را راهبردی خواند و گفت: ایران دوست راهبردی برای دولت، مردم و رئیس‌جمهوری ونزوئلاست.
«پلاسنســـــــــــیا» از محکومــــــیت دستگیری و استرداد دیپلمـــــات ونزوئلایی از دماغه سبز به امریکا از سوی امیرعبداللهیان تقدیر کرد و گفت: امریکا دست به نقض منافع ونزوئلا زده است. از تعهد دولت ایران برای محکومیت این اقدام تشکر می‌کنیم. این دیپلمات ونزوئلایی افزود: فرد مزبور عضو هیأت دولت ملی برای مذاکره با اپوزیسیون بوده که مورد آدم ربایی قرار گرفته و ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.  وی گفت: ونزوئلا عضو سازمان ملل و خواستار همبستگی و همکاری است. ونزوئلا رهبران بزرگی داشته که با استعمار مبارزه کرده‌اند.
وزیر خارجه ونزوئلا در جریان سفر خود به تهران علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری و وزیر خارجه با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز دیدار کند.